Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 20:41
  #73
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad är "mysko"?

Den första FISAn gällde Manaforts arbete för den korrupta Yanukovych-regimen i Ukraina och är inte direkt relaterad till detta. Som bäst kan man säga att arbetet för denna Rysslands knähund satte honom i Kremls knä, men den är inte direkt relevant för #TrumpRussia-utredningen.

Om man saknade bevis för samarbetet med Yanukovych har det inget med den andra FISAn att göra.
Varför den andra FISA?, det är ju det konstiga isf.

(från artikeln)
"second warrant was part of the FBI's efforts to investigate ties between Trump campaign associates and suspected Russian operatives. Such warrants require the approval of top Justice Department and FBI officials, and the FBI must provide the court with information showing suspicion that the subject of the warrant may be acting as an agent of a foreign power"

Då måste man haft bevis på Manafort men ej Trump. Det är det enda som fungerar och som kommer fällas i någon domstol.
Vad betyder det fetmarkerade? Var Obama medveten om det hela tro.

Tillägg: För mig verkar som de fortsatta avlyssna Manafort när de visste att han fanns i Trump Tower men hoppat av kampanjen. Implikationen är att Trump var målet.
Så läser jag artikeln, även om CNN skriver annorlunda, och det kanske det var. Eller att FBI inte ville att Trump skulle befatta sig med det hela.
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2017-09-19 kl. 20:47.
2017-09-19, 20:50
  #74
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Varför den anda FISA?, det är ju det konstiga isf.

"second warrant was part of the FBI's efforts to investigate ties between Trump campaign associates and suspected Russian operatives. Such warrants require the approval of top Justice Department and FBI officials, and the FBI must provide the court with information showing suspicion that the subject of the warrant may be acting as an agent of a foreign power"

Då måste man haft bevis på Manafort men ej Trump. Det är det enda som fungerar och som kommer fällas i någon domstol.

Den andra är den samma som den första i Rysslandsutredningen.

Det vill säga, om man misstänkte att Manafort agerade som en agent för en utländsk makt så valde man att ta upp detta för att få en FISA. Naturligtvis ett helt naturligt agerande under sådana omständigheter, och bevisen torde ha varit relativt starka mot M för att man skulle godkänna detta vid denna tidpunkt.

Ja, bevisen man hade vid tidpunkten för FISAn var riktade mot M, men det finns absolut inget som förhindrar att man i loppet av avlyssningen plockat upp bevis mot flera.
2017-09-19, 20:57
  #75
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Den andra är den samma som den första i Rysslandsutredningen.

Det vill säga, om man misstänkte att Manafort agerade som en agent för en utländsk makt så valde man att ta upp detta för att få en FISA. Naturligtvis ett helt naturligt agerande under sådana omständigheter, och bevisen torde ha varit relativt starka mot M för att man skulle godkänna detta vid denna tidpunkt.

Ja, bevisen man hade vid tidpunkten för FISAn var riktade mot M, men det finns absolut inget som förhindrar att man i loppet av avlyssningen plockat upp bevis mot flera.
Nej, och det var lite min poäng.
Problemet är att man blåst upp det så mycket nu att FBI/Justitiedepartementet i förlängningen Obama kommer hamna i någon slags konspirationsteori.

Jag själv tycker det verkar passande att de fortsatte att avlyssna, även om jag inte tror att Obama är odemokratisk egentligen. Rimlig förklaring kan ju vara att han var nära Trump och de misstänkte att Trump var inblandad.

Så kan det ju vara oavsett om man ser konspiration eller ej. Tiden får utvisa, de hade tillstånd och det räcker ju i en domstol iaf. Skulle jag vara Trumps advokater så skulle jag ifrågasätta avlyssnandet (men jag är inte jurist).
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2017-09-19 kl. 20:59.
2017-09-19, 23:49
  #76
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu kommer alla lallande idioter naturligtvis fortsätta svamla, men låt mig förklara två saker så det blir tydligt vad vi pratar om här:

Den FISA-warrant som man avlyssnade Manafort med var INTE del av den brottsutredning som Comey startade och som nu Mueller kommer slutföra, och de agenter som genomförde avlyssningen hade inte mandat att stoppa något val. FBI är nämligen indelat i både en brottsutredande enhet och en kontraspionage-enhet. Det är den senare som har avlyssnat Manafort.
Först säger du att du ska "förklara" sedan säger du exakt samma sak som står i CNN:s artikel?

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Detta innebär att det material som man fått via kontraspionaget kanske inte kan användas i en brottsutredning. Om man avslöjade vad man hört och hur man fått informationen skulle detta kunna ge fientliga makter fördelar inför framtiden. Här har vi också skälet till att man ser till att kunna åtala för penningtvätt motsvarande; det är ett brott som man kan bevisa utan att behöva uppge känsliga källor.
Är det inte lite långsökt?

Jag har riktigt, riktigt svårt att tro att man i ett så pass allvarlig utredning skulle var rädd att 'ge fientliga makter fördelar inför framtiden'. Eller?

