2017-08-27, 14:04
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Varför prisskillnad mellan grön och svart sub?
http://www.uret.se/rolex-submariner-gron-stal-o40-mm-p-10730.html http://www.uret.se/rolex-submariner-svart-stal-o40-mm-p-10729.html

För att Hulken ursprungligen var en jubileumsmodell som kom ut första gången 2010. Minns jag rätt görs den i mer begränsad omfattning än den vanliga Submarinern och det avspelglar sig i priset. Samma förhållande finns mellan den vanliga GMT Master II och GMT Master II-modellen som i folkmun kallas för Batman.

https://sep.yimg.com/ay/movadobaby/rolex-master-ii-116710-26.jpg

https://www.bobswatches.com/images/zRolex-116710B---113299p.jpg
Senast redigerad av Swedishcrusader 2017-08-27 kl. 14:31.
Citera
2017-08-27, 17:02
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Ett koaxialverk från Omega är i grund och botten ett modifierat ETA-verk, där man stoppat i Daniels koaxialuppfinning istället för den traditionella (kan tyvärr inte namnen på dessa delar på svenska). Denna modifiering tar man numera hutlöst betalt för. Rolex urverk däremot är egenutvecklade och 100% in-house från början till slut. Det är skäl nog för mig att välja Rolex över Omega i det här fallet.
Speedmastern har in-house-verk, fattar jag det som. Är den bättre?
Citat:
För att Hulken ursprungligen var en jubileumsmodell som kom ut första gången 2010. Minns jag rätt görs den i mer begränsad omfattning än den vanliga Submarinern och det avspelglar sig i priset.
Ok, 7 och 5 låter bara lite mycket för lite grön färg. Men visst, smakar det så kostar det.
Citera
2017-08-27, 19:28
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Speedmastern har in-house-verk, fattar jag det som. Är den bättre?
Ok, 7 och 5 låter bara lite mycket för lite grön färg. Men visst, smakar det så kostar det.

Det går inte riktigt att göra sådana jämförelser. Speedmastern har kommit med flera olika verk. Bland annat Lemania som är riktigt bra (inte Omegas eget) och sen tror jag att man på senare år stoppat i någon koaxialmodifierad variant av Valjoux 7750 (klassiskt, generiskt kronografverk), men jag kan så klart ha fel för mig. Speedmastern finns både med automatverk och manuell uppdragning, så jag kan inte svara utan att veta närmre vilken den exakta modellbeteckningen är.

Vad jag dock föreslår, är att du själv lär dig skillnaden (i synnerhet då jag inte är någon expert på Omega). Googla modellnumret eller sök på modellen på Watchuseek så lär du få veta allt om just den kalibern och lite till.

Om du nu börjar bli sugen på en kronografmodell, så rekommenderar jag att du även kikar på Breitling Navitimer. Den är precis som Speedmastern en riktig klassiker, och en i mina ögon fantastiskt vacker klocka.
Senast redigerad av Swedishcrusader 2017-08-27 kl. 19:31.
Citera
2017-08-27, 19:54
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Det går inte riktigt att göra sådana jämförelser.
Ok. Men vad är då skillnaden mellan Rolex och seamastern, med tanke på att du föredrog den första? Är det stöttålighet och precision eller snarare kort och gott känslan?
Denna tänker jag på. http://www.uret.se/omega-speedmaster-racing-co-axial-chronograph-40mm-gra-stal-o40-p-19573.html

Nja, den Breitlingmodellen har jag nästan uppfattat som lite av ett skräckexempel på överdrivenhet. Där går nog gränsen för mig, är jag rädd. För mycket marint intellekt och vetenskaplighet och för lite motorolja och bränt gummi, kanske. Är den mer prisvärd annars?

Vad kan man säga om Festina? Bara quarts? Billigt skit eller mycket för pengarna? Kanske fel tråd.
Senast redigerad av Condottieri 2017-08-27 kl. 20:31.
Citera
2017-08-27, 20:33
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ok. Men vad är då skillnaden mellan Rolex och seamastern, med tanke på att du föredrog den första? Är det stöttålighet och precision eller snarare kort och gott känslan?
Denna tänker jag på. http://www.uret.se/omega-speedmaster-racing-co-axial-chronograph-40mm-gra-stal-o40-p-19573.html

Nja, den Breitlingmodellen har jag nästan uppfattat som lite av ett skräckexempel på överdrivenhet. Där går nog gränsen för mig, är jag rädd. För mycket marint intellekt och vetenskaplighet och för lite motorolja och bränt gummi, kanske. Är den mer prisvärd annars?

Vad kan man säga om Festina? Bara quarts? Billigt skit eller mycket för pengarna? Kanske fel tråd.

Alltså din "första" jämförelse var mellan en Omega (Seamaster) Aquaterra och en Rolex Oyster Perpetual, eller mer rättvisande (borde det vara) vore att jämföra den med en DateJust, då båda har datumkomplikation och är sportstålisar. Många skulle nog säga att det är hugget som stucket om man tar en Aquaterra från Omega eller en DateJust från Rolex. Personligen föredrar jag i det läget Rolex. Tittar du på andrahandsvärdet på de båda modellerna efter säg, fem till tio år, så borde även detta avslöja hur marknaden värderar dessa modeller.

Sen börjar du prata om Omega Speedmaster som snarare (utseendemässigt) borde jämföras med Rolex Daytona. Dock är både Speedmastern och Breitling Navitimer flygarklockor med kronograf och har inte jättemycket med motorsport och formel1 att göra, det har däremot Rolex Daytona.

