2017-09-27, 18:51
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, ja jag vet. Infot som jag fått till mig avseende ÅK i denna utredningen valde att INTE försöka få till en häktning av den MT, då bevisningen som fanns inte skulle räcka till en faktiskt häktninen sannolika skäl i sig vore väl räcka till häktning (med tanke på det krav angående bevisning som krävs för att uppnå sannolika skäl), därför är det motsägelsefullt av ÅK.

De kan häkta när som helst men varför häkta när åtal sedan måste väckas inom 14 dagar? Och skall tiden förlängas är det beslut av domstol. Han häktas nog när de har ett åtal, när de har vittnen och kanske bevis för vad de bedömer kunna leda till en fällande dom.
Citera
2017-09-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
De kan häkta när som helst men varför häkta när åtal sedan måste väckas inom 14 dagar? Och skall tiden förlängas är det beslut av domstol. Han häktas nog när de har ett åtal, när de har vittnen och kanske bevis för vad de bedömer kunna leda till en fällande dom.

Vi tänker olika här märker jag. Jag anser om man har bevisning för sannolika skäl skall man alltid försöka få till en häktning - speciellt i detta fallet. sedan får en häktesförhandling avgöra om den MT skall häktas eller inte. Att som ÅK själv välja att inte fortgå med försök till en häktning i detta fallet är fel i mitt tycke av olika orsaker. B. la. speciellt fall, mord, försvårande av utredning mm.

Vi behöver dock inte älta om det, det är bara min egen åsikt.

Edit; En häktning kan ge bättre villkor för polis och åklagare gentemot den MT. <att sitta häktad för mord är inte lätt för ett psyke. Detta kan vara avgörande också för att enklare få till ett erkännande.
Senast redigerad av KSP 2017-09-27 kl. 19:01.
Citera
2017-09-27, 19:42
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
@Blurryface
Oj. Jag har ingen aning om vem Pudelfrillan är. Sorry det kan vara en han också. För mig har det bara blivit en tjej som i avateren.
Bra att jag blir rättad. Vill ju inte shabbla bort förtoendet redan med felaktigheter. ;-)
Tyckte däremot att HEN hade sunda resonemang.

Hen dyker nog snart upp igen🙂

Vet du nånting om vem/vilka som
kan vara inblandade i Helenas försvinnande?
Citera
2017-09-27, 19:44
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vi tänker olika här märker jag. Jag anser om man har bevisning för sannolika skäl skall man alltid försöka få till en häktning - speciellt i detta fallet. sedan får en häktesförhandling avgöra om den MT skall häktas eller inte. Att som ÅK själv välja att inte fortgå med försök till en häktning i detta fallet är fel i mitt tycke av olika orsaker. B. la. speciellt fall, mord, försvårande av utredning mm.

Vi behöver dock inte älta om det, det är bara min egen åsikt.

Edit; En häktning kan ge bättre villkor för polis och åklagare gentemot den MT. <att sitta häktad för mord är inte lätt för ett psyke. Detta kan vara avgörande också för att enklare få till ett erkännande.

Jag tror jag förstår vad du menar. Ska inte heller älta.
När jag läser lagtexten tolkar jag det som att i man i det här fallet inte bör häkta. Den misstänkte bedöms inte farlig eller bedöms vilja avvika. Det bedöms inte heller tillkomma nytt utredningsmaterial som tex nya vittnen eller bevis som förändrar läget inom kort.

Har man en person häktad är det ett tillfälligt frihetsberövande under tiden åklagaren bygger åtal. Åklagaren förväntas väl inte bygga så snabbt. Polis har möjlighet att grilla honom i två veckor men de kanske inte ens har resurser till det.

