2017-10-08, 08:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Så är det säkert.
Det finns inte ett enda vittne som kan styrka AB:s version. Det finns alltså ingen som sett honom gå bakom makarna P och mördaren på det sätt han beskriver. En fjärde personen som befinner sig längre upp på Svea borde rimligtvis vara SE. Han rör sig snabbt utanför samtliga vittnens synfält mot mordplatsen
och är framme ett fåtal sekunder efter skotten. Precis som han själv vittnat om. Sen springer han helt enkelt därifrån. AB har i detta läge backat in i porten.
Inget vittne har sett mördaren både skjuta och springa. Ett olyckligt växelspel mellan personer som talar osanning om sina förehavanden den aktuella tidpunkten har lurat både polis och vittnen.
Det kan ha varit arrangerat ungefär så. Med det finns fler "lager" i förväxlingen.
Citera
2017-10-08, 08:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, och tänker man efter, vad vittnen säger och inte säger, så förstår man vem som är mördaren. Det är möjligt att pussla ihop den biten, även hur mördaren kom på plats. Påminner mig lite hur trollkonstnären gör sina knep.

Tips, alla vittnen ser tre personer, men alla vittnen ser inte samma tre personer.
Så är det säkert.
Det finns inte ett enda vittne som kan styrka AB:s version. Det finns alltså ingen som sett honom gå bakom makarna P och mördaren på det sätt han beskriver. En fjärde personen som befinner sig längre upp på Svea borde rimligtvis vara SE. Han rör sig snabbt utanför samtliga vittnens synfält mot mordplatsen
och är framme ett fåtal sekunder efter skotten. Precis som han själv vittnat om. Sen springer han helt enkelt därifrån. AB har i detta läge backat in i porten.
Inget vittne har sett mördaren både skjuta och springa. Ett olyckligt växelspel mellan personer som talar osanning om sina förehavanden den aktuella tidpunkten har lurat både polis och vittnen.
AB:s placering i konststycket på mordscenen är viktigt

1. Innan mordet var AB i Götabankens dörröppning
2. Efter mordet var AB i Dekorimas dörröppning

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view
Citera
2017-10-08, 09:09
Medlem
En annan sak som jag inte får rätsida på är om det hölls några förhör med AB:s sällskap som befann sig i bankomatlokalen.
Vilken riktning dom tog efter bankomatuttaget och om dom hörde skotten. Såg dom AB utanför när dom kom ut, såg dom ryggen på honom ett antal meter söderut eller var han helt enkelt bara borta.
Går det med utgångspunkt av vad dom befann sig vid skotten och klockslaget på bankomatkvittot (23.16) räkna sig fram till om bankomatens klocka visade så fel som vissa vill göra gällande.
Om sällskapet gick norrut på Sveavägen, men inte hört något så innebär det att dom kommit en bra bit norrut. Kanske flera hundra meter. Varför hade då AB som gick tidigare, men i motsatt riktning bara hunnit knappt 50 m?
Är personerna i den efterföljande gruppen hörda? Det som AB ville säga adjö till, men hade i stället blivit upplockade av en bil. Kan detta bekräftas?
Dessa förhör vore oerhört intressanta, så vida de existerar.
Citera
2017-10-08, 09:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Försöker få in flera händelser i kronologin:
Hjälp mig gärna!

1977: Karin Söder besöker som första svenska utrikes-minister DDR.
1981: Sovjetiska U-137 grundstöter i Karlskrona skärgård.
1982: Minnet av Gustav II Adolf firas i Lützen utanför Leipzig med invigning av ett nytt museum. Den svenska ärkebiskopen Olof Sundby predikar.
1983: Vicepresident George Bush i Stockholm 1983
1984: Statsminister Olof Palme besöker DDR.
1984: Ebbe & Holmér strosar runt i Los Angeles, iförda alldeles för små kortbyxor.(Olympiska sommarspelen)
1984: Cats Falck med väninna mördas.
1984: Iran/Contras-affären.
198: Processen har inletts mot USA angående statsterrorism.
1984: Krister Stendahl efterträder Lars Carlzon som biskop i Stockholms stift.
1985: DDR:s utbildningsminister Margot Honecker besöker Stockholm. Sveriges försvarsminister Anders Thunborg jagar älg tillsammans med DDR:s arméminister Heinz Hoffman.
1986: DDR:s ledare Erich Honecker besöker Stockholm.
1986: ICJ finner USA skyldiga till statsterrorism för subversiva aktiviteter i bl. a. Nicaragua.
1986; Statsminister Olof Palme mördas.
1986: Prästen i Svenska sjömanskyrkan i New York tackade inför sin församling, Gud för att inte Olof Palme längre förgiftade de svenska själarna.(Dagen efter mordet)
1986: Ingvar Carlsson tillträder som Sveriges statsminister.
1986: Tjernobyl-katastrofen.
1986: Iran/Contras-affären, Oliver North utfrågas av senaten.
1987: Nancy Reagan besöker Stockholm:
1987: Hans Holmér avgår som Länspolismästare och spaningsledare.
1987: Ebbe Carlsson och Hans Holmér besöker Istanbul för möte med vissa Turkiska Chefredaktörer.(Overifierade uppgifter)
1987: CKMI, Carl-Fredrik Algernon mördas, troligtvis av någon annan än honom själv.
1987: Ingvar Carlsson besöker Ronald Reagan i vita huset.
1987: Stellan Arvidsson avgår som ordförande i Sverige–DDR. Ny ordförande blir biskop Lars Carlzon.
1988: Krister Stendahl åker hem till Amerikas Förenta Stater
1988: Ebbe Carlsson-affären, POK & Östling fast i Tullen.
1988: Rättegången mot Bofors-direktörerna inleds. Byken ska tvättas ordentligt o offentligt.

