2017-09-07, 21:25
Medlem
Vem säljer silvertejp eller liknande duct tejp i närområdet. Clas i sjön, Motala. Kjell o Co i Linköping. Finns det fler. Ljudia i Mariestad kanske.
Citera
2017-09-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Att tejpen troligtvis är såld i närområdet är mycket intressant.

Samtidigt så tror jag att polisen famlar i blindo. Finns det ingen misstänkt efter tre månader så lär det inte bli några genombrott.

Detta kommer, vad jag tror, förbli ouppklarat och gärningsmännen är redan utanför Sverige gissningsvis.

Edit: De har bara topsat 300 personer. På tre månader. Snacka om ineffektivitet. För våra skattepengar borde de topsat de tredubbla, minst!
Ja det är lite oroande att man inte verkar ha några misstänkta. När det gäller topsningsarbetet gäller det även att ha en viss systematik i arbetet. Hoppas polisen i Östergötland sköter detta lika bra som polisen i Stockholm gjorde för två år sedan i jakten på joggingmördaren. När han greps (en månad efter mordet) hade man topsat 800 pers.

Kan det möjligen vara till fördel för denna utredning att Mantorp ligger relativt nära NFC?
Senast redigerad av Skewie 2017-09-07 kl. 21:51.
Citera
2017-09-07, 21:49
Medlem
Citat:

Samtidigt så tror jag att polisen famlar i blindo. Finns det ingen misstänkt efter tre månader så lär det inte bli några genombrott.

Detta kommer, vad jag tror, förbli ouppklarat och gärningsmännen är redan utanför Sverige gissningsvis.

Edit: De har bara topsat 300 personer. På tre månader. Snacka om ineffektivitet. För våra skattepengar borde de topsat de tredubbla, minst!
Ja. Det vimlar av klåpare inom polisen. Tro mig. Även om det även finns bra folk också såklart.

Topsat bara i snitt 3-4 personer om dagen är riktigt långsamt.
Citera
2017-09-07, 21:58
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ja det är lite oroande att man inte verkar ha några misstänkta. När det gäller topsningsarbetet gäller det även att ha en viss systematik i arbetet. Hoppas polisen i Östergötland sköter detta lika bra som polisen i Stockholm gjorde för två år sedan i jakten på joggingmördaren. När han greps (en månad efter mordet) hade man topsat 800 pers.

Kan det möjligen vara till fördel för denna utredning att Mantorp ligger relativt nära NFC?
Det är beklämmande om det du skriver stämmer. Troligtvis har Stockholmspolisen mindre resurser till sitt förfogande, jämfört med Östgötapolisen, om jag får gissa. Sett till befolkningsmängden. Antagligen ligger felet på ledningsnivå i Östergötland.
Pajasar med andra ord.
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ja. Det vimlar av klåpare inom polisen. Tro mig. Även om det även finns bra folk också såklart.

Topsat bara i snitt 3-4 personer om dagen är riktigt långsamt.

Tror dig.

Ja det är otroligt dåligt! Vad fan håller de på med rent ut sagt?
Citera
2017-09-07, 22:04
Medlem
ace_secs avatar
Man trodde att butiken/återförsäljaren av tejpen skulle kunna finnas utomlands...

Det tycker jag säger en del om vilken sorts personer polisen tror att det handlar om.

Balter? Polacker?
Citera
2017-09-07, 22:10
Medlem
Citat:

Nja, jag är inte alls så säker på det. Jag är positiv nu när de fått träff på tejpen och att det rör sig om närområdet. Butikerna kan förmodligen se när den aktuella tejpen (med ett visst artikelnummer) har sålts i sina datasystem. De flesta bör väl ha övervakningskameror och sedan kan man matcha tiden för köpen mot videobilderna. Har de dessutom pröjsat tejpen med kontokort så blir de lätta att spåra.

Jag tycker ändå att det ser hoppfullt ut.
Citera
2017-09-07, 22:11
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Man trodde att butiken/återförsäljaren av tejpen skulle kunna finnas utomlands...

Det tycker jag säger en del om vilken sorts personer polisen tror att det handlar om.

Balter? Polacker?
Naturligtvis är det utlänningar. Polisen har redan kollat upp alla lokala förmågor.

Det är smuts som gjort det här. Är helt övertygad.
Citera
2017-09-07, 22:13
Medlem
Silvertejp säljs på Biltema inte långt från mordplatsen!
Citera
2017-09-07, 22:15
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Nja, jag är inte alls så säker på det. Jag är positiv nu när de fått träff på tejpen och att det rör sig om närområdet. Butikerna kan förmodligen se när den aktuella tejpen (med ett visst artikelnummer) har sålts i sina datasystem. De flesta bör väl ha övervakningskameror och sedan kan man matcha tiden för köpen mot videobilderna. Har de dessutom pröjsat tejpen med kontokort så blir de lätta att spåra.

Det är naivit, men jag hoppas du har rätt.

Personligen skulle jag bära kepa och solglasögon om jag skulle köpa tejp för att mörda och tortera ett pensionärspar. Dessutom skulle jag betala kontant.

Samtidigt tror jag inte att polisen varken har resurser, eller kompetens, för att hitta personerna om de så skulle stå och hånle framför övervakningskameran.
Senast redigerad av Tryckkokaren 2017-09-07 kl. 22:17.
Citera
2017-09-07, 22:18
Medlem
Citat:

"Närområdet" är det mobilia i Mantorp kan man gissa? Dollarstore? De brukar ha backvis av varje vara, så då blir det nog svårt att spåra en enskild köpare.
Citera
2017-09-07, 22:28
Medlem
Citat:

Skulle vara en stor tyngd som lyftes från östgötapolisen axlar om dom fick tag i dom som gjort det. Kanske ligger dom bakom en rad olösta brott.
Men så jävla dumma kan dom bara inte vara. Köpa redskap som skall användas vid brott med kontokort.
Citera
2017-09-07, 22:32
Medlem
Citat:
Det är naivit, men jag hoppas du har rätt.

Personligen skulle jag bära kepa och solglasögon om jag skulle köpa tejp för att mörda och tortera ett pensionärspar. Dessutom skulle jag betala kontant.

Samtidigt tror jag inte att polisen varken har resurser, eller kompetens, för att hitta personerna om de så står och hånler framför övervakningskameran.

Ja, det kanske är naivt och jag förstår vad du menar. Men jag tror inte att syftet med att köpa tejpen var för att tejpa makarna vid inköpet av tejpen. Troligen handlar det om en tejp som är inköpt tidigare i t ex byggsyfte eller annat men att denna använts vid morden. Det mesta tycker jag talar för att mördarna varit i kontakt med offren eller i närheten av offren tidigare, kanske under våren.

Jag har själv aldrig använt silvertejp. Hur och när används den? Nån som har koll? Har själv tummen mitt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in