Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 03:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPer
Vad tycks om denna?
https://www.blocket.se/osby/Mazda_Rx8__07____vansterstyrd_75092092.htm?ca=8&w= 3
Tycker den känns relativt billigt när man kollar på årsmodellen och miltalen.
Det ända jag kan hitta är att den ska besiktigas nu.
Är lite skeptisk till Wankel-motorn men nån här kanske kan dela med sig lite av deras erfarenheter.

Ja, du bör vara skeptiskt inställd till wankelmotorn. Det är en problemkonstruktion i jämförelse med vanliga ottomotorer. Man (vad jag vet) har aldrig riktigt löst problemet ordentligt med "kolvringarna"/tätheten i wankelkonstruktionen. De är ganska okej idag, (även 2007) men är inte att rekommendera efter flera tusen mils bruk. Det finns alltså anledningar till varför wankelmotorn aldrig har blivit riktigt populär i bilindustrin.. En sliten wankelmotor klarar inte besiktningens utsläppskrav. En god vän hade just en liknande Mazda, fin i övrigt, men med wankelmotorn utsliten. (hade gått 10.000 mil, skött servicen). Reparation översteg rejält bilens värde, fick skrotas. Så wankelmotorer är lika med problem.

Mazda vidareutvecklade tekniken och förbättrade driftssäkerheten. Man löste även de tätningsproblem som fanns mellan kolv och cylindervägg. https://sv.wikipedia.org/wiki/Wankelmotor
-Det fetade är verkligen en sanning med modifikation. Mazda förbättrade, men löste inte problemen. Det är inte utan anledning att Mazda slutade med produktionen av wankel 2012..

Om vi återgår till bilen ifråga: Fin bil, hyfsat pris, och har man pengar över kan man lägga till den i sin samling som kuriosa. Den är trots allt en udda fågel i bilvärlden.. (Ungefär som vissa samlar på tändkulemotorer, kul grej alltså..)
Citera
2017-09-19, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPer
Vad tycks om denna?
https://www.blocket.se/osby/Mazda_Rx8__07____vansterstyrd_75092092.htm?ca=8&w= 3
Tycker den känns relativt billigt när man kollar på årsmodellen och miltalen.
Det ända jag kan hitta är att den ska besiktigas nu.
Är lite skeptisk till Wankel-motorn men nån här kanske kan dela med sig lite av deras erfarenheter.

Nånting är fel..I trafik första gången 2007 i Italien tydligen Men..Chassinr säger 2004 + första ägaren i Sverige annonserade ut den som en 2005:a Jag får fram att den är tillverkad 2003-10-22 = Modellår 2004 inte 2007

Brand Name DestinationRegion Gearbox Engine Produced From Manufactured
MAZDA RX-8 CH MANUAL TRANSMISSION ROTARY 04.2003 20031022
Citera
2017-09-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, du bör vara skeptiskt inställd till wankelmotorn. Det är en problemkonstruktion i jämförelse med vanliga ottomotorer. Man (vad jag vet) har aldrig riktigt löst problemet ordentligt med "kolvringarna"/tätheten i wankelkonstruktionen. De är ganska okej idag, (även 2007) men är inte att rekommendera efter flera tusen mils bruk. Det finns alltså anledningar till varför wankelmotorn aldrig har blivit riktigt populär i bilindustrin.. En sliten wankelmotor klarar inte besiktningens utsläppskrav. En god vän hade just en liknande Mazda, fin i övrigt, men med wankelmotorn utsliten. (hade gått 10.000 mil, skött servicen). Reparation översteg rejält bilens värde, fick skrotas. Så wankelmotorer är lika med problem.

Mazda vidareutvecklade tekniken och förbättrade driftssäkerheten. Man löste även de tätningsproblem som fanns mellan kolv och cylindervägg. https://sv.wikipedia.org/wiki/Wankelmotor
-Det fetade är verkligen en sanning med modifikation. Mazda förbättrade, men löste inte problemen. Det är inte utan anledning att Mazda slutade med produktionen av wankel 2012..

Om vi återgår till bilen ifråga: Fin bil, hyfsat pris, och har man pengar över kan man lägga till den i sin samling som kuriosa. Den är trots allt en udda fågel i bilvärlden.. (Ungefär som vissa samlar på tändkulemotorer, kul grej alltså..)

Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Nånting är fel..I trafik första gången 2007 i Italien tydligen Men..Chassinr säger 2004 + första ägaren i Sverige annonserade ut den som en 2005:a Jag får fram att den är tillverkad 2003-10-22 = Modellår 2004 inte 2007

O fy fan då blir det en pass.
Vad tror då om denna: https://www.blocket.se/orebro/BMW_120_d_M_SPORT___AUT___COMFORT_ACESS___TAK_7527 5513.htm?ca=8&w=3
och https://www.blocket.se/orebro/BMW_120_d_M_Sport_Sportstolar_Xenon_Nyservad_74551 018.htm?ca=8&w=3
Citera
2017-09-19, 12:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Alltså en scam. Inte förvånansvärt om mätaren också är skruvad.
Från det ena till det andra av ren nyfikenhet; var fick du tag i uppgifterna, inte från Transportstyrelsen väl?
Senast redigerad av kraftfoder 2017-09-19 kl. 12:38.
Citera
2017-09-19, 12:47
Medlem
Citat:
Alltså en scam. Inte förvånansvärt om mätaren också är skruvad.
Från det ena till det andra av ren nyfikenhet; var fick du tag i uppgifterna, inte från Transportstyrelsen väl?

