2017-09-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Lite likt det jag spekulerade om tidigare...

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017

Men om det nu är så,vad har du för råd,vad göra med tråden så att det blir bra för P. ?
Citera
2017-09-15, 01:20
Medlem
Priv-Investigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Men om det nu är så,vad har du för råd,vad göra med tråden så att det blir bra för P. ?

Nu förstår jag inte riktigt... Menar du det som stod i mitt eget inlägg som jag länkade till?

Vad jag har för råd vad man ska göra med tråden så att det blir bra för Patrik?

Ingen aning faktiskt... Tråden i sig betyder inget, men de tips, förslag och andra uppslag som eventuellt framkommer kan vara värdefulla, om de dessutom är relevanta och trovärdiga.

Men det har knappt framkommit något i tråden som ger någon slags indikation om vad som kan ha hänt Patrik. Vi har ju egentligen ingenting att gå på.

Jag förmodar att Missing People och FIKK följer gängse rutiner enligt MSO-metoden. Det handlar om att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt om den försvunna (om det går), att man har rätt utrustning, att man söker åt alla håll, framåt och bakåt, uppåt och neråt. Att man har tydliggjort vilka områden man ska söka i. Det finns också metoder att locka fram den försvunna.

Men om den förvunna inte vill bli hittad så fungerar inte denna metod.
Senast redigerad av Priv-Investigator 2017-09-15 kl. 01:37.
Citera
2017-09-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Nu förstår jag inte riktigt... Menar du det som stod i mitt eget inlägg som jag länkade till?

Vad jag har för råd vad man ska göra med tråden så att det blir bra för Patrik?

Ingen aning faktiskt... Tråden i sig betyder inget, men de tips, förslag och andra uppslag som eventuellt framkommer kan vara värdefulla, om de dessutom är relevanta och trovärdiga.

Men det har knappt framkommit något i tråden som ger någon slags indikation om vad som kan ha hänt Patrik. Vi har ju egentligen ingenting att gå på.

Jo jag menade ditt egna inlägg.

Ne precis,och tror inte att vi härinne vill få fram hos vem han är, ifall att han stuckit iväg på egen hand för att få lugn och ro.
Vill han hålla sig borta så är det ju oki med oss.
Men du har rätt, det finns ju risk att det blir som en "deckarstuga" härinne, så att P. aldrig kan få bli privat någonsin igen, och det är ju inge shysst av oss, om vi håller igång det hela.

Kanske bättre att lägga allt på is ett tag...?.
Senast redigerad av evaveva 2017-09-15 kl. 01:40.
Citera
2017-09-15, 02:42
Medlem
NinaBes avatar
Citat:

Ne precis,och tror inte att vi härinne vill få fram hos vem han är, ifall att han stuckit iväg på egen hand för att få lugn och ro.
Men du har rätt, det finns ju risk att det blir som en "deckarstuga" härinne, så att P. aldrig kan få bli privat någonsin igen, och det är ju inge shysst av oss, om vi håller igång det hela.

Hur kan Du ge OSS skulden för, att Patrik inte är "privat?"
Det är hans föräldrar, som ställt honom i rampljuset och gjort honom till en offentlig person!
Senast redigerad av NinaBe 2017-09-15 kl. 03:05.
Citera
2017-09-15, 06:37
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:

Tror det viktigaste faktiskt är att vi fortsätter spekulera, gräva och leta runt och OM det skulle dyka upp något så vänder man sig till polisen i första hand och inte lägger upp det här, just för Patriks skull.

Dels om han håller sig undan men även om det är ett brott inblandat så är det viktigt att inte lägga ut spår här.
Citera
2017-09-15, 09:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Tror det viktigaste faktiskt är att vi fortsätter spekulera, gräva och leta runt och OM det skulle dyka upp något så vänder man sig till polisen i första hand och inte lägger upp det här, just för Patriks skull.

Dels om han håller sig undan men även om det är ett brott inblandat så är det viktigt att inte lägga ut spår här.

Det gäller ju förstås alltid om man misstänker brott, alltså om man har något bevis eller tydliga indikationer på att brott har begåtts. Nu tror jag ju inte på brott, som sagt.