Ang. urverket. Omegas kaliber 3330 är ett verk som baseras på Valjoux 7750, d v s ett modifierat ETA-verk. Om det sen är prisvärt eller ej, det får du själv avgöra. Tittar du dock på Speedmastermodeller med ett koaxialverk i t ex 9000-serien, så kostar de mer än det dubbla.
Senast redigerad av Swedishcrusader 2017-08-27 kl. 20:37.
Citera
2017-08-28, 15:22
Medlem
Tjena

Jag fundera på och köpa en snygg klocka (ej burit klocka tidigare), och spanade in detta svenska klockmärke: www.sonerbysweden.com

Det verkar vara riktigt shysta klockor utifrån hemsidan, men jag är nybörjare när det gäller klockor och vill höra er andra åsikt. Är det någon som har personlig erfarenhet av märket?

Jag vill i första hand ha en snygg klocka, fast även den ska ha bra kvalite givetvis så man inte behöver köpa ny efter ett halvår.
Citera
2017-08-28, 21:59
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Tjena

Jag fundera på och köpa en snygg klocka (ej burit klocka tidigare), och spanade in detta svenska klockmärke: www.sonerbysweden.com

Det verkar vara riktigt shysta klockor utifrån hemsidan, men jag är nybörjare när det gäller klockor och vill höra er andra åsikt. Är det någon som har personlig erfarenhet av märket?

Jag vill i första hand ha en snygg klocka, fast även den ska ha bra kvalite givetvis så man inte behöver köpa ny efter ett halvår.

Det här är ett nonsensmärke utan historia, tradition eller kvalitet, med ett pris som åtminstone tiofaldigt överstiger eventuellt marknadsvärde. Stay away!

http://imgur.com/a/6CNO8
Citera
2017-08-29, 20:49
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Det här är ett nonsensmärke utan historia, tradition eller kvalitet, med ett pris som åtminstone tiofaldigt överstiger eventuellt marknadsvärde. Stay away!

Vad anser du om Festina, då? Skräp?
Citera
2017-08-29, 22:09
Medlem
Citat:

OK, förlåt en nybörjare med noll koll på klockor, men vad är det som är så dåligt? De är ju inte överdrivet dyra – 1500 kr är ju vad många klockor ligger på (sen kan man ju förstås köpa klockor på marknad i asien för 30 kr, eller svindyra rolex klockor, men om vi talar "normala" klockor...)

Som jag förstått det är det ett svensk(tillverkat) märke som är ganska nytt, så därför kan de inte ha så mycket historia och tradition. Men om man bara ser till kvaliten, och inte tänker att det måste va ett "snobbmärke"?
Citera
2017-08-30, 00:23
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
OK, förlåt en nybörjare med noll koll på klockor, men vad är det som är så dåligt? De är ju inte överdrivet dyra – 1500 kr är ju vad många klockor ligger på (sen kan man ju förstås köpa klockor på marknad i asien för 30 kr, eller svindyra rolex klockor, men om vi talar "normala" klockor...)

Som jag förstått det är det ett svensk(tillverkat) märke som är ganska nytt, så därför kan de inte ha så mycket historia och tradition. Men om man bara ser till kvaliten, och inte tänker att det måste va ett "snobbmärke"?

Enkelt uttryckt... det är en Alibabaklocka för 50:- som upphovsmannen låtit modifiera genom att trycka texten Söner på urtavlan. Produkten presenteras sedan som om den vore guds gåva till mänskligheten, trots att det inte finns en enda sak (förutom) namnet, som gör produkten unik eller bättre än något annat budget- eller no-name-brand.

Det finns inget svenskt med den här produkten, förutom att han som tagit fram namnet är svensk. Allt är tillverkat i Kina, utom möjligtvis urverket som kan vara delvis tillverkat i Japan, då det är ett enklare Miyotaverk (kvarts) som sitter i klockan.

Boetten är enligt vad jag fick fram gjuten och inte CNC-fräst vilket indikerar att det inte ens är 316-stål utan det kan vara vilket hälsovådligt kinakrafs som helst i den här produkten. Skulle du ens vara i närheten av att ha nickelallergi, är detta bara ett av hur många argument som helst att hålla sig undan.

För de 1500:- får du alltså:
-ingenting unikt
-låg kvaitet
-obefintligt andrahandsvärde
-eventuellt nickelallergi

Vill du lägga 1500:- på en klocka och få någonting som är kvalitet och funkar i längden, finns det många märken att titta på. Ett litet urval med modeller inom ramen för 1500:-

Japanskt:
-Orient
-Seiko
-Casio
-Citizen

Schweiziskt:
-Tissot
-Certina
-Stührling
-Victorinox

P.S. –det behöver inte vara vare sig dyrt eller "snobbigt" för att utgöra klass eller god kvalitet. Lycka till i jakten på en ny klocka.
Senast redigerad av Swedishcrusader 2017-08-30 kl. 00:32.
Citera
2017-08-30, 00:30
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Vad anser du om Festina, då? Skräp?

Känner inte till dem så noga, mer än att de andvänder Japanska Citizenurverk. Citizen gör helt ok grejor i budgetsegmentet.
Citera
2017-08-30, 19:27
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Känner inte till dem så noga, mer än att de andvänder Japanska Citizenurverk. Citizen gör helt ok grejor i budgetsegmentet.
Ger speedmastern hyfsad bang for the buck eller är den överdrivet prissatt? Oris ger kanske mer BFTB men de är inte riktigt lika snygga, möjligen med undantag för dykklockorna.

Denna är visserligen inte så tokig, men nästan lika dyr som speeden: https://www.google.se/search?q=Oris+Artix+GT&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=0ahUKEwjMs6r0wP_VAhUmJ5oKHRnFDicQ_AUICigB&biw=1 280&bih=615#imgrc=gfpI7ejxs2KThM:
Senast redigerad av Condottieri 2017-08-30 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in