2017-09-24, 15:30
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Visst kan det finnas flera personer inblandade men jag förstår inte varför det skulle vara så omöjligt att det är bara den person som är häktad som MGM.

BO är 60-70 år, MGM är 24 (eller 25 som han fyllde igår). Med tillgång till kniv eller andra vapen så är det rätt stor skillnad i styrkeförhållande. Man vet heller inte hur det gått till, vem han gett sig på först, kanske hotat döda kvinnan först, skrämt dem till att vara lugna och låtit binda sig för att öka chansen att klara livhanken etc. När de väl var bundna så kunde han i lugn och ro avtvinga dem bankomatkoden och åka till bankomaten. Han kanske valde Borensberg för att han skulle minska chansen att han själv eller bilen skulle bli igenkänd. Kanske hade han fixat kameran dagen innan i förebyggande syfte eller så var det bara (för honom) en lycklig slump att kameran i bankomaten var saboterad. Troligen levde de fram till efter att han plockat ut pengarna. Därefter ville han minska risken för att åka dit och valde att kallblodigt mörda BO. Men pengar på fickan sade han upp sig från jobbet dagen efter.
Visst, rent tekniskt kan han mycket väl ha klarat av allt detta själv, men som GW påtalar så saknas det pusselbitar i detta fall och där skulle en andra GM passa in bättre.
Jag tror dock inte på flera GM kvar i huset (medan en åkte till bankomat) - hade det varit flera så borde de ha kunnat kontrollera situationen bättre än att ta till med övervåld.
Citera
2017-09-24, 15:32
Medlem
Anonymares avatar
Kan det varit så att han använt kontantkort som inte lätt kan spåras till honom? Även om polisen begärt masttömning och fått ut vilka mobiler som varit i närheten av mordplatsen runt tidpunkten, samt i Borensberg, så är det inte säkert att man kunnat identifiera alla personer.

Det kanske är så att man av integritetsskäl inte kommer längre och att allt inte går att få ut från operatörerna med hänvisning till "integritetsskäl", debaklet kring tolkningen av legitimiteten i svenska datalagringsdirektivet etc.

Om polisen som exempel har mobiler från massttömningar som de inte kan koppla till person, kan det vara så då att enda sättet att hitta dessa är att begära masttömningar runtom i Sverige tills mobilen dyker upp och sen försöka ringa in geografiskt, men att detta är olagligt? Detta är min gissning i alla fall. Är det så borde lagen ändras. Någon som vet?
Citera
2017-09-24, 16:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapVerde
Häktad:

https://minfil.org/tetb24c1b0/Link_pings_TR_B2248-17_Aktbil_25.pdf

Lägger in häktningsframställan i trådstarten.

/Mod
Citera
2017-09-24, 16:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Sammanfattning - utkast Version 2

Tagit bort hörsägenuppgift om antal poliser vid brottsplatsen. Justerat uppgift om källa. Lagt till att beslag av bl.a. den misstänktes mobil har gjorts. Blankrader tillagda

- 12 juni kl 18:08 (en måndag) – Polisen larmas till Mantorps gård 5, mellan Sya och Mantorp. Gården ligger ungefär en mil från centrala Mjölby. Anmälaren har hittat paret Lekander mördade i huset eller i anslutning till huset. Anmälaren är nära anhörig till offren. Paret har setts vid liv senast strax före helgen.

- 12 juni kl 18:28 – Polisen anländer till brottsplatsen som omgående spärras av.

- 13 juni – Polisen meddelar att ett fordon tagits i beslag. Vid en presskonferens bekräftas att de döda personerna har utsatts för grovt våld.. Två personer hämtas in till förhör, men släpps efter några timmar och är inte misstänkta för brott enligt polisen.

- 14 juni – Polisen meddelar att ännu en bil har tagits i beslag efter tips från allmänheten. Även andra beslag har gjorts. Polisen meddelar också att man ännu inte har någon skäligen misstänkt för brottet.

- 14 juni – Källor inom rättsväsendet uppger till Aftonbladet att tre bröder som gripits på annan plats och av annat skäl är ”intressanta i utredningen”. De ska haft rånarluvor m.m i bilen de färdades i vid gripandet.

- 19 juni – Enligt källor med tillgång till utredningen har någon tagit ut pengar i en bankomat i Borensberg med offrens bankomatkort. Polisens talesman vill inte kommentera uppgiften

- 28 juni – Två män anhålls som skäligen misstänkta (den lägre misstankegraden) för morden. Deras identiteter kartläggs på Flashback.

