2002-11-09, 16:37
äldre konto (old)
Ej medlem
Finns det något sätt för en privatperson att, om man känner till en persons namn och adress, kan kolla om han eller hon har körkort? Isåfall hur?
Citera
2002-11-09, 16:45
äldre konto (old)
Ej medlem
Klä ut dig till polis och gå dit och plinga på.. 8O
Citera
2003-11-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Finns det något sätt för en privatperson att, om man känner till en persons namn och adress, kan kolla om han eller hon har körkort? Isåfall hur?
Är inte körkortsregistret offentligt?
Ring dit & fråga bara, och uppger personens namn & adress?
Citera
2011-02-10, 11:12
Medlem
Sparv88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Körkortsregistret handhas av Vägverket och det är sekretessbelagda uppgifter. Ring dem och fråga om du inte tror mig.
Citera
2017-09-15, 12:34
Medlem
PappaPundares avatar
Jag bumpar lite här 15 år senare

Finns det idag något register på internet likt merinfo, Eniro, ratsit osv där man kan se samtliga personer som har ett svenskt körkort?

Har letat som fan med Google men all information jag hittat verkar vara väldigt diffust.
Citera
2017-09-15, 12:47
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Jag bumpar lite här 15 år senare

Finns det idag något register på internet likt merinfo, Eniro, ratsit osv där man kan se samtliga personer som har ett svenskt körkort?

Har letat som fan med Google men all information jag hittat verkar vara väldigt diffust.

https://fp.trafikverket.se/Boka/#/licence
Långskott, men du kaaaaaan (om du känner till personnummer) gå in här och söka förarprov. Har personen ett B-körkort bör du med all sannolikhet kunna söka provtider för BE, till exempel.
Vet inte om jag förstod ditt inlägg helt men det här är i alla fall ett riktigt amatörmässigt sätt att se efter om en individ har körkort.
Citera
2017-09-15, 13:38
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
https://fp.trafikverket.se/Boka/#/licence
Långskott, men du kaaaaaan (om du känner till personnummer) gå in här och söka förarprov. Har personen ett B-körkort bör du med all sannolikhet kunna söka provtider för BE, till exempel.
Vet inte om jag förstod ditt inlägg helt men det här är i alla fall ett riktigt amatörmässigt sätt att se efter om en individ har körkort.

Jättetack! Tycker det du kom på var helt genialiskt, jag kom aldrig på den tanken själv. Då jag har min uppkörning snart och inte körkort än så kommer det upp massa alternativ jag kan välja plus bokade tider osv när jag skriver in mitt personnmr.

När jag skriver in personnmr på någon som jag vet har körkort står det bara:
Dina förutsättningar tillåter inte bokning av den här behörigheten. Kontakta kundtjänst Förarprov för mer information.

Det måste betyda att när den texten kommer upp har personen körkort.

Tackar för hjälpen!

Edit: Nu skrev jag in en annan polares personnmr som inte har körkort och då kom samma text upp igen. Så jag vet inte 100% om det funkar men det var ändå en jävligt smart grej du kom på! Jag har inte träffat han på flera månader dock så han kan faktiskt ha tagit körkort.
Sen skrev jag in en annan polares personnmr som jag vet 100% inte har körkort och då kom det upp massa alternativ där man kunde boka tid osv så det känns ändå till 95% att det här funkar för alla som kommer undra samma sak efter mig.
Senast redigerad av PappaPundare 2017-09-15 kl. 13:56.
Citera
2017-09-15, 14:01
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Jättetack! Tycker det du kom på var helt genialiskt, jag kom aldrig på den tanken själv. Då jag har min uppkörning snart och inte körkort än så kommer det upp massa alternativ jag kan välja plus bokade tider osv när jag skriver in mitt personnmr.

När jag skriver in personnmr på någon som jag vet har körkort står det bara:
Dina förutsättningar tillåter inte bokning av den här behörigheten. Kontakta kundtjänst Förarprov för mer information.

Det måste betyda att när den texten kommer upp har personen körkort.

Tackar för hjälpen!

Tror att det är lite mer precist än så. Prövade på skoj att slå in min bror och min sambo som båda saknar körkort, och det stod likadant. Förmodligen för att de inte avlagt sina riskutbildningar än och fått dem registrerade eller liknande.
Citera
2017-09-15, 14:22
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Tror att det är lite mer precist än så. Prövade på skoj att slå in min bror och min sambo som båda saknar körkort, och det stod likadant. Förmodligen för att de inte avlagt sina riskutbildningar än och fått dem registrerade eller liknande.

Juste så är det nog! Om den texten kommer upp har personen antingen körkort eller så har personen ingen behörighet till att boka uppkörning pga ej genomförd riskutbildning!
Måste va därför det stod så på ena polaren som inte har körkort.
Citera
2017-09-15, 23:14
Medlem
miikoss avatar
Körkortsuppgifterna är offentliga och finns i Vägtrafikregistret.

Enda som är sekretessbelagt är typ referensnumret, samt vissa andra uppgifter.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Vagtrafikregistret/

Det är bara att begära ut uppgifterna ifrån Transportstyrelsen.
Citera
2017-09-16, 01:27
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Körkortsuppgifterna är offentliga och finns i Vägtrafikregistret.

Enda som är sekretessbelagt är typ referensnumret, samt vissa andra uppgifter.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Vagtrafikregistret/

Det är bara att begära ut uppgifterna ifrån Transportstyrelsen.

Vad är referensnumret för något?

Dessutom verkar det vara en betaltjänst :/

Så med andra ord finns det ingenting likt merinfo där man enkelt kan se alla som har körkort?
Citera
2017-09-16, 01:33
Medlem
Jag ringde och frågade förut och fick svaret direkt om personerna hade körkort eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in