Advokaten
Emilie Hillert bedriver opinion på Facebook och tar utgångspunkt i trappan på Medis för att arbeta upp sitt eget varumärke, något hon har lyckats bra med. Den 10 Augusti skrev hon ett inlägg på sin egen
FB-sida vilken senare återpublicerades i nättidningen
'Magasinet Paragraf' den 22 Augusti. Efter denna 'krönika' blev hon fast krönikör på den opinionsdrivande nättidningen, grattis!
Emilie tror, eller vill tro, eller vill att det ska vara, krig i hela Afghanistan och
Emilies mål är nu att få Migrationsverket att inse att det är krig i alla 34 provinserna och inte bara otryggt i två av dom. Det tog några dagar sen fångade även
Expressen upp hennes Facebookstatus när den flöt runt i PK-dammen och igår åter-återpublicerade även kvällstidningen hennes statusuppdatering.
Emelie säger att hon brutit ned Migrationsverkets eget material och drar av det sin egen slutsats: (Jag ska titta närmare på vad hon syftar på i en senare post som kommer publiceras i denna tråd:
(FB) Ny statistik - Afghanistan är säkrare än Skåne - Hazarernas bluff synad.)
Där är vi eniga, även om jag vill göra ett litet tillägg:
Ja det har hon ju rätt i, att debatten är färgad av politiska åsikter. Att hon har ett stort ekonomiskt incitament att ha just dom åsikter hon har är inget som framgår men det förstår ju alla och envar ändå,
Emilie Hillert's utkomst kommer ju till stor del från just migrationsmål. Hon beskrivs av nättidningen 'Magasinet Paragraf' som 'en av Sveriges främsta migrationsrättsadvokater' som dagligen företräder sina klienter i asylärenden, bra reklam.
Emelie engagerar sig även ideellt,
Emelie uppges ansvara för advokatjouren på
Kungsholmens bibliotek där hon hittar nya klienter i en aldrig sinande ström. Miljön i väntrummet med dom som söker 15-minuters gratis rådgivning har föga förvånande beskrivits som den man hittar på Försäkringskassan eller hos socialen. Inte för att det är en miljö jag har nån vidare koll på men jag intalar mig att det är ganska sunkigt, jag misstänker att vissa advokater har en konstig böjelse för häkten, fängelser och Försäkringskassaköer - dom måste bara ha sin dos av konstiga miljöer, människor och illaluktande kroppar. Eftersom det
enligt uppgift blev ideliga slagsmål om kölapparna så måste man sedan i maj boka via webben.
Emilie Hillert har enligt Magasinet paragraf gjort flera JO-anmälningar gällande migrationsärenden, men vid en sökning på JO's webbplats så hittar man bara
ett enda ärende (90% av alla JO-anmälningar leder inte till någon fullständig utredning).
På sin Fb-sida bedriver
Emelie opinion och följs av ett ganska stort antal förmodade klienter och hon får givetvis beröm för sina inlägg men även en del negativ kritik vilken intressant nog inte verkar tas bort, två av
Emelies vänner skriver:
Jag är faktiskt imponerad över vad ett facebookinlägg kan göra för affärerna bara man har rätt åsikter, grattis
Emilie!
/Provokatör