2017-09-21, 15:26
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har då inte läst att polisen gått ut med uppgifter om spritflaskor utslängda på gården precis efter mordet. Kan du länka?

För att undvika att få ännu mer trådsanningar här.

Av mig får du inga länkar. Jag källhänvisar när jag skriver vetenskapliga rapporter, inte här. Men googla det stog i Corren ett par dagar efter mordet.
Och trådsanning?!? Det är väll upp till var och en att ifrågasätta vad som skriva här och i media. Om man tror att allt man läser är sanning så får det stå för läsaren.

Att tro att våldet överdrivs av polisen är nog lite naivt. Jag vet att folk sagt upp sig efter det hör fallet för att man helt enkelt inte orkade med vad man sett. ( någon skrev här att det skulle ju vara om man spikat upp dem på väggarna, och det är ju precis vad min källa sa att de gjort, eller i alla fall delar).
Citera
2017-09-21, 15:39
Medlem
meas19s avatar
Stämmer att GM sambo (fru) var med o var blodig efter styckningen, därav uppsökandet av tvättstället i stallet...

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vet inte. Det är bara rykten än så länge och bör förvaras inom en sandlåda innan det blir en trådsanning.
Men stämmer det att ett stall i närheten av Lekanders haft besök av en halvnaken kvinna som tvättat av sig på lördagen, dagen innan man tror att makarna dog kan det ju tyda på att hon tvättat bort blod eller sår. Behöver inte ha något med mordet att göra dock.
Citera
2017-09-21, 15:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Av mig får du inga länkar. Jag källhänvisar när jag skriver vetenskapliga rapporter, inte här. Men googla det stog i Corren ett par dagar efter mordet.
Och trådsanning?!? Det är väll upp till var och en att ifrågasätta vad som skriva här och i media. Om man tror att allt man läser är sanning så får det stå för läsaren.

Att tro att våldet överdrivs av polisen är nog lite naivt. Jag vet att folk sagt upp sig efter det hör fallet för att man helt enkelt inte orkade med vad man sett. ( någon skrev här att det skulle ju vara om man spikat upp dem på väggarna, och det är ju precis vad min källa sa att de gjort, eller i alla fall delar).

Ah! Du är en sån som inte gillar trådar med god kvalité alltså. Det är skillnad på att tro på saker som folk spekulerar om i tråden och hävda att polisen sagt det ena eller andra när det inte är så. Jag är bra påläst och vet att polisen inte gått ut med den informationen som du hävdar att de har. Då är det bättre att skriva "enligt rykten ska det ha hittats spritflaskor på gården, men det är inget som polisen säger att det har".

Faktum är att ryktet om spritflaskor inte nämner att de ska ha hittats på gården heller. Ryktet säger att de ska ha hittats på en väg en bit bort från bostaden. Dessutom är bostaden heller inte en gård.

Polisen fick en fråga av en journalist om detta rykte, varav polisen ej sa att det var så. Ingen bekräftelse på det alltså från polisen, och det var heller inte något som polisen har hävdat att de ska ha funnit.
Citera
2017-09-21, 15:42
Medlem
[quote=Lonnrot|61843643]Om du jämför din EG med bilden som ligger överst på brodern Oskars facebookssida, som väl har några år på nacken kanske (anges augusti 2014), skulle du säga att han har gått ner sig betydligt fysiskt och psykiskt?

https://m.facebook.com/oskar.gyllensvaan

Jag skulle säga att han gått ner sig gradvis. Så "bra" som han såg ut 2014 har jag aldrig sett honom men jag har heller inte sett honom som ett fullständigt vrak. Inte ens sista tiden. Psykiskt mående vågar jag faktiskt inte uttala mig om. Har typ morsat på människan och suttit i samma lunchrum.
Citera
2017-09-21, 15:45
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Tung o invecklad tråd detta; många spekulationer. Finns något försök till sammanfattning postad, trots knapphändigheten i släppta uppgifter från åklagare o polisen?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns i trådstarten.

Sammanfattningen är tyvärr gammal och dessutom fylld med ganska mycket spekulativt innehåll. Så tar den med en nypa salt.
Citera
2017-09-21, 15:48
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad skulle det kunna vara som är så oerhört grymt? Anses verkligen ev.utstuckna ögon, avklippta fingrar, avhuggna huvuden, som så ovanligt våldsamt? Trots min livliga fantasi så kan jag inte föreställa mej vad det oerhört grymma skulle vara som aldrig tidigare har hänt här.

När det är en svenne som gjort det så kanske du inte tycker att det borde förstoras? (:

...grymmaste rånmord. inte grymmaste mord, utan rånmord.
Senast redigerad av cateatdog 2017-09-21 kl. 16:03.
Citera
2017-09-21, 15:58
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Stämmer att GM sambo (fru) var med o var blodig efter styckningen, därav uppsökandet av tvättstället i stallet...
Styckning av vad, en dag före dubbelmordet?
Citera
2017-09-21, 15:59
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ah! Du är en sån som inte gillar trådar med god kvalité alltså. Det är skillnad på att tro på saker som folk spekulerar om i tråden och hävda att polisen sagt det ena eller andra när det inte är så. Jag är bra påläst och vet att polisen inte gått ut med den informationen som du hävdar att de har. Då är det bättre att skriva "enligt rykten ska det ha hittats spritflaskor på gården, men det är inget som polisen säger att det har".

