Citat:
Ursprungligen postat av
bruk
Anledningar till att han inte flyr:
- Han är oskyldig
- Han vill framstå som oskyldig
- Han hoppas på att DNA från brottsplatsen matchar en av de andra gärningsmännen så han avskrivs
Min gissning är alt 3. Han hoppades innerligt att polisen bara funnit hans medbrottslingars DNA på brottsplatsen.
Finns det fler gärningsmän så kan EG:s upplevelse förstås vara den att han inte är den som primärt behöver fly, beroende på grad av deltagande, närvaro, initiativ. Han får ju då också försöka väga riskerna. Hans överlevnadsschanser på flykt utomlands kan kanske beräknas till ett par-tre år, vad vet jag.
Det som talar emot fler gärningsmän är kanske att dessa redan borde ha försökt göra sig av med EG innan han skulle bryta ihop. Ssk med tanke på att han ju inte precis agerat diskret och förr eller senare borde ha fått ögonen på sig.
Eftersom EG är vid liv får man väl då antingen förmoda att desssa gärningsmän i stället lyckats fly landet med bytet (efter att ha betalat EG) eller att de är korkade i en klass jämförlig med EG och sitter på ngt rågkakefik och väntar på farbror polisen.
Jag kommer inte ifrån känslan att EG är lite "fall-guy" här, i någon bemärkelse.
Det borde vara farligt att blanda in någon som EG i ett rånmord om man inte är säker på att man själv kommer undan.
Å andra sidan finns ju desperationsdimensionen, och dumskalledimensionen, som ger frikort till det mesta, men rånmord är ändå inte för alla, om man säger så. Men då handlar det väl om någon form av hämnd eller desperat akt efter att ha blivit lurad eller förlorat pengar. Eller någon helt knasig historia med någon form av olycka som dolts som brott.
Det går ju liksom inte tro, bland medgärningsmän, att EG inte kommer att berätta, och så har han knallat runt och köpt tejp på kort och lämnat spår.
EG kan förstås fortfarande vara ett komplett villospår, utan att han har ett dugg med saken att göra. Och fått sina tejprullar stulna utanför macken.
Det borde ta polisen ungefär 5:30 att reda ut den biten tycker man, och resten är pappersarbete.