- 30 juni – Männen släpps. Chefsåklagaren kommenterar inte om de är avförda från utredningen eller inte. Det uppges att 450 förhör hållits hittills och att ett stort antal personer har DNA-topsats.

- 3 juli – Polisens specialenhet för gärningsmannaprofilering har kopplats in

- 13 juli – Chefsåklagaren bekräftar bankomatuttagen i Borensberg. Det skedde söndagen den 11 juni klockan 16:09. Gärningsmannen eller en av dem har åkt i parets bil, en silverfärgad Volvo. Han berättar också att offren har bundits med två olika sorters tejp: Svart eltejp 15 millimeter bred och silvrig vävtejp 50 millimeter bred. Den senare har polisen inte hittat i någon butik eller hos någon importör i Sverige. Än en gång bekräftas grovt våld mot offren, åklagaren använder ordet ”avrättning”. Vittnen har också sett en stor, mintgrön amerikansk bil parkerad vid makarnas hus någon gång under helgen.

- 26 juli – Dödsannons publiceras. I den uppges att paret avlidit den 11 juni.

- 2 augusti – Polisen utreder ett eventuellt samband med ett överfall/rån i Skåne där man tycker sig se likheter i gärningsmännens tillvägagångssätt.

- 13 september - Polisen förhör en 24-årig man som via analys av ett okänt antal kassaregister hos olika företag befunnits vara en av en mindre grupp personer som har gjort inköp av bägge sorterna av den tejp som användes vid mordet. Mannen får lämna DNA-prov vid förhöret.

- 15 september – Nationellt Forensiskt Centrum (NFC) lämnar ett muntligt besked till Polisen i Linköping att mannens DNA-profil matchar fynd som har gjorts på brottsplatsen. Mannen anhålls i sin frånvaro. Anhållningsbeslut verkställs kl 15:43 samma dag i Mullsjö där han är bosatt tillsammans med sin familj. Gripandet går lugnt till.

- 18 september – 24-åringen häktas av Linköpings tingsrätt på sannolika skäl (den högre misstankegraden) misstänkt för morden. Det framkommer att han inte förekommit i utredningen innan analysen av tejpinköpen. Mannen är tidigare ostraffad. Åklagaren uppger att man har mer bevisning mot honom än vad som offentliggjorts (DNA och tejpinköpen). Utredning pågår nu bland annat om hans rörelser vid tidpunkten för mordet och beslag av bland annat hans mobiltelefon har gjorts. Enligt åklagaren letar man just nu inte efter fler gärningsmän, men har heller inte uteslutit att det är fler personer delaktiga i morden.

Övrigt:

- Den misstänkte nekar än så länge till anklagelserna

- Enligt uppgifter till Expressen som styrks av dokument har mannen dagen efter att mordoffren hittades döda sagt upp sig i förtid från ett vikariat.

- Expressen säger sig ha talat med flera personer i den misstänktes omgivning som uppger att han ibland kunde uppträda hotfullt och ”inte vara sig själv”

- Den häktade personen är enligt i tråden publicerad häktningsframställan E**** G**********, folkbokförd i Mullsjö kommun

Lägger till det i trådstarten.

/Mod
Citera
2017-09-24, 16:13
Medlem
Citat:

 Ursprungligen postat av MrFold

Sammanfattning - utkast Version 2

(...)
- 13 juli – Chefsåklagaren bekräftar bankomatuttagen i Borensberg. Det skedde söndagen den 11 juni klockan 16:09. Gärningsmannen eller en av dem har åkt i parets bil, en silverfärgad Volvo.
(...)

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Man undrar ju hur de vet, eller tror sig veta detta.

Kan de gå ut med att "Bilen tankats och parkerats" så bör de väl ha belägg för det kan man tycka.
Senast redigerad av Ferdinand666 2017-09-24 kl. 16:19.
Citera
2017-09-24, 16:16
Medlem
[quote=linkebodabo
Jag tror dock inte på flera GM kvar i huset (medan en åkte till bankomat) - hade det varit flera så borde de ha kunnat kontrollera situationen bättre än att ta till med övervåld.[/QUOTE]