Faktum är att ryktet om spritflaskor inte nämner att de ska ha hittats på gården heller. Ryktet säger att de ska ha hittats på en väg en bit bort från bostaden. Dessutom är bostaden heller inte en gård.

Polisen fick en fråga av en journalist om detta rykte, varav polisen ej sa att det var så. Ingen bekräftelse på det alltså från polisen, och det var heller inte något som polisen har hävdat att de ska ha funnit.
Ja, precis en sån är jag självklart. Jo, det har skrivets i tidningarna om spritflaskor, och jag vet att de bodde i hus och inte på gård. Men jag menade gårn, som det platsen utanför där man bor. Jag har dessutom varit tydlig med vilken information jag har fått från egna källor.
Citera
2017-09-21, 16:00
Medlem
Hej ny i tråden. Känner inte gm på en kompis nivå men vet mkt väl vem han är och bor på samma gata som honom. Skulle säga att båda han o sambon sett väldigt risiga ut sen dom flyttade hit. Varje gång man sett dom så har de varit samma mjukiskläder , dom kädjeröker ju båda två så det står härligt till, många som reagerat på gatan att dom röker med barnen i famn, även sett gm flera gånger med minsta sonen i framsätet rökande i bilen.och sabon har ofta suttit sj på lekplatser med barnen och rökt med den lille i famnen...
Citera
2017-09-21, 16:09
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Tung o invecklad tråd detta; många spekulationer. Finns något försök till sammanfattning postad, trots knapphändigheten i släppta uppgifter från åklagare o polisen?

Kort sammanfattning:
  • Paret dödas 11 Juni, samma dag använder någon/några deras bil för att åka till Borensberg och ta ut pengar i en bankomat. Bilen parkeras sedan vid huset igen.
  • Enligt åklagare är detta ett "oerhört brutalt dåd".
  • Vittnen har sett en mintgrön Amerikanare parkerad vid huset under helgen. Bilen är inte 100% identifierad men många bra teorier finns i denna tråd.
  • Polisen uppger att två sorters tejp har använts varav en är en ovanlig sorts silvertejp, vill ha hjälp att identifiera sort på tejpen.
  • Åklagaren beslutar att ta in DNA-prov på 1500 personer som befann sig i området på den aktuella dagen (baserat på mobilmaster).
  • I början av september går polisen ut med att det borde röra sig om minst två gärningsmän.
  • Till slut identifieras tejp-sorten och kort efter detta förhörs och DNA-testas misstänkt gärningsman EG. Han visar sig vara en träff mot det DNA som hittats på gården och han grips och häktas.

Jag har då hoppat över den tidiga delen när två män greps, släpptes och friades från misstankar.

Bilen och tekniska bevis därifrån har antagits vara centrala i utredningen och bilen har stått kvar en längre tid för att bevisen ska bevaras. En möjlighet är att det är i bilen som DNA hittats.

Det är oklart om EG var en av de 1500 personerna man ursprungligen planerade att topsa, och det är oklart om topsningen fortsätter för att identifiera fler gärningsmän (om man ens hade DNA på mer än en person).

I tråden har det berättats en hel del om hur snacket på orten går men det är ytterst oklart hur tillförlitliga dessa uppgifter är. De enda som varit på brottsplatsen är dottern+sambo och de har säkerligen fått strikta instruktioner att inte prata om dådet överhuvudtaget.

Ryktet om den blodiga kvinnan i närheten kan vi med stor säkerhet avfärda. Antingen har det inte hänt alls (troligast) eller så har polisen tidigt utredd detta som orelaterat. Om kvinnan hade existerat och varit relevant för utredningen hade det säkerligen framgått i media inom 3 månader och en jakt efter DNA-matching hade skett även för henne.

Motiv och koppling mellan gärningsman och offer är fortfarande oklart, spekulativa saker som tagits upp i tråden är en bilförsäljning eller ett gemensamt travintresse.
Citera
2017-09-21, 16:10
Medlem
Det skulle vara intressant att se vilka som hör av sig till EG nu när han fyller år om några dagar. De som står honom närmast är ju intressanta för polisen att höra om EGs förehavanden den senaste tiden. Vem vet, det kan ju dyka upp någon otippad vän på radarn.
Citera
2017-09-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
oj- nej hans sambo är nog inte delaktig i det här.
Den blodiga stallflickan är inte identifierad av någon här i tråden.
Kan dock inte tro att hans sambo vetat om vad hennes man sysslade med där hos Lekanders.
Inte heller någon styckning har nämnts/bekräftats.
Senast redigerad av moshes 2017-09-21 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in