Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 16:27
Medlem
Det där om fickstölder, kan det möjligtvist vara rn allmän handling?

Ta ett snack med din försvarare som tidigare nämnde i tråden, och nämn om fickstölder, så kanske försvarare kan dra ut något ifrån försäkrings olaget och tidigare anmälningar. Om han nu polisanmält händelseförloppet om fickstölder.

Där borde det framgå vilken mpbil det rör sig om.

Det som jag tycker är mycket märkligt, är att man vittnar personer som inte ens varit på plats. Brukar man verkligen göra det?

Eller skall de två vittna, som om de var på plats?!
Citera
2017-09-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Köpte du mobilen inklusive hans sim-kort, eller fick han det och använde det i en annan telefon senare?

Tanken är, att om man rånar någon på en mobil, så tar man sim-kortet också.

Nej, han har sagt att han tog ut batteriet och sim-kortet innan jag ens hann ta mobilen ifrån honom.

Killen ljuger som en häst travar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Åtalas gör man om åklagaren tror att det går att få till en fällande dom. Har oftast men
inte alltid med huruvida den åtalade begått brottet och om det ens ägt rum.

Ligg alltid lågt, så du inte blir besviken. Och förberedd dig på det värsta ! Och på att
överklaga om domslutet inte faller dig på smaken.

En engagerad advokat vid sin sida bör man också ha i ett kritiskt läge ...

Om jag inte blir nöjd och överklagar, måste hovrätten ta upp det då?
Citera
2017-09-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Det där om fickstölder, kan det möjligtvist vara rn allmän handling?

Ta ett snack med din försvarare som tidigare nämnde i tråden, och nämn om fickstölder, så kanske försvarare kan dra ut något ifrån försäkrings olaget och tidigare anmälningar. Om han nu polisanmält händelseförloppet om fickstölder.

Där borde det framgå vilken mpbil det rör sig om.

Det som jag tycker är mycket märkligt, är att man vittnar personer som inte ens varit på plats. Brukar man verkligen göra det?

Eller skall de två vittna, som om de var på plats?!

Han gjorde en polisanmälan om fickstöld och fick då ersättning från försäkringsbolag. Och det är den telefonen han påstår att jag har stulit, så står det i FUP när jag läser den. Alltså borde inte detta räcka som bevis? Men då säger hans pappa att de först anmälde det som en fickstöld eftersom killen inte vågade berätta det för sina föräldrar, så de anmälde till polisen en fickstöld och efter några månader gick han till sina föräldrar igen och berätta dessa bisarra händelser som han hade berättat i polisförhör också, att jag dragit honom in i bilen, hotat honom osv. Så när han berättat de så gick de till polisen vad som egentligen hände och att det inte handlade om en fickstöld.
Citera
2017-09-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hearttoheart
Nej, han har sagt att han tog ut batteriet och sim-kortet innan jag ens hann ta mobilen ifrån honom.
Det låter konstigt. Visste han att han skulle bli rånad?

Och tyckte inte försäkringsbolaget att någon som råkar ut för fickstöld, vilket han först påstod, plockar ur sim-kortet precis innan?
Citera
2017-09-01, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hearttoheart

Om jag inte blir nöjd och överklagar, måste hovrätten ta upp det då?

Finns något som heter prövningstillstånd och nästan alltid erfordras för brott med
lågt straffvärde ...

En bra advokat skriver det där bättre än en amator kan göra. Framför allt gäller det
att framhäva de detaljer som är viktiga och där bevisningen är tveksam eller kanske
rentav undermålig.

Får man inte prövningstillstånd i hovrätten kan man försöka få i HD. Men det är,
som sagt var, en advokat som skall göra det där. Finns ingen anledning att acceptera
ett domslut man finner felaktigt, men det gäller att hitta de svaga punkterna i bevisningen.
Har t ex de som vittnar mot mig själva ett brottsregister eller kanske skulder hos
kronofogden ? Då är de mindre trovärdiga. Jäv kanske också kan finnas hos vittnen
om de nu som du påstår är släkt.

Hårt arbete, men det kan vara värt det om man lyckas.
Citera
2017-09-01, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Jo, under ed gör de det.

Du kanske tänker på att familjemedlemmar har rätten att tacka nej, till att vittna.

Blir de påkomna att ljuga, så kan de åka dit riktigt ordentligt.

Jag släpa med mig ett vittne till tingsrätten en gång, dommaren sa att det var fritt fram att ljuga och hitta på utan konsekvenser eftersom vi var nära släckt alldeles innan han skulle börja prata.

Det är där jag hört det.
Citera
2017-09-01, 16:39
Medlem
Angående sim-kortet. Det jag kan tänka mig är att han säger att ni först kommit överens om en affär, men att du sedan rånade honom. Alltså att han plockade ut sim-kortet för att han skulle sälja telefonen.