Jag tycker inbrotten hos Kjell Olof Feldt ofta är förbisedda, de var anmärkningsvärda och involverade ABAB-vakter och vapenexport
Citera
2017-10-08, 09:37
Medlem
hehehos avatar
Citat:
1986: Prästen i Svenska sjömanskyrkan i New York tackade inför sin församling, Gud för att inte Olof Palme längre förgiftade de svenska själarna.(Dagen efter mordet).
OT: anmärkningsvärt! Jag träffade honom snart efter mordet han verkade vara en snäll gubbe (vi nämnde inte MOP vad jag minns).
Citera
2017-10-08, 09:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag tycker inbrotten hos Kjell Olof Feldt ofta är förbisedda, de var anmärkningsvärda och involverade ABAB-vakter och vapenexport
Jag var inne på det tidigare. Att finansministern möjligtvis hamnade lite i kläm. Statsministern hamnade inte inte bara i kläm, han mördades. Har du något datum för inbrotten eller någon länk?

Det med prästen är anmärkningsvärt, men Gellert Tamas har säkert en bra källa, sedan uttryckte sig tydligen många på ett sådant sätt som de senare ångrade antar jag. Lite intressant i den aspekten vad amerikasvenskarna-svenskättlingar hade för uppfattning om Palme och de var inte ett fåtal.

Är du säker på att det var samma person som fällde uttalandet som du träffade?
Senast redigerad av Gothus 2017-10-08 kl. 09:53.
Citera
2017-10-08, 09:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jag var inne på det tidigare. Att finansministern möjligtvis hamnade lite i kläm. Statsministern hamnade inte inte bara i kläm, han mördades. Har du något datum för inbrotten eller någon länk?

Det med prästen är anmärkningsvärt, men Gellert Tamas har säkert en bra källa, sedan uttryckte sig tydligen många på ett sådant sätt som de senare ångrade antar jag. Lite intressant i den aspekten vad amerikasvenskarna-svenskättlingar hade för uppfattning om Palme och de var inte ett fåtal.

Är du säker på att det var samma person som fällde uttalandet som du träffade?

Det var 1976 se http://www.flashback.se/fna/124
även inbrottet nyåret 85/86 är förstås intressant.
och inbrotten 82 med falsk abab-vakt precis som 76

Jag träffade en präst där, de kanske hade flera präster arbetande då, så jag är inte 100%.

Wachtmeister förtjänar ett eget kapitel angående svenskar i USA som ogillade Palme.

Senast redigerad av heheho 2017-10-08 kl. 10:26.
Citera
2017-10-08, 10:09
Medlem
hehehos avatar
Angående K-O F så känner jag en man som fixade kaffeflickor åt partitoppar på besök i GBG bl.a. åt K-O F som var glad i flickor. Känner även en av kaffeflickorna. Totalt politiskt inkorrekt idag men visst inte lika konstigt då, att få ett gäng glada söta flickor vars enda uppgift var att underhålla och hålla en på gott humör låter konstigt idag, men var vanligt då. Kunde säkert skapa utpressningssituationer.
Senast redigerad av heheho 2017-10-08 kl. 10:13.
Citera
2017-10-08, 10:37
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Angående K-O F så känner jag en man som fixade kaffeflickor åt partitoppar på besök i GBG bl.a. åt K-O F som var glad i flickor. Känner även en av kaffeflickorna. Totalt politiskt inkorrekt idag men visst inte lika konstigt då, att få ett gäng glada söta flickor vars enda uppgift var att underhålla och hålla en på gott humör låter konstigt idag, men var vanligt då. Kunde säkert skapa utpressningssituationer.
"29 MAJ 1984
Sedan Svenska Freds fått en bunt hemliga dokument av Ingvar Bratt, som visar att Bofors sålt Robot 70 till förbjudna länder, inleder Rikskriminalen en omfattande utredning av företagets affärer.

