2017-10-03, 10:56
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Initialt så var informationen att dom lokaliserade efter 15 minuter efter att någon gäst larmat om att han kände krutlukt och hörde skott från våningen/rummet. Men nu har ju mer information kommit fram och då tog det 70 min eller nåt sånt. Man måste tänka på att i början så var det snack på 3 skyttar så polisen var nog på plats tidigt men var tvungen att vara försiktiga och kontrollera området.

Polisen och hotellvakterna var utanför rummet rätt snabbt. Men han sköt på dom genom dörren så de fick backa och vänta på SWAT-team.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var får du den mängden vapen ifrån, speciellt på hotellrummet? På SVT-text står det 8 vapen på hotellrummet och mer än 18 i hemmet.

LVPD bekräftade 16 gevär och 1 pistol igår, har detta höjts nu?

Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Håller med
.
Kollade på ett audiospektrum och det är 2 olika frekvenser som skär in i varandra.
Pekar på 2 automatvapen som skjuter samtidigt men inte i takt utan varierar sinsemellan.
Media och länkar här påvisar att man hittade vapen i rummet som var monterade på stativ, då kan ju gubben ev ha varit uppfinningsrik och gjort någon slags slavstyrning av 2 fast riktade automatvapen.

Sen har jag sett en grej som är lite intressant, det är en hel grupp av c:a 25-30 skadade som kommer från samma geografiska område i Orange County/Kalifornien, kan det ha varit så att gubben var ute efter ett visst sällskap bland de 50.000 som trängdes, varför ödslade han annars tid med att ha kikarsikten på 2 stativmonterade automatvapen när det bara räckte med att "spraya verkanseld". Det som fick mig att haja till är att gubben ägt eller äger en del fastigheter i just detta område som offren kom ifrån.

Sen det att ha slog sönder 2 rutor på 32:a våningen, de glaskskivorna som flög nedåt bör ju ha landat på gångvägen upp till entren invid norra flygeln, redan där borde det ha gått larm, och det var ju rökdeckarna som pekade ut rummet som han var i redan vid första beskjutningen.

Sist men inte minst, sviterna som folk hänvisar till, de är belägna sydväst och sydöst medan han i nordöstra delen verkar haft 2 olika rum.

Polisen gick ut med att han hade 1 svit med 2 rum.
http://smartervegas.com/images/rooms/221/137/mandalay-bay-vista-suite-floor-plan-1.jpg

En sådan, stämmer med rutorna med.

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
3200 rum på Mandalay bay. Och ja, han hade gåttt och hämtat nya väskor över ett antal dagar:

https://www.nytimes.com/2017/10/02/us/las-vegas-shooting.html

Det verkar också som han haft tillgång till två rum, sviten på hörnan och ett anslutande rum:

https://static01.nyt.com/newsgraphics/2017/10/02/las-vegas-shooting/84b545c8154de693a17201ef51406ecb83b7aa77/room-diagram-600.jpg

Läste också att han satt upp wifi-kameror i korridoren och haft en laptop där han kunde se vad som skedde där. Kanske han sköt sig när SWAT-teamet var på plats? Eller tog ammunitionen till automatvapnen slut.

Polisen sa att han hade 1 svit med 2 rum.
http://smartervegas.com/images/rooms/221/137/mandalay-bay-vista-suite-floor-plan-1.jpg

En sådan tror jag. Är den andra bilden du länkade bekräftad av källor inom polisen eller?
För att de stormade bara rum 32135.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
På ritningen ser det ut som att det ena rummet är någon sorts lounge. Det sitter inte ihop med hans rum.

https://static01.nyt.com/newsgraphics/2017/10/02/las-vegas-shooting/84b545c8154de693a17201ef51406ecb83b7aa77/room-diagram-600.jpg

Jag tror att detta är rätt ritning
Citera
2017-10-03, 10:56
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kweq
Du menar ett fåtal gängrelaterade skjutningar? Vem bryr sig om kriminella som skjuter på varandra egentligen ?

Hur svårt är detta att fatta egentligen, hade knäppskallen inte fått köpa sina automatvapen så hade inte 58 personer varit döda idag. På sin höjd hade knäppisen setat där och gapat och slagit sönder hotellrummet tills någon tröttnat och hotellvakterna slängt ut honom.

Det är skillnaden som vapennuttar aldrig tycks fatta.

Jag tror att om det slår slint i någons skalle, som det verkar ha gjort i detta fallet, så hade han skaffat fram vapen på ett eller annat vis ändå. Alternativt byggt en bomb. ”Pest eller kolera” kan jag tycka.

Själv tycker jag inte att det är speciellt roligt att det skjuts hej vilt med olagliga vapen nätterna i ända. Oavsett vem som skjuter mot vem. I Malmö har det hänt att oskyldiga strykt med. Och härromveckan blev en buss i arlöv beskjuten med automateld. Så det är bara en tidsfråga innan någon oskyldig stryker med igen.

Detta trots att vi har strikta vapenlagar. Precis som Norge och där skedde ändå en rätt rejäl massaker för ett antal år sedan......
Citera
2017-10-03, 10:57
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Ja med färre vapen bland kriminella Ahmeds så hade det skjutits mindre.
Men som du kanske märker så har de vapen oavsett vad vapenlagarna säger.
Det är inte de som avgör det. De är kriminella och kriminella kan skaffa vapen om de vill och behöver dem.

