2017-10-02, 19:21
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han älskade nog alla sina vapen och ville dö tillsammans med dem. Jag var på en skjutbana i Los Angeles och tittade på när mitt resesällskap sköt. Många av dom som var där älskade verkligen sina vapen. Dom behandlade vapnen som om de vore deras små barn. Ömt och smekande.

The love of the gun is worth more the the love of the human.
Citera
2017-10-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Han sa väl att man hittat tio vapen på rummet, vilket inte betyder att alla de vapnen varit automatgevär, det kan mycket väl vara t ex fyra gevär och sex pistoler, eller fyra automatgevär, en hagelbössa, två älgstudsare och tre pistoler, etc etc etc. Tio gevär kan du utgå ifrån då - och bara då - en person i ansvarig ställning faktiskt säger just det. Inte förr.

Nej han sa "an excess of ten rifles". Alltså fler än 10st gevär. Det behöver inte vara automat men semiautomat räcker mer än väl.
Pistoler nämndes inte alls, inte heller guns(som kan vara bägge delar)enbart rifles nämnes, alltså gevär.

EDIT: Och det var alltså Las Vegas Sheriff som sade detta på en presskonferens så det är alltså officiellt att det var fler än 10st gevär.
Senast redigerad av Aramir2 2017-10-02 kl. 19:24.
Citera
2017-10-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Han skjuter för fullt. Stackars människor. Men hur i helvete har han tillräckligt med skott för att döda 50+ personer och skada 500+? Börjar nästan tro att det var minst en till GM.

Det är i princip bekräftat att flera dött pga paniken, tyvärr har jag ingen källa nu, men flera vittnesmål om just detta. De flesta skadade är nog resultat av detta, men de flesta döda är nog pga skott. Tänk dig själv att sitta med flertalet vapen och skjuta mot en folkmassa på liten yta (27-30000 personer). Ca 0.20% av alla besökare har tyvärr omkommit, det är inte en stor siffra om man tänker efter! Hade det varit fler GM så hade vi enkelt fått 3-siffriga nummer på dödsantalet.
Finns fortfarande många kritiska skador som kan resultera i död, men vi håller tummar och tår för att de klarar sig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det verkar onekligen lite märkligt, och nu vet vi ju inte så mycket än om gm förutom broderns intervju. Spontant har jag lutat åt att han haft sk. psykisk ohälsa. 64 år gammal. Kanske begynnande demens eller något annat knäppt?

Men 10 automatvapen på ett hotellrum i Las Vegas med egna kameror i korridoren...

Vet inte om du menade att demens är en psykisk sjukdom, men det är det iaf inte.
Citera
Medlem
freeriderXIIs avatar
Som sagt skjutarens flickväns religiösa tillhörighet vore intressant att veta. Muslimerna på Filippinierna är en minoritet men de har en terroristorganisation som heter Abu Sayaf som har svurit trohet till IS.

Någon som vet om hon är kristen eller muslim?
Citera
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag tänkte nu såhär i efterhand att skott kan gå igenom från en till annan, men jag är ganska glad att jag är inkompetent när det kommer till vapen. Vill inte ha något med det att göra. Så tack, jag tar det som ett komplimang.

Nu i detta fall så skriver du förvirrande saker som inte stämmer helt taget ur röven i ett ämne du inte har någon aning om. Jag går inte in i ridforumet och påstar att hästen xxx har högre mankhöjd än xxx bara för jag tror det. Vettefan på vilka grunder du bedömde att GM var mer än en person, men vi på fb är ju här för att förklara sånna som dig till rätt bana. Just nu sitter det över 4000 som läser och vi vill ju ha så sanningsenlig diskussion som möjligt så att ovetandes personer som får reda på hur det ligger till.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det verkar onekligen lite märkligt, och nu vet vi ju inte så mycket än om gm förutom broderns intervju. Spontant har jag lutat åt att han haft sk. psykisk ohälsa. 64 år gammal. Kanske begynnande demens eller något annat knäppt?

Men 10 automatvapen på ett hotellrum i Las Vegas med egna kameror i korridoren...

Ja, det låter onekligen märkligt...
Citera
2017-10-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moretothis
Nä. Han hämtade säkert dit eller köpte ett vapen varje gång han förlorade under sin fyra dagars-visit.
Om man nu ska spekulera, så kan man väl iaf göra det utifrån informationen man har fått.
Förlorar en gambler så vill han vinna tillbaka, inte spendera tid och pengar på ännu ett gevär.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moretothis
Nä. Han hämtade säkert dit eller köpte ett vapen varje gång han förlorade under sin fyra dagars-visit.
Om man nu ska spekulera, så kan man väl iaf göra det utifrån informationen man har fått.

Och vilken information har man fått tänkte du? Har vi fått någon information om hur många vapen GM ägde, annat än vad hans bror "tror"? Om inte så kan han väl mycket väl haft dessa vapen hemma i sitt hus långt innan den 28:e, utan att han för den delen planerat att mörda människor med dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Finns väl inget som tyder på att dom ljuger heller. Det vore en alltför enkel sak att motbevisa det uttalandet helt enkelt.

Dags att flytta tråden till terrorism tack.
FBI säger att man i nuläget inte har någon anledning att tro att det är sant.

http://omni.se/fbi-avfardar-is-pastaende-hittar-ingen-sadan-koppling/a/mO4ML
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
AR-15 är ett kompetent jaktgevär, och i USA finns inga regler för vapens utseende på samma vis som i Sverige så det kan se ut allt från såhär http://14544-presscdn-0-64.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/03/R-15-AR.jpg till såhär http://cdn1.athlonoutdoors.com/wp-content/uploads/sites/8/2014/04/Rock-River-Arms-LAR-15-Operator-III-5.56mm-1-600x384.1421392153.jpg

Tack för den infon. Jag kom också på varför jag skrev det innan om jaktlicens och det var för att brodern sagt att han inte hade/använde vapen alls.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Finns väl inget som tyder på att dom ljuger heller. Det vore en alltför enkel sak att motbevisa det uttalandet helt enkelt.

Dags att flytta tråden till terrorism tack.

Varför då? Finns ju inget som säger att det stämmer, bara för att Telegraph säger att ISIS tar på sig dådet.

Verkar snarare som att du önskar att en vit medelålders man utan religiösa motiv inte kan göra något som detta, vilket är fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in