Scam vet jag inte-Den har ju annonserats som 2007:a av flera tidigare ägare, Blir ju fel när det står 2007 som första datum i trafik Verkar vara såld ny i CH=Schweiz Kan ju vara så att den varit regad där tidigare än 2007 första gången, Vet inte hur bra ordning det är på Italiens bilregister..=)

Man kan söka på chassinr här: https://partsale.eu/spares Gäller inte alla bilar Men många finns med + utrustning är oftast specad..
Citera
2017-09-19, 13:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Scam vet jag inte-Den har ju annonserats som 2007:a av flera tidigare ägare, Blir ju fel när det står 2007 som första datum i trafik Verkar vara såld ny i CH=Schweiz Kan ju vara så att den varit regad där tidigare än 2007 första gången, Vet inte hur bra ordning det är på Italiens bilregister..=)

Man kan söka på chassinr här: https://partsale.eu/spares Gäller inte alla bilar Men många finns med + utrustning är oftast specad..

Uppfattade att den var tillverkad oktober 2003 av chassienumret/motornumret som du skrev förut. (Samt uppgifterna om att den varit utannonserad som 2005:a).

Det finns nog för många frågetecken för att slå till på den bilen iaf.. Någon här som ids ringa ägaren och snoka lite? (Tack för länken!)

Edit: Man kan ju kanske eventuellt tolka det som så att motormodellen tillverkats från 2003, generella uppgifter alltså, inte individuella för bilen i fråga.. Man bör alltid vara försiktig med privatimport med tvetydiga/luddiga uppgifter om proveniensen..
Senast redigerad av kraftfoder 2017-09-19 kl. 13:30.
Citera
2017-09-19, 13:35
Medlem
Citat:
Uppfattade att den var tillverkad oktober 2003 av chassienumret/motornumret som du skrev förut. (Samt uppgifterna om att den varit utannonserad som 2005:a).

Det finns nog för många frågetecken för att slå till på den bilen iaf.. Någon här som ids ringa ägaren och snoka lite? (Tack för länken!)

Edit: Man kan ju kanske eventuellt tolka det som så att motormodellen tillverkats från 2003, generella uppgifter alltså, inte individuella för bilen i fråga.. Man bör alltid vara försiktig med privatimport med tvetydiga/luddiga uppgifter om proveniensen..

Den är också mitt i besiktingsperioden nu så man blir lite fundersam
Citera
2017-09-19, 13:45
Medlem
Edit: Man kan ju kanske eventuellt tolka det som så att motormodellen tillverkats från 2003, generella uppgifter alltså, inte individuella för bilen i fråga.. Man bör alltid vara försiktig med privatimport med tvetydiga/luddiga uppgifter om proveniensen..[/quote]

Nej Det står ju ett specifikt datum Så det är då den är tillverkad På vissa bilmärken står det bara månad och år t.e.x Toyota vet jag
Citera
2017-09-19, 14:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej Det står ju ett specifikt datum Så det är då den är tillverkad På vissa bilmärken står det bara månad och år t.e.x Toyota vet jag

Ja, och om chassiet/motorn är från 2003 så är resten av kärran det också. Stämmer uppgifterna från sidan du kollade upp bilen på, så anser jag att det rör sig om scam när man säljer den som en 07:a. Är årsmodellen fel, är angiven körsträcka förmodligen även den fel. Blir nyfiken om nuvarande ägaren/säljaren känner till att det är en 04:a och inte en 07:a som han påstår i annonsen... (Eller om han också är lurad.)
Senast redigerad av kraftfoder 2017-09-19 kl. 14:07. Anledning: Konstiga citat tillrättade
Citera
2017-09-19, 18:28
Medlem
killawifes avatar
Den är inte heller så billig för en RX8. Bara att vänta och kolla efter en annan.
Eller köp en RX7 istället, betydligt roligare bil.
Citera
2017-09-21, 09:28
Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa denna SAABEN men tvekar verkligen om det blir ett bra kap?!

https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_LINEAR_1_8t_BioPower_SportSedan_Drag_7556 1875.htm?ca=11&w=2

Den är ju relativt billig för sin ålder och specifikationer.
Citera
2017-09-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Hej!

Jag funderar på att köpa denna SAABEN men tvekar verkligen om det blir ett bra kap?!

https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_LINEAR_1_8t_BioPower_SportSedan_Drag_7556 1875.htm?ca=11&w=2

Den är ju relativt billig för sin ålder och specifikationer.

Vill du handla av

Karar Sami Shakir född 1984

Hussen Hamoud Shaker född 1985

Haydar Sami Shakir född 1990

så tycker jag absolut du ska åka och titta på en gammal saab för 50papp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in