Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Jag tror inte att det finns nåt "tak", men att de skulle få över 30% redan i nästa val känns ändå lite väl optimistiskt. Om S och M inte hade omprövat sin politik på migrationsområdet, så hade de säkert kunnat få 40%, men nu är det ju inte så. Därmed så handlar det ju mycket om hur många som är beredda att straffa övriga partier för det som redan skett.
Folk är absolut arga och många ute i landet väldigt oroliga inför framtiden just pga alla asylsökande som nu ska försörjas och förses med bostad, samtidigt som väldigt många kommuner gör drastiska besparingar på välfärden. Trots allt tugg från regeringen om hur bra ekonomin går (vad det nu betyder) så funkar vård, skola, omsorg, polis, järnvägar mm allt sämre vilket blir allt svårare att dölja eller bortförklara. Jag tror absolut att SD kommer att göra ett mycket bra val nästa år, men en fördubbling och ett stöd på runt 25% är också mycket bra. Och det är där jag tror att vi kommer att hamna.
Visst är 24-25% mycket bra siffror, inget snack om det, lysande siffror vid ett val nästa år. Men det händer saker på djupet i det svenska samhället nu. Ett snabbt och grundligt uppvaknande sker... Mörkertalet är därför enormt. Monumentalt. SD är kolossalt underskattade hos opinionsinstituten. Har sett, talat med och mött alltför många de senaste två åren... Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag inga vetenskapliga "bevis" för att SD får så höga siffror som t ex 30,2%, men det har de senaste ca 24 månaderna hänt något med folket... Min far, som fyllde 80 i somras, har pensionärsbekanta som en gång i veckan träffas i en "pensionärsklubb" som svenska kyrkan har hand om och anordnar i församlingsgården. På senaste mötet, i fredags, var de ett 30-tal gamlingar som samlades. Och alla - samtliga - var fruktansvärt upprörda över nyheten om syriern med tre fruar och fjorton barn ??? som kunde kvittera ut stora summor från svenska staten samtidigt som många av dessa pensionärer, vilka jobbat och kämpat hårt hela livet, nu har fjuttiga skitpensioner att leva på. Min fars bekanta berättade att det kokade bland dessa äldre. Många av dem har röstat S hela livet men sa nu öppet utan att skräda orden "att nu jävlar är måttet rågat, nu får det vara nog! Jag hoppas jag lever ett år till så att jag kan rösta SD 2018". Det var fruktansvärt upprört, nästan hätsk stämning bland dessa äldre. Bara ett litet, litet exempel från Sverige av idag.
Men detta sker inte bara på denna isolerade plats. Det är exakt samma prat på lunchrestauranger, i väntrummen på de lokala vårdcentralerna, på gator och torg där folk möts, på privata fester där det alltid står en grupp som pratar invandringspolitik, otrygghet, poliskaos, utanförskapsområden, våld, stenkastning mot blåljuspersonal etc. Det snackas bland grannar, på många jobb... Min poäng här är att det går igen i alla samhällsskikt, i olika åldersgrupper, det är ett mycket, mycket brett spektrum som idag öppet snackar SD, folk som är frustrerade, ilskna, rädda för var Sverige är på väg... på vad som håller på att hända med en hel nation. Och det handlar inte bara om invandring utan om ett vanstyre av Sverige - på område efter område efter område.
Allt detta sammantaget och det faktum att 40, 50 och ända upp emot 60% vägrar att uppge i opinionsundersökningar vad de ska rösta på (samt ytterligare viktiga faktorer) gör att vi kommer att få se en politisk jordbävning i nästa års val. Jag är alltmer övertygad om att SD återigen kommer att fördubbla sig, från 12,9% till 25,8%. Men denna gång får vi lägga till ytterligare 4-5 procentenheter eftersom läget i Sverige är långt mer allvarligare än vid de valen då SD "bara" fördubblade sina siffror. Folk är dessutom ofantligt mer vakna nu än vad som framkommer i institut som t ex Sifo, Demoskop, Inizio, Ipsos eller Novus. Faktum är att jag misstänker att t o m Sentio och Yougov ligger något för lågt i sina siffror just nu - minst ett par procentenheter.
Valet 2018 kommer inte att likna någonting vi sett tidigare i svensk politisk historia, det kommer att talas om den svenska valutgången över hela Europa redan på valnatten den 9-10 september nästa år. Vet att det finns en del i denna tråd som inte delar min "överoptimism", men som sagt: Har sett, hört och haft örat mot den svenska asfalten och myllan under en tillräckligt lång tid nu för att känna förskalven... en jordbävning är på gång. SD kommer inte att få några 33, 35, 37 eller 40%. Men lite drygt 30 procent blir det - några tiondelar över. Vänta bara