Sedan är det ens så att man inte kan köra en "classified" utredning i sådana fall? Måste man verkligen öppet redogöra bokstavligen allting? Då skulle man har svårt att sätta dit Assange, Snowden och i andra liknande fall? Är inte så säker dock.
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Så till Louise Mensch, som rapporterade om att Manafort var avlyssnad i mitten på juli i år:


https://patribotics.blog/2017/07/15/...n-spy-meeting/

Med tanke på att hon har visat sig vara FULLKOMLIGT korrekt här finns det anledning att tro att även annan information också är korrekt.

Dyrka Mensch! Du måste också ge cudos till mig som förutspådde för ett halv år sedan att allt man har är Manafort-Ukraina och Flynn-Turkiet

Låt mig säga det - efter ett halvt år (och om 2 år likaså) kommer inget att förändras. Inget annat än Manafort-Ukraina och Flynn-Turkiet kommer vara uppe. Du kommer fortfarande dyrka Mensch. Trump kommer fortfarande vara Pr. Trump



Det roligaste i CNN:s artikel är ändå följande:
http://edition.cnn.com/2017/09/18/po...ans/index.html
Citat:
The conversations between Manafort and Trump continued after the President took office, long after the FBI investigation into Manafort was publicly known, the sources told CNN. They went on until lawyers for the President and Manafort insisted that they stop, according to the sources.
Trump skiter i - min hjälte
Undrar om pratade skit om Comey eller Crooked Hillary. Typ - I grabbed this bitch's pussy on November 7th even though Comey, that crying snowflake, should have locked her up, Paul. Btw, Paul, Putin can be my BF, can't he?'
2017-09-20, 00:01
  #77
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
http://edition.cnn.com/2017/09/18/po...ans/index.html

Trump skiter i - min hjälte
Undrar om pratade skit om Comey eller Crooked Hillary. Typ - I grabbed this bitch's pussy on November 7th even though Comey, that crying snowflake, should have locked her up, Paul. Btw, Paul, Putin can be my BF, can't he?'

Trump fick reda på vad man hade i samband med "Obama avlyssnade..."-tweetsen är en rimlig gissning.

"Dyrka Mensch" är väl att ta i, men om hon nu förutspådde detta med sådan exakthet är det inte lika lätt att förkasta andra saker som hon säger kommer från IC-källor. Där är MÅNGA fler än de båda du nämner utpekade.

Dock ska man ha klart för sig att det inte är slut om det bara skulle vara dessa två som var ett problem: Det var Manafort som valde ut Pence som VP.
2017-09-20, 00:15
  #78
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Trump fick reda på vad man hade i samband med "Obama avlyssnade..."-tweetsen är en rimlig gissning.

"Dyrka Mensch" är väl att ta i, men om hon nu förutspådde detta med sådan exakthet är det inte lika lätt att förkasta andra saker som hon säger kommer från IC-källor. Där är MÅNGA fler än de båda du nämner utpekade.

NyT:s journo, Maggie Haberman, säger att Manafort INTE avlyssnats under den tid han jobbat för Trump. Av någon anledning.

https://twitter.com/maggieNYT/status/910009413074866177
Citat:
A flaw in "Trump was right he was tapped, CNN story proves it" arguments - surveillance stopped when Manafort ...1
2... joined, roughly, and restarted after Manafort ousted. Manafort was there about 5 months

Fast jag tycker att det inte alls låter rimligt. Vfr skulle FBI sluta avlyssna honom?!
Men man kanske tyckte att det skulle bli för känsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Dock ska man ha klart för sig att det inte är slut om det bara skulle vara dessa två som var ett problem: Det var Manafort som valde ut Pence som VP.
Menad du att Pence är Janukovytjs/Putins spion?
2017-09-20, 06:04
  #79
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
NyT:s journo, Maggie Haberman, säger att Manafort INTE avlyssnats under den tid han jobbat för Trump. Av någon anledning.

https://twitter.com/maggieNYT/status/910009413074866177


Fast jag tycker att det inte alls låter rimligt. Vfr skulle FBI sluta avlyssna honom?!
Men man kanske tyckte att det skulle bli för känsligt?


Menad du att Pence är Janukovytjs/Putins spion?

Anledningen till att avlyssningar avslutas är att det oftast är ett tidsbegränsat tillstånd. När tiden gått ut är det meningslöst att fortsätta eftersom det inte gäller som bevis i en rättegång och dessutom är det olagligt. Under avlyssningen kan andra uppgifter som inte gällde fallet framkomma vilket leder till att du kan börja följa det spåret. Du måste naturligtvis starta en ny utredningen och söka nya tillstånd för avlyssning. Exempelvis så handlade första avlyssningarna av Paul Manafort knappast om samarbete med Ryssland. Det kommer nu uppgifter om att Manafort pratat med Ryssar om valkampanjen. Nu vet vi inte vad som sagts det kan ha varit struntsaker och det kan ha varit mycket allvarliga saker, det ringer givetvis varningsklockor och är säkert anledningen till att utredningen om samarbete med Ryssland tog fart.

