Citat:
Ursprungligen postat av
janostortan
PB säger att det värsta i hans karriär var när han anklagades 1983 för att smugglat amerikanska datorer till Sovjet. Men så slår han ifrån sig med att det var ett par anställda på ASEA som smugglat datorer till Sovjet ASEA-ledningen ovetandes.
PB utelämnade i sitt föredrag köpet av Combustion Engineering i USA som fick ABB-aktien på fritt fall under ett års tid och slutade med ett skadestånd på 1,6 miljarder dollar att betalas cash. Percy Barnevik hade köpt grisen i säcken borta i USA.
Jag kan inte släppa tanken på att köpet av CE var priset ABB fick betala för en ganska så omfattande tekniksmuggling till Öst: en gillrad fälla kort sagt.
En annan som fick betala ett pris tror jag var journalisten Cats Falck som hade ett scoop på gång kring ABB-koncernens affärer med öststaterna. Som bekant slutade hennes liv på djupt vatten i Hammarbykanalen.
edit:
Vad gäller Isostatpressarna ska vi komma ihåg att dessa inte omfattades av förbud om export från USA pga av amerikansk teknologi. De var en svensk uppfinning utan amerikansk elektronik inblandat. Pressarna hade exporterats till både Sydafrika och Iran.
Däremot tror jag att mjukvaran till WAX-datorerna som styrde industrirobotarna var eftertraktat i öst. Ja, WAX-datorer smugglades över till Sovjet och dessa kunde enligt Digital Equipment styra robotar - både civilt och militärt - men det tar tid att utveckla programvaran.
PB sa i föredraget ovan att ASEA uppfann robotar 1973 och hade blivit världsledande på området.
Jag tror att Cats Falck var något större på spåren än smuggling av hårdvara.