Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Det gäller ju förstås alltid om man misstänker brott, alltså om man har något bevis eller tydliga indikationer på att brott har begåtts. Nu tror jag ju inte på brott, som sagt.
Blir ändå rätt rörd över hur omtänksamma ni är. Tycker inte att du ska ha dåligt samvete för något. Ingen här inne har gjort mer än du, och finns ju inget som tyder på att han skulle gömma sig.
Han har väl inte levt ett liv där det finns någon anledning för honom att hålla sig undan? Isf tror jag faktiskt att hans kompisar skulle ha svårt att hålla tyst om det fanns minsta misstanke om några ouppklarade knarkaffärer eller vad det nu skulle kunna vara??
Det gäller även om han skulle hålla sig borta frivilligt av andra orsaker. Tror att det skulle vara mycket svårt att hålla det hemligt inom en kompiskrets. Så småningom är det någon som inte kan hålla tyst. Det är ju ändå många som söker efter Patrik. Föräldrar, brorsa och andra som lider, och samvetet skulle nog gnaga i en och annan när man vet att man slösar med MPS resurser dessutom.
Tänk själv att du gömmer någon hos dig. Hur ska du lösa problemet när någon ska komma hem till dig? Ska du aldrig ha någon hemma hos dig? Vilka bortförklaringar måste du dra varje gång? Och dina andra kompisar? Håller du tyst inför dom också? Förmodligen skulle ni ha en massa gemensamma kompisar. Vet dom eller inte? Etiskt dilemma om de är oroliga, ute och letar? Var går gränsen?
Tror det blir omöjligt att hålla ett undangömmande hemligt inom en grupp personer en längre tid. Till sist är det någon som läcker.
För det första: Tack snälla du! Det värmde mitt frusna hjärta <3
Det känns som man vacklar i tanken hela tiden och jag tror absolut inte Patrik hade problem med droger eller så. Då hade vännerna garanterat vetat om det för det är svårt att leva i ett kollektiv och vara drogpåverkad utan att det märks. Men jag tror snarare på ett "frivilligt" försvinnande än ett brott men sen om han försvunnit för att avsluta sitt liv eller för att han är rädd har min tanke inte bestämt sig för än.
Varför tror jag inte på brott?Det är för många faktorer som spelar in. Dels att han verkar ha klivit av frivilligt, det finns inget som tytt på att han bestämt ett möte med någon, det var dag och det finns 2 eventuella vittnen som sett honom på sin väg från stationen upp mot vägen (kranföraren och kvinnan). Att råka ut för ett brott mitt på ljusa dan, utan vittnen är nog inte så vanligt. Varför skulle han då kliva av och gå?
Frivilligt försvunnen? Av samma anledning. Han verkar ha klivit av tåget frivilligt, han lämnade väskorna och traskade i från dom. Mobilen startades upp och stängdes sen av.
Tagit sitt liv? Var han verkligen såå nere? Det lilla jag har sett bilder av så verkade han glad och väldigt tillgiven. För att inte glömma levnadsglad. Varför skulle han kliva av just i Hallsberg som någon annan skrev, för att ta sitt liv? Varför skulle han se till att han aldrig hittas? Unga människor brukar vilja bringa klarhet efter de tagit sitt liv, om inte med ett brev, så vill dom oftast att kroppen ska hittas.
Unga killar brukar se till att inte göra ett självmord så dramatiskt (enl statistik) och går gärna undan för att familjen inte ska hitta honom. Dock vill han oftast bli hittad.
Tjejer brukar vara motsatsen. De vill synas, de kanske tar sitt liv hemma hos familjen för att visa hur dåligt hon mår.
Varför skulle Patrik ta sitt liv och se till att aldrig hittas? Make no sense.
Hålla sig undan av rädsla? Det är något han skäms över. Ni vet sånt som man aldrig berättar för någon. Sånt man bara håller inom sig. Tror som sagt inte att det har med droger att göra utan något annat. Kanske något sexuellt. Har han blivit utpressad efter att ha visat sin kropp på någon social media? Kan någon ha hotat med att publicera eller outa bilder om han inte betalar? Berättar man sånt för vännerna? Att man tex har haft cybersex med en gubbe som nu printat allt och hotar att förstöra ens liv? Snapchat tex. Det har man bara i mobilen och den har P med sig.
Har han dragit själv så håller jag med dig Notknapparen, han är inte hemma hos någon. Ingen som är vän med hans vänner i varjefall. Tänker lite som Thåströms text:" Köpenhamn är bra om man inte vill vara med [...] Man kan leva ett liv här i hemlighet [...]"
Som sagt, det här är bara mina tankar, tankar som snurrar i mitt huvud.