2017-09-18, 16:36
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det bekräftat att denna har med brottet att göra?
Nja, men..
Citat:
– Det är inte säkert att den har någon koppling men vi måste ju självklart reda ut vem det är som besöker dem dagen innan morden.
Han berättar att anhöriga som varit i kontakt med makarna under lördagnatt och att bilen inte har nämnts då.
Saxat från aftonbladet Raggarbil gäckar polisen efter dubbelmordet i Mantorp | 28 aug 2017

Det är ju "lite" märkligt..
Citera
2017-09-18, 16:40
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
När det kommer till sånna här fall så är det väl inte så typiskt att det är en nära släkting/bekant och därmed, eftersom vi bor i Sverige, ofta en svensk.

Det som sticker ut i detta fallet är väl främst hur han styckat kropparna.

Var står det att han styckat kropparna?
Senast redigerad av Moosky 2017-09-18 kl. 16:45.
Citera
2017-09-18, 16:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
För det aktuella brottet: Tidigare ostraffad, far, verkar ha jobb, svenskt ursprung. Inga bevis på missbruksproblem.

Den gärningsmannaprofilen fick mig osökt att tänka på ett annat väldigt speciellt brott i samma region. Det dubbla dubbelmordet i Norrahammar och Hökensås och gärningsmannen, Zoran. Tidigare ostraffad, far (fotbollstränare för barn också), jobb, och så svensk man kan vara fast man är född utomlands (invandrat till Sverige som 3-åring på 60-talet).

Motivet var ekonomiskt, i det fallet att dölja ekonomisk brottslighet.

Jag har inte alls hängt med i detta dubbelmord. Men min vilda spekulation är ändå att GM och BO haft någon form av affärsrelation. Sen om det är affär som gått snett eller om GM genom relationen fått veta att BO haft pengar (hade de pengar?) och därför rånmördat dem låter jag va osagt.

Men jag har inte alls hängt med och kanske idiotförklarar mig själv nu.
Citera
2017-09-18, 16:43
Medlem
Aftonballes avatar
Citat:
Tror knappast att det är flera. Vi kan ha missat det, men det finns vad jag vet inget som tyder på att EG umgås i kriminella miljöer. Tror att han agerat själv, och är rätt så säker på att han är skyldig.

Togs det inte ut en stor summa pengar från parets konto innan dom blev mördade? Om det nu var så, så har jag svårt att se att EG åkt till Borensberg med Lekander i bilen för att sen åkt tillbaka till parets hem och mördat dom.
Citera
2017-09-18, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Nja, men..

Saxat från aftonbladet Raggarbil gäckar polisen efter dubbelmordet i Mantorp | 28 aug 2017

Det är ju "lite" märkligt..

Raggarbilen behöver kanske inte ha med mordet att göra alls, det var väl raggarträff där i trakterna.
Möjligen kan GM ha fått skjuts eller hämtats efter mordet.

Tror inte polisen behöver info om raggarbilen för att binda den misstänkte, möjligen om det skulle vara fler inblandade som kan komma undan.

Vet man hur mycket pengar som försvann ??

Kan paret ha haft mycket pengar hemma som man inte vet möjligen.
Citera
2017-09-18, 16:45
Medlem
CredFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Där tror vi olika. Det känns som ett brott med flera inblandade. Men var han ensam så är ju det bra, då finns det ingen mer sadistisk styckmördare på vift.

En nära släkting eller bekant som styckmördar? Knappast.

Sant.

Gott folk, försök att inte skapa en trådsanning om att det handlar om ett styckmord, det finns inget i dagsläget som bekräftar något sådant.

Att brottet bestod i ett extremt grovt våld (kanske utan dess like i svensk kriminalhistoria), behöver inte betyda att kroppsdelar saknas. Personligen tror jag det handlar om övervåld/extremt brutal tortyr av offren och liknande som i kombination med att brottet rubricerades som "rånmord" gör det "unikt".
Citera
2017-09-18, 16:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Där tror vi olika. Det känns som ett brott med flera inblandade. Men var han ensam så är ju det bra, då finns det ingen mer sadistisk styckmördare på vift.

Tittar vi bara på brottet så håller jag med dig. Men om vi också tar i beaktande vem MGM är, så tycker jag snarare att han känns som en person som agerar ensam.
Citera
2017-09-18, 16:50
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
WT?
Ja, skulle säga att det är gränsfall på wt, dock inte det klassiska exemplet, möjligen lägsta medelklassen. Namnet verkar man tagit för att det låter lite finare, har kompisar som gjort samma sak, tagit svennenamn för att lättare få jobb tex.
Citera
2017-09-18, 16:52
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Meeeeen...bara för att EG är av svenskt ursprung så behöver hans eventuella gärningar inte urskuldas av psykisk ohälsa.

Inte det jag var ute efter. En ostraffad invandrare med familj och jobb som plötsligt drar iväg 12 mil och tortyrmördar ett par denne inte har kopplingar till hade väl varit lika häpnadsväckande?

Orsaken till varför många spekulerat i östeuropéer finns det ju förklaringar till.
Citera
2017-09-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Var står det att han styckat kropparna?
Bara på Flashback.
Citera
2017-09-18, 17:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Ja, skulle säga att det är gränsfall på wt, dock inte det klassiska exemplet, möjligen lägsta medelklassen. Namnet verkar man tagit för att det låter lite finare, har kompisar som gjort samma sak, tagit svennenamn för att lättare få jobb tex.

Gyllen-s har en onekligen en knapadlig klang, men är det därför white trash? Dessutom tror jag inte att namnet är taget, det finns 89 stycken Gyllen-s i Sverige, många i Småland och Västergötland.

Socioekonomiskt verkar EG vara så mycket Svensson man kan vara, uppvuxen i ett hem med en akademiker till förälder, den andre småföretagare, bosatta i småhus.
Citera
2017-09-18, 17:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inte det jag var ute efter. En ostraffad invandrare med familj och jobb som plötsligt drar iväg 12 mil och tortyrmördar ett par denne inte har kopplingar till hade väl varit lika häpnadsväckande?

Dock hade nog diskussionen då varit mindre fokuserad kring psykisk ohälsa. Menmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in