Citat:
Smeso|61684618]Jag förespråkar inte alls att icke-levande och omedveten energi har varit orsaken till människans medvetande. Jag påstår bara att det inte är en enskild Gud som är orsaken till vare sig detta medvetande eller en påstådd skapelse.
Jag påstår att det är betydligt troligare att det alltid funnits en andlig sfär och en materiell sfär. Jag påstår vidare att den andliga sfären inte är enhetlig (inte en enskild individ) eftersom vi inte alla tänker likadant eller har samma värderingsgrund, vilket vi rimligen skulle vara fallet om vi alla var en kopia av samma andliga individ.
Måste säga, väldigt intressant och givande tankegång. Om jag har förstått dig rätt så säger du att det existerar en andlig värld och den har alltid varit existerande, dvs aldrig frånvarande, alltså en evig värld. Det låter helt rimligt logiskt, matematiskt och filosofiskt. Dock vore det intressant att veta om du har tagit hänsyn till att en evighet inte kan kvantifieras dvs inte kan delas mellan olika entiteter. I den andliga världen existerar inte endast en enda entitet utan flera och alla kan inte vara eviga av den anledningen att evigheten inte kan kvantifieras. Hur ser du på det? Jag följer dina tankegångar. Jag ser att du har förstått att en evighet alltid måste existera för att det ska vara möjligt för att vårt universum ska komma till existens dock går våra meningar isär när det kommer till huruvida det finns en värld full med olika eviga entiteter.
Skulle också vara intressant att få läsa om dina tankar angående nödvändigheten vad gäller allsmäktighet.
Citat:
Du påstår att det ursprungligen funnits en enda andlig individ som plötsligt beslutar sig för att skapa ett universum ur tomma intet (hur troligt är det?).
Poängen här är ju att om Gud, som troende påstår, skulle skapa en plats där hen kunde placera sin avbild så blev det ju helt fel. (Helt bortsett från det orimliga i att gud är andlig och kroppen köttslig och alltså inte kan vara en avbild.) Gud behövde hur som helst bara skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt. Hoppsan, det blev visst lite för mycket ... Dålig skapelsekontroll. Bristande allsmäktighet, kanske?
När det gäller frågan om Guds avbild så ligger nåt väldigt djupare i den liknelsen. Med Guds avbild menas inte att Gud består av kött och blod, lika mindre innebär liknelsen att Gud har ett utseende. Liknelsen syftar på att människan har egenskaper som liknar Guds, inte utseendemässigt utan intellektuellt. Tex har människan förmågan att räkna avancerad matematik, dvs har en tankeförmåga. Tankar är en fascinerande förmåga och den förmågan är inte alla arter förunnat. Människan har förmågan till reflektion, dvs hon ställer frågor och har förmågan att söka svar efter dessa frågor i sitt inre utan någon kontakt med den yttre världen, dvs utan att använda sina sinnen. Alltså kan hon sitta i ett mörkt rum, och berövas alla sina sinnesintryck. Hon skulle ändå kunna ställa frågor och söka svar i sitt inre. Återigen en fascinerande fråga som inte går att förklaras och kläs i ord. Utan de som kommit till insikt angående tankar, reflektion förstår vad dessa innebär utan nån vidare förklaring.
Människan har förmågan att drömma om framtiden, planera och förstå att det finns en morgondag. Det mest fascinerade av allt är dock skaparförmågan. Människan har förmågan att skapa allt från estetik, teknik till skyskrapor, kirurgi osv. Men ett annat fenomen som är ännu mer fascinerande är att människa har förmågan att forska och undersöka sin verklighet. Detta, min vän, är den största indikationen på vilken respekterad varelse människan är och vilken ställning hon har fått i skapelsen. Människan har förmågan att studera sig själv, sin omgivning men inte nog med det hon vill gärna förstå sig på begrepp och fenomen som oändligheten, evigheten osv även om det är en svår uppgift att anta. Människan kan föreställa sig en oändlighet även om en oändlighet inte är möjligt att betrakta konkret i den yttre världen. Du kan tex i tanken alltid lägga till en siffra till ett tal. Tex kan du alltid lägga till en 1a till talet 457 så att talet så småningom växer oändligt. tex 457, 458,459......76887686....677647736837. osv. Summa summarum: tankeförmåga, förmågan till reflektion, förmågan om vetskap om en framtid, skaparförmåga, i tanken kunna fundera kring oändlighet. Det är dessa förmågor som är Guds avbild. Även Gud har tankeförmåga, även Gud har skaparförmåga osv. Men människans förmågor med allt vad det innebär är begränsade även om hon i sin vetgirighet vill förstå sig på oändlighet, kan hon inte blunda för att hon är fast i en dåtid, nutid och framtid, hon är fast i tid och rum, tex kan hon inte vara på två olika ställen samtidigt, tex kan hon inte från punkt A hamna på punkt B utan att gå igenom tid och rum. Hon är helt enkelt fångad i ett fysiskt fängelse MEN hennes förmågor motsvarar Guds förmågor dock i väldigt begränsade former. Detta är vad som menas med Gudsavbild.
Beträffande att det hade räckt med en jord och en sol förstår jag inte hur du tänker eller vad du syftar på? Om Gud endast hade skapat en sol och en jord så skulle också människans möjligheter till alla förmågor hon har fått begränsas. Med en jord och en sol skulle människans förståelse om verkligheten minska proportionellt. Med det väldiga universum har också människan fått möjligheten att få sådana förmågor att hon så busigt vill förstå sig på oändligheten. Detta väldiga universum kan också tolkas som ett tecken som Gud vill visa sin kapacitet på.
Citat:
Hade Gud alltså ingen kontroll över hur mycket han skapade, eller så gillade han tanken på att skapa liksom en hel sandstrand, där varje sandkorn är en galax och sedan placera liv på jorden, som är en liten elektron inne i en liten atom inne i ett av dessa små sandkorn på den enorma sandstranden.
Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort i vilket sandkorn som jorden finns eftersom att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.
Du gav mig stora förhoppningar när jag läste ditt första stycke. Trodde du förstod dig på andlighet men nu visar du tecken på stora brister precis som många andra. Gud skapade detta väldiga universum men också ett medvetande hos människan som kan studera detta väldiga universum. Så du tänker här i storlek och avstånd men jag tänker på förmågor som människan fått. Vad gör det om människan är storleksmässigt är mindre än ett sandkorn i jämförelse med detta universum när HON KAN STUDERA DETTA VÄLDIGA UNIVERSUM. Tänk på detta.
Citat:
Visst, det går att tro på det som en tanke, men att påstå att det är mer rimligt än att universum alltid har existerat i en form eller annan kan man inte göra utan att skämma ut sig.
Universum kan ha existerat alltid dock måste det som alltid har existerat ha ett medvetande också eftersom medvetande finns på jorden åtminstone. Enligt mig är det nödvändigt att ursprunget till allt måste vara allsmäktig, evig och levande, dvs ha insikt, intelligens och vilja. Vad man kallar entiteten är av mindre betydelse. Vi skulle kunna säga ett evigt universum, Gud, kärleken, kraften, skaparen, den stora anden, ursprunget osv. Dessa kriterier är nödvändiga: evighet, allsmäktighet, levande, dvs insikt, intelligens, vilja. evighet och allsmäktighet kan inte kvantifieras, därför måste entiteten vara EN, unik i sitt slag. Finns det två innebär det att de kompletterar varandra, gör de det innebär det att de har brister har de brister innebär det att det finns saker de inte förstår sig på, förstår de inte sig på saker uppstår frågan, var kom dessa saker som dessa entiteter inte förstår sig på.
Låt mig vända på frågan. Du verkar tro på andevärlden och eviga energier som är levande, i den bemärkelsen att de har medvetande. Vad är det som gör en allsmäktig, evig, levande Gud så orimlig i din värld?
Citat:
Men, som sagt, big bang-teorin påstår inte att universum uppstått ur tomma intet.
Att partiklar kan kommer till existens och försvinna av sig själva är bara ett försök att förklara universums uppkomst ur tomma intet, men det saknar både teoretiskt och praktiskt underlag
Håller med. Har inget att invända mot. Jag har sagt samma sak.