Citat:
Ursprungligen postat av
Sparrisrisotto
3. Mycket skitsnack om HSB. Det fanns en tid när HSB var en totalitär förvaltare som tvingade sina medlemmar att köpa all förvaltning m.m men den tiden är sedan länge förbi!
Idag fungerar medlemskapet som ett stöd för medlemmar/styrelse och förvaltningsdelen är som vilket annat bolag som helst. HSB-medlemmar har inte per automatik högre avgifter som nån tjomme hävdar men däremot så är det troligt att de BRFer som förvaltas av HSB/Riksbyggen eller liknande tar ett större ansvar inför framtida underhåll och investeringar vilket ju syns.
HSB har dessutom inget att göra med sossarna.
Det kommer säkert lösa sig för föreningen och efter detta kanske man börjar planera bättre för framtida underhåll.
HSB är den mest genomruttna organisationen i landet.
Jag satt i styrelsen som ekonomiansvarig för en förening som var något större än denna.
Det skulle stambytas. HSB och deras 10 konsulter satt på mötena och halvsov. Många sa inte ett ord på hela dagen.
Fakturerade 2000 spänn plus moms per person...
De ville att allt skulle bli så dyrt och storskaligt som möjligt, helt utan upphandling.
Projekt på 150 miljoner skulle bara ges bort till ETT företag HSB "valt ut" för de var så bra.
Detta företag skulle även erbjuda badrumsrenovering till alla lägenhetsinnehavare....för ytterligare 200 miljoner. Ingen upphandling ...
Styrelsen nickade med. Vi blev alla bjudna på juridikkurs i Barcelona och middagar i innerstan.
Idioterna kände dig som kungar.
Jag som är företagare och CFO för ett större internationellt bolag satte ner foten.
Då blev jag erbjuden extraJOBB på HSBs huvudkontor på Kungsholmen.
Lite kvällar och korrespondens, 480 000 sek om året i lön för ingenting alls.
Tackade nej givetvis.
Jag såg till att det blev extrastämma och exponerade HSBs mygel.
HSB har en egen representant i styrelsen som man ej kan bli av med.
Han sitter där för "stöd" men är egentligen en infiltratör. Han ser alla anbud vid alla upphandlingar och rapporterar till HSB som kan lägga sig precis under.
Är anbuden allt för bra försöker han smutskasta företaget, även om de har hur goda referenser som helst.
I vårt fall blev det en ordentlig upphandling om stambytet, där infiltratören fick lämna rummet.
Det slutade med att stambytet utfördes av ett annat bolag än det HSBanknutna och föreningen sparade hela 39 miljoner....
Vi bytte även ut HSBs förvaltning genom upphandling och nya förvaltaren är bättre och kostar 60% mindre än HSBs...
Har spenderat många dagar på HSBs kontor. De har en egen restaurang för personalen där. De bjuder ofta in kändiskockar etc.
Hela verksamheten går ut på att utnyttja inkompetenta styrelser och suga ut deras föreningar till max.
BERTIL 53, lagerarbetare får känna sig viktigt med bjudresor och gratisluncher.
Samtidigt plundras hans förening.
Efter denna fadäs sålde jag min lägenhet och köpte en villa.
Vill aldrig ha med fenomenet BRF att göra någonsin efter mina erfarenheter. Man har väldigt liten kontroll.
Att HSB är inblandat i denna fadäs förvånar mig inte det minsta.
Och det är definitivt fortfarande inofficiellt en paraplyorganisation till sossarna.