Vapenlagar styr hederliga människors vapeninnehav. Inte kriminellas. Se vapen/mord statistik från Honduras för världens mest tydliga exempel på det. Men alltså även, tydligt exempel i Sverige med Ahmed i Rinkeby.

Vapenlagar styr alla individers vapeninnehav. Vapenbegränsningar är naturligtvis en kombination av hårda lagar å ena sidan och och hård kontroll att lagarna efterlevs å andra. Att Ahmed kan härja fritt med sitt vapen beror på att svenska polisen inte gör sitt jobb, skulle de någon enstaka gång göra det så är lagarna ett skämt. Ahmed har därför inga incitament att skippa sitt vapen. Med ständiga kontroller och 12 års straffarbete vid olagligt innehav hade han haft detta incitament
Citera
2017-10-03, 10:59
Medlem
Troians avatar
Frågor angående kvinnan han bodde med:

1. Hon ska befinna sig utomlands. Vet vi i vilket land?

2. När (hur långt efter skotten) raderades hennes Facebookprofil?
Citera
2017-10-03, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kweq
Du menar ett fåtal gängrelaterade skjutningar? Vem bryr sig om kriminella som skjuter på varandra egentligen ?

Hur svårt är detta att fatta egentligen, hade knäppskallen inte fått köpa sina automatvapen så hade inte 58 personer varit döda idag. På sin höjd hade knäppisen setat där och gapat och slagit sönder hotellrummet tills någon tröttnat och hotellvakterna slängt ut honom.

Det är skillnaden som vapennuttar aldrig tycks fatta.

Ja men hur hade du kunnat hindra honom? Dels finns det sätt att komma över vapen legalt i Sverige också. Som sportskytt, jägare eller vapensamlare. Sedan kan man ju alltid komma över vapen illegalt. Breivik kom över vapen så att han kunde skjuta ihjäl fler än Paddock för att ta ett exempel och Norge har restriktiva vapenlagar.

Hade han inte kunna skjuta ihjäl folk så hade han kanske gjort en bomb eller startat en brand i stället, vilket hade kunnat döda ännu fler.
Citera
2017-10-03, 11:01
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huomaamaton
Blir ju ganska konstigt om det ligger en död gubbe med ett skott i huvudet men inget vapen? Då är han ju ganska pointless.
Men upp imot 20 vapen. Är det inte troligare att dåren släpat dit dem?
Citera
2017-10-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att ha en fru/sambo från Filippinerna är väl kanske inte så typiskt för milisanhängare, å andra sidan.
Det är nog inte så ovanligt som man kan tro heller. Överlag är ju både importfru och extremism indikationer på att ha misslyckats inom det normala sociala spelet. Sex är viktigt nog att det trumfar ideologi för de flesta män.

Att vara förlorare, och särskilt sexuell förlorare, är ett genomgående tema för självmordsattacker. Gäller så väl Breivik som islamska fyrverkeripjäset.

Finns undantag, som Bostonbombarna och bögklubbsattacken i Orlando. Men överlag handlar det om oattraktiva män utan så mycket att hoppas på.

För egen del tycker jag vapenintresset är så extremt atypisk för vänstertyper, och i mindre utsträckning muslimer, att jag gissar på någon form av högertok.

Däremot gör målet det väldigt svårt att tro på något ideologiskt motiv. En högerterrorist brukar anfalla federala ämbetsmän eller symboler. En vänsterterrorist i första hand poliser eller politiker. Kvarstår muslimer men konvertering framstår som jävligt otroligt.
Citera
2017-10-03, 11:02
Medlem
Citat:

1: Filippinerna
2: det visste jag ej, men skulle kunna va i utredningssyfte, alltså att polisen plockat ner sidan?
Citera
2017-10-03, 11:03
Medlem
_killahs avatar
Citat:

1. Tokyo
2. Vet ej.

Citat:
Ursprungligen postat av pederN
2: det visste jag ej, men skulle kunna va i utredningssyfte, alltså att polisen plockat ner sidan?

Fel. Tokyo är hon i.
Citera
2017-10-03, 11:04
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Du menar om det var islamister så skulle det vara mer logiskt att släpa på 50 kilo vapen och ammunition per person när de obemärkt vill lämna hotellet? Härlig svensk logik. Konstigt att Sverige inte kollapsat tidigare.
Varför överhuvudtaget släpa upp skiten. Hur är det egentligen med logiken?
Citera
2017-10-03, 11:05
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Polisen gick ut med att han hade 1 svit med 2 rum.

Jag tror att detta är rätt ritning

Lägg ner nu (speciellt dina jävla attityd)
Gårdagens länk igen, det var 2 olika rum. https://www.pixeltopic.com/image/vfibsztiyakbsrw/
Vista suit är sydöst-fel flygel.
Citera
2017-10-03, 11:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN

2. Ja så kan det ju kanske också vara. Men om det är kvinnan själv som tagit bort sidan, och hon inte skulle känna till eller misstänkta något om hans planer, så tycker jag det var väldigt snabbt agerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in