Att sikta på att med LJ får ett erkännande utifrån indicier kanske inte bedömdes möjligt.
Det här fallet har inga större resurser.
Citera
2017-09-27, 20:45
Medlem
Pepparkakemannens avatar
@Brurryf..
Jaha, ok. Pudelfrissan har blivit avstängd? Vet du varför?
Jag vill ju inte heller bli avstängd o har inte helt koll på reglerna fast jag har hängt här någon månad läsandes.

Jo. det jag ville få ur mig.
Jag var på stadshotellet denna ödesdigra afton Natten då Helena försvann.
Jag såg henne livs levande nära dansgolvet, Det var mörkt, men jag såg att det var hon. Jag hade sett henne tidigare på Vadsbogymnasiet (tror jag). Hon var ju snygg. Så ja hoppades få ögonkontakt. Men det var ju kört, för det var flera intressenter. Ungefär 2 tjejjer o 3 killar i en klunga. Jag vet inte vilka de var. Men som jag minns var inte BW där o då. Jag såg inte han på hela den kvällen. Kan inte säga att jag kände honom. Men vi träffades vid några tillfällen. En tokrolig snubbe som jag gillade direkt. Har för mig att tjejjer gillade honom. Jag har inte träffat han sedan den tiden.
Jag var på ett förhör som jag minns att vi alla som var på stadt den kvällen fick åka in på. Har för mig att jag fick vänt bra länge på den typ 1-2 månader eller så. Jag har inte fått något yppande förbud vad jag vet. Kanske är det så att jag blev kallad igen för de ville kolla något, eller var det en kompis. Vi var ett gäng som var från en annan förfest. Jag ringde polisen för 4 veckor sedan för jag hade nya uppgifter. Har inte fått svar, vilket gör att jag väljer att droppa infon i tråden.
Lika bra jag skriver klart det jag har att berätta. För det blir väl en del frågor...
Det viktigaste saken. Jag minns att jag vinglade/minglade runt utanför stadt o torget som de flesta. Ledsnade efter ett tag o ville hem. Jag valde att ta en sväng förbi taxistationen för o se om det fanns folk som skulle åt mitt håll. Nu blir jag osäker på tiderna för det var ju ändå 25 år sedan. Men polisen borde ha dem eftersom jag där uppgav ungeför det jag uppger här. Sannolikt borde klockan varit tidigast 02.15 ungefär och senast ca 02.45 kanske? När jag strax utanför Trafikverkets ingång ser två "ynglingar" kliva ur en mindre ljus bil. Det var inget konstigt eg. men jääädrar vilken stämmning det var kring dem! De var inte stressade eller aggressiva. Men hela deras atmosfär var något som har etsat sig fast. Jag såg den ena killen rakt i ögonen. O ganska snabbt var det något i huvvet på mig som sa -sluta glo! Han e typen man inte etsar ögonen i för länge. Ja gick sedan vidare till taxistationen. Hittade inga kompisar eller andra som skulle åt mitt håll. Tittade sedan i minatomma fickor o började traska hemmåt.
Det är min story.
Bara det att i somras började ja lyssna på Radio Skaraborg o läsa Flashback. Några visste jag villka de var. PK, BW o BB t.ex. Men så diskuterades PU. Tror det var en länk till en bild, eller så sökte jag på Facebook. -Fan det är ju han!! Ja höll på o få dåndimpen! Jag kände tvärsäkert att det var samma kille som jag glodde in i ögonen den natten!
Men hur säker kan man vara efter 25 år? Jag kan inte minnas att jag har sett honom förut någonstans. Kan hjärnan spöka så? Han är ruskigt lik den mannen. Som 87an Karlsson ungefär. Tecknade figuren.
Uj detta blev långt.
Den andra ynglingen som ja tyckte klev ur förardörren vet ja inte så säkert hur han såg ut. Men de var ganska lika. Har dock inte sett bild på typ KM.
Vill lägga till att jag inte hunnit läsa på i tråden ang PU's förehavanden och inser att min iaktagelse kan styrka eller fälla andra sagesmål.
Citera
2017-09-27, 21:02
Medlem
Citat:
@Brurryf..
Jag vill ju inte heller bli avstängd o har inte helt koll på reglerna fast jag har hängt här någon månad läsandes.

