2017-10-02, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Gamblingen behöver inte ha något att göra med dådet. Det verkar som han har valt ut just den hytten för att kunna begå sitt dåd (med tanke på vilken översikt han hade på festivalområdet). Så det känns inte som en spontant dåd för att han förlora pengar. Han kanske gamblade för att inte bli upptäckt eller dylikt.

Det verkar vara planerat.
Eller så hade han bestämt sig för att utföra detta attentat, och varför då spara på kulorna? (Pun intended ). Gamblingen förklaras mer troligt av att han visste att han skulle dö, än tvärtom.

Städpersonal - eller ngn utklädd till städpersonal - kan röra sig ut o in i rum, utan att väcka uppmärksamhet. Eller sån där roomservicepersonal... De kan ju ha vagnar med sig in på rummen också. Kan användas för att få in div saker på rummen.
Citera
2017-10-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Frågan är väl vad en ensam gärningsman har för nytta av +10 halv och helautomatvapen? Nån som inte dök upp?

Det tog 50 minuter innan polisen tog dig dit... han hann nog att använda alla de vapnen utan att då behöva ladda om. Det är en bra anledning.
Citera
2017-10-02, 22:28
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
låter ändå osannolikt, visste Whitman om att han var sjuk? kanske därför han avslutade sitt liv så att säga, denna snubben var ju ändå rätt gammal så tror inte han hade tagit ett sådant besked på samma sätt.

Uppfattningen jag har är att när hjärnan är utsatt för stress så spelar inget annat någon roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tydligen tog det 78 minuter från det att skjutandet började, till det att SWAT-styrkan sprängde sig in genom dörren till rummet. Alltså över en timme!

Har någon sett uppgifter på hur länge skjutandet pågick? Jag har hört ca 10-15 minuter. Då skulle det alltså ha slutat ungefär en timme innan polisen gick in i rummet. Kan det stämma?

Man ska ha hittat 20 vapen i rummet (!) :
Nya uppgifter. Skytten ska ha haft runt 20 vapen i hotellrummet, skriver Wall Street Journal och hänvisar till uppgifter från en anonym polis. Det rör sig om gevär av typen AR-15 och AK-47.

Det är för konstigt. 5 vapen hade varit mycket. 20 är helt extremt. Varför skulle en ensam galning ha med sig 20 vapen? Är det för att skjuta med ett vapen till magasinet är tomt, och sen kasta bort det och ta ett annat? Kan man inte byta magasin enkelt på ett sådant här vapen? (är ingen vapenexpert..)

Jo det kan man, går snabbare och är en bättre lösning på alla sätt.

Killen va inte stabil på nått sätt
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
https://media1.s-nbcnews.com/j/msnbc/components/video/201710/2017-10-02t14-32-26-466z--1280x720.nbcnews-ux-1080-600.jpg

Bara jag som tycker det är märkligt att mördaren skjutit från två olika fönster i två separata rum samtidigt som det faktiskt låter som att skottsalvorna går in i varandra? Sprang han fram och tillbaka mellan två rum eller är det en till skytt? För om han har skjutit mellan två rum lär det varit en minuts paus mellan skjutningarna.

Det enda vi vet svart på vitt är att skytt nummer ett som är död är vänsteraktivist.

Det finns inga uppgifter om att GM skulle vara vänsteraktivist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahusia55
Framgångsrik på alla sätt?

Nja, han verkar mest ha nått framgång i att tjäna pengar. Finns som bekant ett otal fler sätt att vara framgångsrik i livet på och att just bli rik är ett av de mer ointressanta av dem

Jaha, vad är den intressanta delen i just denna händelse då enligt dig? ¨

Han hade familj och vänner också.
Vad jag menar han var inte den sedvanliga människospillran typ Falling Down eller den religiösa galningen vad det verkar.
På så sätt är han framgångsrik.
Hade jobb, familj och intressen som han kunde leva ut. Det saknades inte medel.. Vad var det som fick honom att flippra ur?
Citera
2017-10-02, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
låter ändå osannolikt, visste Whitman om att han var sjuk? kanske därför han avslutade sitt liv så att säga, denna snubben var ju ändå rätt gammal så tror inte han hade tagit ett sådant besked på samma sätt.

Fast allt låter ju osannolikt, mer eller mindre. Ändå har det hänt, om man nu inte är inne på nån konspiration med Mossad, IS och multipla skyttar.

Visst, svårt att se varför en 64-åring med god ekonomi ska gå bananas på det sättet. Men det är just vad han gjorde. Och då är, enligt mig, psykisk eller fysisk sjukdom en möjlig teori, precis som spelskulder är det. Eller för den delen Trump-hat, även om jag tror mindre på det.

Tror Whitman fattade att han höll på att gå nuts. Så skrev han i sin suicide note:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Vad är motivet då? De enda alternativen, förutom tumör, som brukar vara aktuella vid dylika fall är ideologisk extremism eller nihilism, inget av de två känns trovärdigt. Jag lägger min röst på tumör.

