Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Samma text via Google translate persiska till engelska:
Citat:
Sometimes you have to lose to win. I never go into a game. I changed my way a long time ago. I do not answer the politicians who are Afghan refugees today. I said before and I say that every single nation in Afghanistan has the right to stay in Sweden, regardless of age. Sex or Ethnicity. I prove this.
Do not fight for something you do not care about. Fight for something that's worthy of yourself. Personality and your thoughts. The Immigration Office can judge your age and your nationality and your ethnicity, and change it on paper, but it can never be your person.This is your character that proves you need support, not another thing ...
Med reservation för att översättningen är osäker låter det som om han medger att han ljög - men att han hade all rätt att göra det då
det är varje afghans rättighet att stanna i Sverige.
Jag översatte det vidare till svenska utifrån din engelskaöversättning från persiska (≈), någon med persisk språkkoll kan gärna korrigera mig:
Citat:
Ibland måste du förlora för att vinna. Jag går aldrig in i ett spel. Jag förändrade mitt liv för länge sedan. [Jag svarar inte på de politiker som är afghanska flyktingar idag]*. Jag har sagt det tidigare och jag menar att varje enskild person [? - nation] i Afghanistan har rätt att få stanna i Sverige, oavsett ålder. Kön eller etnicitet. Jag bevisar detta.
Kämpa inte för något du inte bryr dig om. Kämpa för något som är värdigt för dig själv. Personlighet och dina tankar. Migrationsverket kan bedöma din ålder och din nationalitet och din etnicitet, och ändra den på papper, men detta kan aldrig vara din person. Det är din karaktär som visar om du är i behov av stöd, inte andra saker...
Väldigt talande det han skriver. Det förklarar en hel del. Bland annat varför han (och sannolikt Ung i Sverige, som han är språkrör för vid sidan av Fatima Khawari) inte tycks fatta att de är ute och cyklar.
Amir skriver alltså detta, vilket visar på hur fel han är ute, och hur anmärkningsvärt det är att en sådan person är språkrör för, vad Hanif Bali beskriver som,
"den medialt mest framgångsrika politiska lobby- och proteströrelsen på 5-7 år":
Citat:
[...] jag menar att varje enskild [person, folk - "nation"] i Afghanistan har rätt att få stanna i Sverige, oavsett ålder. Kön eller etnicitet. Jag bevisar detta.
Citat:
Migrationsverket kan bedöma din ålder och din nationalitet och din etnicitet, och ändra den på papper, men detta kan aldrig vara din person. Det är din karaktär som visar om du är i behov av stöd, inte andra saker...
*En mening som är knepig i översättningen:
Citat:
I do not answer the politicians who are Afghan refugees today.
Jag svarar inte på de politiker som är afghanska flyktingar idag.
Frågan är vad han menar exakt här.