Jag såg henne livs levande nära dansgolvet, Det var mörkt, men jag såg att det var hon. Jag hade sett henne tidigare på Vadsbogymnasiet (tror jag). Hon var ju snygg. Så ja hoppades få ögonkontakt. Men det var ju kört, för det var flera intressenter. Ungefär 2 tjejjer o 3 killar i en klunga. Jag vet inte vilka de var. Men som jag minns var inte BW där o då. Jag såg inte han på hela den kvällen. Kan inte säga att jag kände honom. Men vi träffades vid några tillfällen. En tokrolig snubbe som jag gillade direkt. Har för mig att tjejjer gillade honom. Jag har inte träffat han sedan den tiden.
Jag var på ett förhör som jag minns att vi alla som var på stadt den kvällen fick åka in på. Har för mig att jag fick vänt bra länge på den typ 1-2 månader eller så. Jag har inte fått något yppande förbud vad jag vet. Kanske är det så att jag blev kallad igen för de ville kolla något, eller var det en kompis. Vi var ett gäng som var från en annan förfest. Jag ringde polisen för 4 veckor sedan för jag hade nya uppgifter. Har inte fått svar, vilket gör att jag väljer att droppa infon i tråden.
Lika bra jag skriver klart det jag har att berätta. För det blir väl en del frågor...
Det viktigaste saken. Jag minns att jag vinglade/minglade runt utanför stadt o torget som de flesta. Ledsnade efter ett tag o ville hem. Jag valde att ta en sväng förbi taxistationen för o se om det fanns folk som skulle åt mitt håll. Nu blir jag osäker på tiderna för det var ju ändå 25 år sedan. Men polisen borde ha dem eftersom jag där uppgav ungeför det jag uppger här. Sannolikt borde klockan varit tidigast 02.15 ungefär och senast ca 02.45 kanske? När jag strax utanför Trafikverkets ingång ser två "ynglingar" kliva ur en mindre ljus bil. Det var inget konstigt eg. men jääädrar vilken stämmning det var kring dem! De var inte stressade eller aggressiva. Men hela deras atmosfär var något som har etsat sig fast. Jag såg den ena killen rakt i ögonen. O ganska snabbt var det något i huvvet på mig som sa -sluta glo! Han e typen man inte etsar ögonen i för länge. Ja gick sedan vidare till taxistationen. Hittade inga kompisar eller andra som skulle åt mitt håll. Tittade sedan i minatomma fickor o började traska hemmåt.
Det är min story.
Bara det att i somras började ja lyssna på Radio Skaraborg o läsa Flashback. Några visste jag villka de var. PK, BW o BB t.ex. Men så diskuterades PU. Tror det var en länk till en bild, eller så sökte jag på Facebook. -Fan det är ju han!! Ja höll på o få dåndimpen! Jag kände tvärsäkert att det var samma kille som jag glodde in i ögonen den natten!
Men hur säker kan man vara efter 25 år? Jag kan inte minnas att jag har sett honom förut någonstans. Kan hjärnan spöka så? Han är ruskigt lik den mannen. Som 87an Karlsson ungefär. Tecknade figuren.
Uj detta blev långt.
Den andra ynglingen som ja tyckte klev ur förardörren vet ja inte så säkert hur han såg ut. Men de var ganska lika. Har dock inte sett bild på typ KM.
Vill lägga till att jag inte hunnit läsa på i tråden ang PU's förehavanden och inser att min iaktagelse kan styrka eller fälla andra sagesmål.
Hade den andra som klev ur bilen pilotglasögon?
Citera
2017-09-27, 21:20
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Jag tror inte "förarsnubben" hade brillor alls. Jag borde ha minnats det? Men den personen såg jag typ bara i ögonvrån. Det var något besynnerligt med dem som inte gick att ta på eller förklara. Men inget speciellt. Därför var jag tvecksam om jag ens skulle nämna det vid förhöret. Det var heller inget som de fäste något intresse kring. De var däremot extremt intresserade av vilka ljusa bilar som var parkerade kring torget vill ja minnas. De manglade mig hårt om olika färger på dem. Men jag hade inte att komma med. Kan ju inte bara hitta på liksom.
Jag har faktiskt åkt sträckan Taxistationen-Lekplatsen nyligen. Det tar endast FYRA minuter dit i bil. Dagstrafik. På den tiden var det dessutom 70 väg på marieforsleden förbi polisstationen och lite kortare in till ekuddenväden.
Citera
2017-09-27, 21:26
Medlem
Citat:
@Brurryf..