Ok, tar kanske tillbaka. Nån slags sjukdom ser jag som mycket möjligt. Tänkte just att en tumör är såpass specifikt att sannolikheten för just det är liten. 64 år, kan ju nästan vara demens och grejer som sätter in då. Fast ok, det hänger knappast ihop med den noggranna planeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vit man? Check.
Medelålders? Check.
Välbeställd? Check.
Lagligt inköpta vapen? Check.

Måltavla: Besökare i "syndens näste" Las Vegas. Dådet bär högerkristendomens alla signum.

64 är över medelåldern, men annars håller jag väl med.
Senast redigerad av fryskyl 2017-10-02 kl. 22:33.
Citera
Medlem
moretothiss avatar
Citat:
https://media1.s-nbcnews.com/j/msnbc/components/video/201710/2017-10-02t14-32-26-466z--1280x720.nbcnews-ux-1080-600.jpg

Bara jag som tycker det är märkligt att mördaren skjutit från två olika fönster i två separata rum samtidigt som det faktiskt låter som att skottsalvorna går in i varandra? Sprang han fram och tillbaka mellan två rum eller är det en till skytt? För om han har skjutit mellan två rum lär det varit en minuts paus mellan skjutningarna.

Kan ju vara så enkelt att han ville byta position. Det är olika vinkel från de olika positionerna.

Citat:
Det enda vi vet svart på vitt är att skytt nummer ett som är död är vänsteraktivist.

Vet vi?
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
En Ar-15 för 2k är långt ifrån en instegsmodell din inkompetente fan, du får amerikansk producerad ar för under 500 dollar, dvs UNDER 4000 svenska kr

Här har du en Smith&Wesson för 700 dollar ny från fabrik
https://www.smith-wesson.com/firearms/mp-15-sport-ii

Här har du instegsmodeller som börjar på 400 dollar
https://www.budsgunshop.com/catalog/product_info.php/products_id/4997/Firearms/Rifles/Smith+%26+Wesson/M%26P+15+Rifles/S%26W+M%26P+15+SPORT+II+.223%2F5.56+16

Lägg ner , du vet inte vad du pratar om!

Poängen var att gubben var långt ifrån pank, du behöver inte haka upp dig på priser.
Citera
2017-10-02, 22:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tydligen tog det 78 minuter från det att skjutandet började, till det att SWAT-styrkan sprängde sig in genom dörren till rummet. Alltså över en timme!

Har någon sett uppgifter på hur länge skjutandet pågick? Jag har hört ca 10-15 minuter. Då skulle det alltså ha slutat ungefär en timme innan polisen gick in i rummet. Kan det stämma?

Man ska ha hittat 20 vapen i rummet (!) :
Nya uppgifter. Skytten ska ha haft runt 20 vapen i hotellrummet, skriver Wall Street Journal och hänvisar till uppgifter från en anonym polis. Det rör sig om gevär av typen AR-15 och AK-47.

Det är för konstigt. 5 vapen hade varit mycket. 20 är helt extremt. Varför skulle en ensam galning ha med sig 20 vapen? Är det för att skjuta med ett vapen till magasinet är tomt, och sen kasta bort det och ta ett annat? Kan man inte byta magasin enkelt på ett sådant här vapen? (är ingen vapenexpert..)
Det verkar ju ganska rimligt.
Först kommer larmet, sedan skall skytten lokaliseras och därefter skall en organiserad inbrytning ske ..
Citera
2017-10-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Vad är motivet då? De enda alternativen, förutom tumör, som brukar vara aktuella vid dylika fall är ideologisk extremism eller nihilism, inget av de två känns trovärdigt. Jag lägger min röst på tumör.

Ideologisk extremism känns inte aktuellt? Skulle mycket väl kunna vara en trump-hatare, var inte länge sen vi såg ett annat fall av det, när nån snubbe började skjuta mot GOP-folk. Det passar ju in, med tanke på att det mest var vita som röstade på Trump och att det mest var vita på konserten. Skulle sätta det som bra mycket troligare än att han hade en tumör och att det var det som var orsaken.
Citera
2017-10-02, 22:31
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
En Ar-15 för 2k är långt ifrån en instegsmodell din inkompetente fan, du får amerikansk producerad ar för under 500 dollar, dvs UNDER 4000 svenska kr

Här har du en Smith&Wesson för 700 dollar ny från fabrik
https://www.smith-wesson.com/firearms/mp-15-sport-ii

Här har du instegsmodeller som börjar på 400 dollar
https://www.budsgunshop.com/catalog/product_info.php/products_id/4997/Firearms/Rifles/Smith+%26+Wesson/M%26P+15+Rifles/S%26W+M%26P+15+SPORT+II+.223%2F5.56+16

Lägg ner , du vet inte vad du pratar om!

Och en helautomatisk modell avsedd endast för Law Enforcement och Class III owners?
Pris för sådana? För det var helautomatiska vapen som användes här, inte halvautomatiska.
Senast redigerad av kato85 2017-10-02 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in