JUNI 1985
Den italienska tullen stoppar en sändning av 50 ton krut från Nobel Kemi till Iran. Lasten beslagtas av den svenska tullen.
Kort därpå går 200 Robot 70 till Iran via Singapore. Ytterligare 200 robotar skulle ha levererats samma väg, men dessa stoppas. Vem i Sverige som gav ordern är oklart. Man har spekulerat i att det kan ha varit Olof Palme. Eller Carl-Fredrik Algernon.

17 DECEMBER 1985
Tullen i Trelleborg stoppar 26 ton krut från Nobel Kemi som går via Östtyskland och skulle ha gått till Iran. Partiet beslagtas av tullen. Iranierna blir ursinniga.

NYÅRSNATTEN 1985-86
En okänd man bryter sig i vittnens närvaro in i Socialdemokraternas högkvarter på Sveavägen 68."

Inte osannolikt att Olof Palme 1985 gav ordern till Carl-Fredrik Algernon att stoppa leveranserna. Sedan mördades Palme 1986 och Algernon ville sedan lämna uppgifter om vad han visste om saken, då mördade man även honom 1987.

Tankarna på att göra sig av med Olof Palme på ett eller annat sätt fanns där men kanske inte förrän 1984 övergick idéerna till något annat. 1985 var måttet rågat för vapensmedernas intressesfär.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-08 kl. 11:17.
Citera
2017-10-08, 11:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du med dina detaljerade klockningar av löp- och gångtakt och sträckor har säkert helt rätt. Vill bara skjuta in att YN själv berättade att hennes bekant AZ faktiskt var kraftigt berusad vilket bör ha bromsat upp deras vandring från observationspunkten till trappfoten (jämfört med nyktra pigga personer på promenad i rask takt genom stan).

YN/AZ gick trots allt 89 steg nerför en vinterhal trappa. Om man någon gång varit kraftigt påstruken (erkänner) så vet man att balansen och pricksäkerheten i stegen inte är så där väldigt stor.

Berusningen kan även ha inneburit 1-2 kortare stopp på vägen typ "nej nu måste jag stanna en stund, jag är alldeles snurrig och mår lite illa". Eller att den berusade halkar till och får sig en avbasning av sitt sällskap.

Vad detta sedan betyder översatt till tid har jag ingen aning om. Det kan du avgöra bättre. Men om vi friskar i med en extra minut pga berusningen -var hamnar du då?

Man får ingen detaljerad beskrivning av hur YN gick. Dock nämns att YN var en aning irriterad över att sällskapet var full. Besöket på "klubben" verkar inte heller ha varit bra. De går mot Sveavägen en aning irriterade och vill hem. De går förmodligen inte fort men i det sinnestillståndet släpar de kanske inte benen efter sig heller.

Gissningsvis är det rimligt att de gått i vanlig normal fart.
Under de omständigheterna når YN mordplatsen drygt 3 minuter efter mordet.

Det är så tidigt att med tanke på hur polisernas agerande på mordplatsen har beskrivits så skulle detta i så fall till och med vara innan polis kom till platsen.

När YN möter polis har de hunnit vara en stund på platsen. Sedan tar det lite mer tid innan de möts vid trappan. Helhetsbilden ger att om det är GM hon ser når hon mordplatsen för tidigt. Når hon mordplatsen i den del av händelseförloppet hon har beskrivit är hon för sen.
Det är någon annan hon ser.
Citera
2017-10-08, 11:27
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
1986: Prästen i Svenska sjömanskyrkan i New York tackade inför sin församling, Gud för att inte Olof Palme längre förgiftade de svenska själarna.(Dagen efter mordet)

Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Finns det ännu mer information? och du misstar dig på yrket präst, ingen präst får någonsin tacka eller hylla en annan människas bortgång för det betraktas som ren ondska i Guds ögon typ som satans mördare..
Du får ta den här diskussionen någon annanstans. Vad en präst får och inte får det har jag ingen aning om. Vill du söka fler svar, ta upp det med Svenska Kyrkan
Senast redigerad av Gothus 2017-10-08 kl. 11:29.
Citera
2017-10-08, 11:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Säkert, eller hållhakar. Om det är sant vet jag inte men det ryktas väl att man skulle legat lågt med tillslag i bordellaffären trots att man exempelvis visste omförekomsten av underåriga, men att den ev nyttan av hållhakar bedömdes som mer värt än att exempelvis Geijers rykte och trovärdighet riskerades att svärtas ned(?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in