Det är min story.
Uj detta blev långt.

Hej - jättetack att du tar dig tid att berätta. Kan du beskriva atmosfären - påtända? upspelta - var de lika långa? klädsel? tonade rutor på bil?
Citera
2017-09-27, 21:37
Medlem
Citat:
@Brurryf..

Det är min story.
Uj detta blev långt.

Hur kommer det sej att du visste vem PK var men inte PU?
Citera
2017-09-27, 21:38
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Bra frågor.
För jag har verkligen försökt att minnas. Berusad var jag ju. Men just DET har fastnat. Och det har fastnat, inte för det jag såg, utan för det jag kände. Det var något i blicken. Mer uppspärrad. Men de var likväl lugna i sina rörelser. Kanske det som var fel. Något i den kontexten som var fel. De var lite kortare klippta o mellanblonda typ. Ljusare klädsel. Kanske hade förarn kortbraller. Mer detaljerat kan ja tyvärr inte återge tyvärr, för då blir det hettepå. Svarar nog bättre på era frågor. Men vet inte hur mycket ja orkar. Mitt liv är lite kaotiskt nu. Därför ja ville skriva o hjälpa till o få det ur världen.
Jag såg nog bara förarsnubben bakifrån just som han kliver ur.
Jag står på taxistationens sida o de har ställt bilen på Trafikverkets sida (som då var länstyrelsen eller nå't). Så de hade säkert kommit från hamnhållet. Den väg som jag tagit tiden på.
Hoppas jag inte tar fokus för mycket från KM saken. Säg bara till så backar ja ur.
Kommer/vill förresten inte läsa en massa PM! Jag är en öppen person som vill förbli det ;-)
Citera
2017-09-27, 21:47
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Ahaa. Ni tänker på MRÖ!??
Han var INTE med! Det är jag helt hundra på! Jag känner till den filuren. Undviker honom helst.
Förar'n var typ 15-20 cm kortare. Som "ögonmannen"
Jo fan! Jag var med i skallgång en gång i Lugnås. Var måttligt intresserad. Vi for runt som yra höns på otroligt flummigt uppdrag. Visste inte alls vad vi skulle leta efter! Jag blev sur. -Leta efter något misstänkt blev svaret. Hallå?
Så andra gången kompisarna tjatade o skulle ut, samlades vi id Bäcken. Såg då BW rejsa fram o tebax på fotbollsplanen med ett brett leende. Det var också något som fastnat i huvvet på mig. Jag kände hela situationen som extremt motbjudande att leta efter en förmodat död vacker kvinna. Men han?
Så är det ju samtidigt så att vi alla reagerar så helt olika vid andras bortgång.
Har själv hört folk skratta på begravning.
Citera
2017-09-27, 21:53
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Jag vill inte avslöja för mycket om hur jag träffat/lärt känna vissa. Då kan min anonymitet riskeras.
Pk kunde vara mycket oberäknelig o ful i sitt sätt. Vill inte prata för mycke skit här. Men jag fick själv smaka på det en kväll ute på stan. Lärde känna varandra lite genom bekanta i 15 års åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in