Blir ändå rätt rörd över hur omtänksamma ni är. Tycker inte att du ska ha dåligt samvete för något. Ingen här inne har gjort mer än du, och finns ju inget som tyder på att han skulle gömma sig.

Han har väl inte levt ett liv där det finns någon anledning för honom att hålla sig undan? Isf tror jag faktiskt att hans kompisar skulle ha svårt att hålla tyst om det fanns minsta misstanke om några ouppklarade knarkaffärer eller vad det nu skulle kunna vara??

Det gäller även om han skulle hålla sig borta frivilligt av andra orsaker. Tror att det skulle vara mycket svårt att hålla det hemligt inom en kompiskrets. Så småningom är det någon som inte kan hålla tyst. Det är ju ändå många som söker efter Patrik. Föräldrar, brorsa och andra som lider, och samvetet skulle nog gnaga i en och annan när man vet att man slösar med MPS resurser dessutom.

Tänk själv att du gömmer någon hos dig. Hur ska du lösa problemet när någon ska komma hem till dig? Ska du aldrig ha någon hemma hos dig? Vilka bortförklaringar måste du dra varje gång? Och dina andra kompisar? Håller du tyst inför dom också? Förmodligen skulle ni ha en massa gemensamma kompisar. Vet dom eller inte? Etiskt dilemma om de är oroliga, ute och letar? Var går gränsen?

Tror det blir omöjligt att hålla ett undangömmande hemligt inom en grupp personer en längre tid. Till sist är det någon som läcker.
Citera
2017-09-15, 10:20
Medlem
notknapparens avatar
På MPS hemsida, under Patriks annons har Ludvigs (ett annat försvinnande, 24-årige Ludvig från Kalix)mamma skickat ett meddelande till Patriks mamma:
Citat:
Carina Iresund Krutrök Håller tummarna för att Patrik hittas och skickar en kram till pojkens mamma❤. Jag vet vad du går igenom och vi får hoppas på det bästa. //Ludvigs mamma.
https://www.facebook.com/MPSweden/
Ludvig har också en Flashback tråd:
Polisen letar efter försvunnen man i Kalix 2017-07-24
Citera
2017-09-15, 10:25
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det gäller ju förstås alltid om man misstänker brott, alltså om man har något bevis eller tydliga indikationer på att brott har begåtts. Nu tror jag ju inte på brott, som sagt.

Blir ändå rätt rörd över hur omtänksamma ni är. Tycker inte att du ska ha dåligt samvete för något. Ingen här inne har gjort mer än du, och finns ju inget som tyder på att han skulle gömma sig.

Han har väl inte levt ett liv där det finns någon anledning för honom att hålla sig undan? Isf tror jag faktiskt att hans kompisar skulle ha svårt att hålla tyst om det fanns minsta misstanke om några ouppklarade knarkaffärer eller vad det nu skulle kunna vara??

Det gäller även om han skulle hålla sig borta frivilligt av andra orsaker. Tror att det skulle vara mycket svårt att hålla det hemligt inom en kompiskrets. Så småningom är det någon som inte kan hålla tyst. Det är ju ändå många som söker efter Patrik. Föräldrar, brorsa och andra som lider, och samvetet skulle nog gnaga i en och annan när man vet att man slösar med MPS resurser dessutom.

Tänk själv att du gömmer någon hos dig. Hur ska du lösa problemet när någon ska komma hem till dig? Ska du aldrig ha någon hemma hos dig? Vilka bortförklaringar måste du dra varje gång? Och dina andra kompisar? Håller du tyst inför dom också? Förmodligen skulle ni ha en massa gemensamma kompisar. Vet dom eller inte? Etiskt dilemma om de är oroliga, ute och letar? Var går gränsen?

Tror det blir omöjligt att hålla ett undangömmande hemligt inom en grupp personer en längre tid. Till sist är det någon som läcker.