... nej personerna som var ansvariga för utredningen hade inga möjligheter att helt plötsligt avbryta valet.

Citat:
U.S. government officials picked up conversations between former Trump campaign head Paul Manafort and Russian individuals about the 2016 campaign, CBS News reported Tuesday.

http://thehill.com/homenews/administ...t-and-russians
2017-09-20, 10:03
  #80
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Anledningen till att avlyssningar avslutas är att det oftast är ett tidsbegränsat tillstånd. När tiden gått ut är det meningslöst att fortsätta eftersom det inte gäller som bevis i en rättegång och dessutom är det olagligt. Under avlyssningen kan andra uppgifter som inte gällde fallet framkomma vilket leder till att du kan börja följa det spåret. Du måste naturligtvis starta en ny utredningen och söka nya tillstånd för avlyssning. Exempelvis så handlade första avlyssningarna av Paul Manafort knappast om samarbete med Ryssland. Det kommer nu uppgifter om att Manafort pratat med Ryssar om valkampanjen. Nu vet vi inte vad som sagts det kan ha varit struntsaker och det kan ha varit mycket allvarliga saker, det ringer givetvis varningsklockor och är säkert anledningen till att utredningen om samarbete med Ryssland tog fart.

... nej personerna som var ansvariga för utredningen hade inga möjligheter att helt plötsligt avbryta valet.


http://thehill.com/homenews/administ...t-and-russians
NyT:s journo säger att 'surveillance stopped when Manafort joined, roughly, and restarted after Manafort ousted' vilket jag tolkar som att övervakningen "stoppades" uppskattningsvis (roughly) när han anslöt sig till Trumps valkampanj. Du menar då att det var ett olyckligt sammanträffande (att tiden gick ut just då)?

Hur som helst så förstår jag det som att du menar att Louise Mensch ljög för hon påstod väl Manafort 'buggades' under valkampanjen?

Inget förvånande iofs, då både Clapper och Comey verkade "ljuga" när de påstod att det inte fanns någon FISA som hade att göra med Trump Tower/Trumps närmsta krets.

Citat:
Update: Comey's lawyer has responded to the report and subsequent suggestions that Comey's testimony might have been wrong. "I don’t believe Jim is aware of any information that would cause him to second guess or change his testimony,” said David N. Kelley.

LOL, hur troligt är det att juristen och f.d. FBI-chef Comey INTE skulle känna till att Manafort avlyssnades?




Att Ryssland kontaktade Manafort är lika konstigt som om Israel skulle kontakta Kushner eller om britterna skulle kontakta Farage för att nå Trump.

Är det värt att utreda Manafort? Absolut! Speciellt med tanke på att Manafort redan misstänkts för skumma affärer!

Är det konstigt att han kontaktades av ryssarna? Inte alls med tanke på att han har kopplingar till Ukrainas pro-ryskt parti osv. Tvärtom, det vore riktigt dumt av ryssarna om de INTE skulle använda de kontakterna de hade för att samtala med en presidentkandidat som säger att han vill 'go along with Russia'. Riktigt, riktigt, riktigt dumt
2017-09-20, 10:21
  #81
Medlem
Slottsherres avatar
Nu är t.o.m. Trumps propagandakanal FOX allvarligt oroade över Mannafort-affären.
"En myckt dålig vecka för Trump!"

Uppenbarligen är man oroliga för att Mueller ska lyckas flippa Mannafort att vittna mot Trump.
Tonfallet är komiskt alarmerande
Kul när FBI:s nattliga räd, när man gick in mitt i natten utan att knacka, för "närmast sovjetisk".
Varför inte Putinsk?
https://www.youtube.com/watch?v=r-sDFqF9x1s
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2017-09-20 kl. 10:35.
2017-09-20, 10:39
  #82
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Nu är t.o.m. Trumps propagandakanal FOX allvarligt oroade över Mannafort-affären.
"En myckt dålig vecka för Trump!"

Uppenbarligen är man oroliga för att Mueller ska lyckas flippa Mannafort att vittna mot Trump.
Tonfallet är komiskt alarmerande
Kul när FBI:s nattliga räd, när man gick in mitt i natten utan att knacka, för "närmast sovjetisk".
Varför inte Putinsk?
https://www.youtube.com/watch?v=r-sDFqF9x1s


Vad bra, analfabeten! Nu kommer Trump absolut att impeachas och bli martyr. Vad tycker du?
2017-09-20, 10:48
  #83
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Vad bra, analfabeten! Nu kommer Trump absolut att impeachas och bli martyr. Vad tycker du?

Tror du det också? Trodde bara det var på FOX dom var lite nervösa.
Och där är det ju mest Fake News, eller hur?
2017-09-20, 10:58
  #84
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Tror du det också? Trodde bara det var på FOX dom var lite nervösa.
Och där är det ju mest Fake News, eller hur?
Förstår ingenting förutom att alla alltid har varit nervösa enligt dig

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback