Citat:
Ursprungligen postat av
Magaga
Ngn som grävt vidare i detta? Verkar mycket intressant...
Jag tror inte på teorierna.
Det finns bättre bilder på Fatemeh Khavari och hennes bror Morteza Khavari där man tydligt ser att det rör sig om två olika personer. Att Fatemeh Khavari skulle vara en man tror jag inte heller på, de mongoliska drag hon uppvisar är inte helt ovanliga hos hennes folk.
Att det skulle vara otänkbart att en kvinna intar en ledande position speglar sannolikt snarare okunskap än fakta. Det finns sekulära familjer av afghanskt ursprung och sådana som ser ett värde i att ge kvinnor en utbildning och position i samhället. Det förekommer dessutom en uppgift att familjen Khavari kom till Sverige från Syrien - situationen för kvinnor där var betydligt friare än i Afghanistan.
Även innan Ung i Sverige hade hon en ledande position i Ensamkommandes förbund och har arrangerat såväl demonstrationer som kurser i simning/engelska och nöjen såsom dans.
Att de pengar Ung i Sverige samlar ihop går in på broderns privata konto avslöjades tidigt i tråden. Skattemyndigheterna har inga åsikter om detta då det betraktas som gåva (så länge de inte avlönar personer på plats). Frågan kvarstår dock om det påverkar familjens ev försörjningsstöd.
Ung i Sverige var från början samlingsnamnet på manifestationen, först i efterhand har de skapat en logga samt bildat en styrelse vilket jag skrev om
här. Sannolikt understöds de av Ung Väster, vars pressekreterare verkat som assistent till Fatemeh Khavari.