För det första: Tack snälla du! Det värmde mitt frusna hjärta <3

Det känns som man vacklar i tanken hela tiden och jag tror absolut inte Patrik hade problem med droger eller så. Då hade vännerna garanterat vetat om det för det är svårt att leva i ett kollektiv och vara drogpåverkad utan att det märks. Men jag tror snarare på ett "frivilligt" försvinnande än ett brott men sen om han försvunnit för att avsluta sitt liv eller för att han är rädd har min tanke inte bestämt sig för än.

Varför tror jag inte på brott?Det är för många faktorer som spelar in. Dels att han verkar ha klivit av frivilligt, det finns inget som tytt på att han bestämt ett möte med någon, det var dag och det finns 2 eventuella vittnen som sett honom på sin väg från stationen upp mot vägen (kranföraren och kvinnan). Att råka ut för ett brott mitt på ljusa dan, utan vittnen är nog inte så vanligt. Varför skulle han då kliva av och gå?

Frivilligt försvunnen? Av samma anledning. Han verkar ha klivit av tåget frivilligt, han lämnade väskorna och traskade i från dom. Mobilen startades upp och stängdes sen av.

Tagit sitt liv? Var han verkligen såå nere? Det lilla jag har sett bilder av så verkade han glad och väldigt tillgiven. För att inte glömma levnadsglad. Varför skulle han kliva av just i Hallsberg som någon annan skrev, för att ta sitt liv? Varför skulle han se till att han aldrig hittas? Unga människor brukar vilja bringa klarhet efter de tagit sitt liv, om inte med ett brev, så vill dom oftast att kroppen ska hittas.
Unga killar brukar se till att inte göra ett självmord så dramatiskt (enl statistik) och går gärna undan för att familjen inte ska hitta honom. Dock vill han oftast bli hittad.
Tjejer brukar vara motsatsen. De vill synas, de kanske tar sitt liv hemma hos familjen för att visa hur dåligt hon mår.

Varför skulle Patrik ta sitt liv och se till att aldrig hittas? Make no sense.

Hålla sig undan av rädsla? Det är något han skäms över. Ni vet sånt som man aldrig berättar för någon. Sånt man bara håller inom sig. Tror som sagt inte att det har med droger att göra utan något annat. Kanske något sexuellt. Har han blivit utpressad efter att ha visat sin kropp på någon social media? Kan någon ha hotat med att publicera eller outa bilder om han inte betalar? Berättar man sånt för vännerna? Att man tex har haft cybersex med en gubbe som nu printat allt och hotar att förstöra ens liv? Snapchat tex. Det har man bara i mobilen och den har P med sig.

Har han dragit själv så håller jag med dig Notknapparen, han är inte hemma hos någon. Ingen som är vän med hans vänner i varjefall. Tänker lite som Thåströms text:" Köpenhamn är bra om man inte vill vara med [...] Man kan leva ett liv här i hemlighet [...]"

Som sagt, det här är bara mina tankar, tankar som snurrar i mitt huvud.
Citera
2017-09-15, 13:08
Medlem
Med tanke på hur väskorna har lämnats, så utesluter jag inte brott.
Citera
2017-09-15, 13:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Med tanke på hur väskorna har lämnats, så utesluter jag inte brott.

Med tanke på hur väskorna har lämnats, så utesluter jag inte psykosutbrott eller självmord.
Citera
2017-09-15, 14:30
Medlem
Egentligen har ju ingen av oss med att göra, vad som har hänt, men just det här försvinnandet har liksom fastnat, så man hoppas ju att det blir någon klarhet i det..

Givetvis hoppas jag att P hittas, först och främst, för familjens skull och inte för oss andra.
Citera
2017-09-15, 15:04
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Jag har varit en hel del i den här storskogen som du nämner. Det går en del småvägar dit från alla möjliga håll och det finns en hel del sommarstugeområden där, framförallt kring sjön Tisaren. Det ligger även flera naturreservat och många åretruntboende där. Skogen är gigantisk med lite gärden här och var och terrängen är väldigt svår på många ställen. Det här är ju ingen ledtråd men ger i alla fall en bild av hur det ser ut på plats.

På kartan ser det ut som en del sankmarker och det är också gamla gruvhål i skogen på några ställen. Kan det finnas risk att falla ner i något av dessa om man går i mörker till exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in