Citat:
Smeso|61643934]Om du ska dra in fysiska axiom så vore det bra om du först förstod vad de egentligen säger. Det är inte alls ett axiom att "ett tillstånd inte ändrar sig om inte en kraft påverkar det".
Vad är det som jag missförstått?
Citat:
Axiomet lyder "en kropp förblir i vila eller likformig, rätlinjig rörelse om den inte av yttre krafter tvingas att ändra detta tillstånd".
Visst, ordet "tillstånd" används, men syftar tillbaka på "en kropp i vila eller likformig, rätlinjig rörelse". Det är alltså enbart vila eller likformig, rätlinjig rörelse som ändras genom inverkan av en kraft.
Allt i den fysiska världen är en kropp, på atomnivå till planeter och galaxer. Allt i den fysiska världen är kroppar och fylls med nåt. Det finns inget tillstånd som ändrar karaktär utan en kraft.
Citat:
Axiomet säger inget om att t.ex. en kraft krävs för att en dagslända ska dö eller att C14 ska sönderfalla eller andra ändringar av tillstånd.
Självklart gör det det. men frågan handlar inte om dagsländor. Vår fråga handlar om begynnelsen, dvs vad var det som ändrade tillståndet, vi kan kalla det för en punkt, till detta universum? Det fanns ingen tid och inte heller rum. Vad ledde till att punkten expanderade? Beträffande dagsländor så påverkas de av den yttre världen syre, energi som de får i sig via det de äter, väder och vind och inte minst av tiden. Hur kan du hävda att det inte behövs nån kraft för att en dagslända ska dö? När en dagslända dör så dör den av en orsak. Utan orsaken får du ingen verkan. Dagsländor arbetar precis som andra levande varelser, intar och gör av med energi, även dagsländor har ett organiskt system om de använder och sliter på och blir anledningen till att de dör. Vad gäller c14 så existerar även detta i tid och rum och påverkas av vind, vatten, organismer osv. Du måste förstå att med en kraft syftas inte bara på levande krafter. Det kan vara vind, vatten, syre, atomer, rörelse, vibrationer osv.
Citat:
Och, om du vill dra in fysiska lagar, hur fungerar skapelsen med lagen om energins bevarande?
(Dvs att energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan.)
Inte alls orimligt. Faktum är att detta påvisar Guds existens. Först fanns det inget. inget universum, ingenting. Vårt universum var frånvarande och kom till existens om detta stämmer så kan inte ens energi ha existerat och nu finns det så som du själv påpekar energi som vaken minskar eller ökar utan ändrar form. Skapade Gud universum med ett bestämt mått av energi och lät det varken minskas eller ökas? ELLER skapades energier stegvis av sig själv tills dessa nådde ett stadium eller mått att de varken kunde minska eller öka? Vilken är mest rimlig?
Citat:
Hur menar du att gud skulle kunna påverka något på jorden utan att tillföra energi i någon form?
(Och därmed rubba den fysiska lagen att mängden energi inte kan ändras, utan endast omvandlas.)
Jag har inte menat nåt. Jag har sagt att om ingen energi fanns så är det mest rimliga att Gud skapade energier i bestämd mått att dessa varken skulle minska eller öka än att energier skapats stegvis av sig själv för att sedan sluta skapa sig själv utan bli ett slutet system och endast omvandlas till olika former. Detta ställde jag som en fråga ovan.
Låt mig ställa en motfråga: Big bang teorin, filosofin, teologin, matematiken och logiken är överens om att vårt universum var frånvarande, alltså fanns inte men kom till existens. Med detta innebär att inte ens energier fanns. Hur menar du då att energier skapades och när utvecklades detta slutna system som innebär att energi varken ökar eller minskar?