Förmodligen ville GM att offren skulle avlida för inte kunna identifiera...
Citera
2017-09-24, 16:23
Medlem
Mooskys avatar
Det måste finnas ytterligare gärningsmän i dubbelmordet
Citat:
Jag är den där typen som oroar mig och då söker jag ofta tröst i mina arbetshypoteser. Att man hittills inte lyckats hitta någon koppling mellan den häktade mannen och hans offer stör mig eftersom jag hatar slumpen. Klart att det måste finnas en sådan. Utan att veta varför får jag också för mig att det finns åtminstone ytterligare en gärningsperson och att det också är där som anknytningen mellan offer och gärningsmän finns. Eva Nemec Nordh verkar vara både en stabil person och en högst kompetent yrkeskvinna. För mig trösterik där jag till vidare sitter med mina grubblerier.
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-maste-finnas-ytterligare-garningsman-i-dubbelmordet/

Så först radar han upp allt om hans arbete, barn och att han är ostraffad för att också säga ett fint gammalt adligt efternamn. Precis som det har betydelse så här 170 år efteråt. Att den välborne majoren låg med pigan och på så sätt kom det en gren av den adliga släkt som ärvde namnet GS.
Jag har svårt att tänka mig att fler skulle vara med på ett dubbelmord och vara så korkad så den riskerar livstid för några tusenlappar. För det handlar inte om mer än vad dom kunde komma åt på bankkorten.
Vi får se men det ser inte så ut direkt för han borde nästan börjat sjunga nu för han är precis som GW säger ostraffad och har inte erfarenhet av fängelse eller vilka regler som gäller i dom kretsarna.
Citera
2017-09-24, 16:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Om man inte kan kalla detta för "bekräftat" så blir det nog problem med allt vi "vet".
Trots allt Nemec som citerats. 2017-09-20

– ”Vi har tagit hans telefon och vi kollar om den bil han använt är utrustad med gps. Vi tar reda på VAR han har tankat och VAR han har parkerat. Vi undersöker allt vi kan få tag på för att ta reda på hur han har rört sig” , säger Eva Nemec Nordh.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/24-aringen-kan-kopplas-till-bankomatuttag-om4820529.aspx

Det står INTE att det är BOs bil.

Hur är det med läsförståelsen?
Senast redigerad av gloriouslife 2017-09-24 kl. 16:43.
Citera
2017-09-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det står INTE att det är BOs bil.

Hur är det med läsförståelsen?

Jo tack, MIN läsförståelse är utmärkt medan din bevisligen är totalt usel. Förmodligen även andra defekter.

"Det är sedan tidigare känt att gärningsmannen eller gärningsmännen STAL OFFRENS BIL och att det gjordes uttag i bankomaten i Borensberg strax efter klockan 16.00 på morddagen. Övervakningskameran vid bankomaten var inte i gång".
Eva Nemec Nordh.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/24-aringen-kan-kopplas-till-bankomatuttag-om4820529.aspx
Citera
2017-09-24, 17:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Expressen: LEIF GW PERSSON
Det måste finnas ytterligare gärningsmän i dubbelmordet

Jag tycker då att den gode GW säger emot sig själv här. Som kriminolog utgår han ju från statistik i de flesta fall. Han konstaterar att MGM skulle vara en mycket ovanlig GM: skötsam småbarnsfar av "fin" familj som är tidigare ostraffad. Vidare ger han exempel på hur det brukar se ut vid rånmord av detta slag: flera GM är legio. Undantag finns dock, ofta rör det sig då om galningar eller knarkare.
Citat:
Utan att veta varför får jag också för mig att det finns åtminstone ytterligare en gärningsperson och att det också är där som anknytningen mellan offer och gärningsmän finns.
"Utan att veta varför får jag också för mig" är lite väl luddigt.
Att en ovanlig GM utför ett ovanligt dåd borde inte vara så svårt att föreställa sig. Nä, det behövs mer än GW:s magkänsla för att jag ska bli övertygad om att det finns flera GM här.
Citera
2017-09-24, 17:07
Medlem
Browndawgs avatar
Hur fasen kan dom vara så säkra på att bilen tankats?
Citera
2017-09-24, 17:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Jo tack, MIN läsförståelse är utmärkt medan din bevisligen är totalt usel. Förmodligen även andra defekter.

"Det är sedan tidigare känt att gärningsmannen eller gärningsmännen STAL OFFRENS BIL och att det gjordes uttag i bankomaten i Borensberg strax efter klockan 16.00 på morddagen. Övervakningskameran vid bankomaten var inte i gång".
Eva Nemec Nordh.

Hur är det känt?
Den informationen har vi inte fått.
Så länge vi inte vet hur det är känt så kan vi inte veta säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in