Men som sagt, försäkringsbolaget borde väl reagerat om han inte spärrar sitt mobilnummer.

Och när du ändå har honom under hot i bilen, borde du då inte även tagit plånbok med kreditkort?
Citera
2017-09-01, 16:40
Medlem
Citat:
Det låter konstigt. Visste han att han skulle bli rånad?

Och tyckte inte försäkringsbolaget att någon som råkar ut för fickstöld, vilket han först påstod, plockar ur sim-kortet precis innan?

Uppenbarligen, han har sagt i förhör att jag ville ha telefonen och att han tog batteriet och sim-kortet i smyg .

Som jag sa. Han ljuger som en häst travar
Citera
2017-09-01, 16:43
Medlem
Citat:
Angående sim-kortet. Det jag kan tänka mig är att han säger att ni först kommit överens om en affär, men att du sedan rånade honom. Alltså att han plockade ut sim-kortet för att han skulle sälja telefonen.

Men som sagt, försäkringsbolaget borde väl reagerat om han inte spärrar sitt mobilnummer.

Och när du ändå har honom under hot i bilen, borde du då inte även tagit plånbok med kreditkort?

Tack!

Hoppas tingsrätten ställer samma frågor som du
Citera
2017-09-01, 16:46
Medlem
sebnies avatar
Förde du över pengarna via Swish eller banköverföring?
I så fall, skrev du något i meddelandefältet så det är tydligt att det handlar om ett mobilköp?

I så fall, gå till din bank och plocka ut papper på att du faktiskt köpte mobilen. Uppgifterna finns i banksystemet i 10 år enligt lag (så länge MÅSTE en bank spara alla transaktioner), dock syns de i internetbanken bara i 12 månader.

Om banken ska gräva i sina dataarkiv kostar det, tror det är 600 kronor per timme, men det bör vara en smal sak att få ut den transaktionen och det är verkligen värt.

De papperna tar du en kopia på och lämnar sedan in kopiorna till polisen/åklagaren.
Det kommer vara glasklart att det är en falskanmälning och åtalet kommer läggas ner bums.
Originalet tar du med dig till rätten och visar upp.

-----

Betalade du med kontanter? Då får du skylla dig själv. Detta är precis varför man måste spara alla konversationer och bevis på att man köpt en mobil ända fram tills brottspreskription inträffat.
Senast redigerad av sebnie 2017-09-01 kl. 16:53.
Citera
2017-09-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Förde du över pengarna via Swish eller banköverföring?
I så fall, skrev du något i meddelandefältet så det är tydligt att det handlar om ett mobilköp?

I så fall, gå till din bank och plocka ut papper på att du faktiskt köpte mobilen. Uppgifterna finns i banksystemet i 10 år enligt lag (så länge MÅSTE en bank spara alla transaktioner), dock syns de i internetbanken bara i 12 månader.

Om banken ska gräva i sina dataarkiv kostar det, tror det är 600 kronor per timme, men det bör vara en smal sak att få ut den transaktionen och det är verkligen värt.

De papperna lämnar du sedan in till polisen/åklagaren.
Det kommer vara glasklart att det är en falskanmälning och åtalet kommer läggas ner bums.

-----

Betalade du med kontanter? Då får du skylla dig själv. Detta är precis varför man måste spara alla konversationer och bevis på att man köpt en mobil ända fram tills brottspreskription inträffat.

Jag betalade kontant!
Jag hade ju ingen aning om att han skulle hitta på detta. Annars hade jag ju betalat med swish men nu är det försent .
Citera
2017-09-01, 17:05
Medlem
sebnies avatar
Föreslår att du bara erkänner allt. Erkänn samstämmigt med vittnerna och ta ditt straff som en man.
Håll lidandet så kort som möjligt och hoppas på att straffet blir relativt kort och hanterbart.
Var ångerfull och säg att det bara var en fix idé du fick att råna honom med en plastpistol, och att du aldrig kommer göra om det.
Är du ostraffad lär straffet bli relativt lågt.

Visst, du får leva med ett personrån i ditt straffregister, men du får ta det som en läxa att ALDRIG betala med anonyma betalningsmedel när det handlar om att du någon gång i efterhand kan komma behöva bevisa att du gjort en betalning. Gäller precis allt, även när det kommer till t.ex. lån av skulder och återbetalning av dessa m.m.

Han hade lika gärna kunnat anmält att den blev ficktjuvad, och det blivit samma resultat för dig. Han drog väl till med rån för att få polisen att verkligen prioritera fallet.
Senast redigerad av sebnie 2017-09-01 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in