2017-08-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Jag pratar inte specifikt om dessa just i detta fallet kan det hända att polisens agerande var korrekt.

Jag pratar allmänt om att det borde införas en lag om fredade platser dit polisen så långt det är möjligt inte får gripa personer eftersom att det indirekt hindrar folk från att utnyttja sina mänskliga rättigheter.

Detta bör isåfall omfatta envar som har för avsikt att utöva sina mänskliga rättigheter i en vallokal, sjukhus eller religös plats.
Jag tror du har hamnat i fel tråd:

Trådens ämna är "Polisen tog papperslösa på kyrkans familjeläger - kyrkan rasar"
Citera
2017-08-27, 14:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Jag skrev att jag anser även att vallokaler och sjukhus ska vara fredade platser.

Sjukhus, vallokaler och religösa platser ska vara fredade platser så långt det bara är möjligt eftersom att du annars indirekt hindrar männskor från att utöva sina mänskliga rättigheter såsom delta i allmäna val, rätten till sjukvård och religionsfrihet.

Det ska endast vara en fredas plats för de som har för avsikt att utöva dessa rättigheter inte för den personen som går till ett sjukhus endast för att orsaka problem och begå ny brottslighet.

Tja som illegal har du ingen rösträtt och du har inte heller rätt till sjukvård !

Skilj på illegal papperslös och asylant !
Det är helt olika saker .

Pierre Abelard och Abelardkonventionen snurrar rejält i sina gravar nu !
Citera
Medlem
gonesexuallywrongs avatar
Bra då vet jag att kyrkan är en fristad ska sprida det till alla som planerar att begå grova brott eller har gjort det och behöver skydd. Valfri våldtäktsman, mördare, rånare uppsök kyrkans mark för att slippa gripas av polis kyrkan är undantagen svensk lag.

För övrigt förväntar jag mig att det är kristna som greps och inte muslimer och hazarer. I Sverige går muslimer och hazarer efter egna lagar se på Medborgarplatsen.
Citera
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Uppenbarligen anser du att man får begå brott i Guds namn eftersom det är det som skedde här och det går alldeles utmärkt att utöva sin religion i fängelset så ingen hindras att utöva sin religion.

Absolut inte däremot anser jag att man inte bör bli gripen på vissa platser eftersom att det indirekt hindrar personen från att utöva sina mänskliga rättigheter.

Detta hindrar absolut inte polisen från att gripa personerna på andra platser.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag pratar inte specifikt om dessa just i detta fallet kan det hända att polisens agerande var korrekt.

Jag pratar allmänt om att det borde införas en lag om fredade platser dit polisen så långt det är möjligt inte får gripa personer eftersom att det indirekt hindrar folk från att utnyttja sina mänskliga rättigheter.

Detta bör isåfall omfatta envar som har för avsikt att utöva sina mänskliga rättigheter i en vallokal, sjukhus eller religös plats.

När vi diskuterar polisens agerande får vi förhålla oss till vad lagen faktiskt säger idag, inte hur det var för 500 år sedan eller hur du skulle vilja att det blir i en framtid, är det så svårt att förstå för dig? Världen kretsar inte runt dig utan du får förhålla dig till verkligheten.

Det är som vi sagt till dig ingen som förhindras utöva sin religion så länge den sker inom lagens råmärken men skulle jag uppfinna en religion som säger att all kristna ska dödas betyder förstås inte det att jag står över lagen.
Citera
2017-08-27, 14:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Absolut inte däremot anser jag att man inte bör bli gripen på vissa platser eftersom att det indirekt hindrar personen från att utöva sina mänskliga rättigheter.

Vi har noterat att du tycker så men så ser inte lagen ut, sorry.
Citera
2017-08-27, 14:05
Medlem
Zilvios avatar
Självklart gäller svensk lag även där och risken är stor att personer som olagligt befinner sig i landet kommer att söka sig dit om de är orörbara innom det området.

Med tanke på hur svårt polisen har för att verkställa utvisningar borde de få possitiv uppmärksamhet när de har framgång i sitt arbete! Om kyrkan vill ge stöd till personer som ska utvisas så kunde de hjälpa dem få en smidig resa hem och sedan ge dem bistånd/stöd i sitt hemland.
Citera
2017-08-27, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dom gick in på svenska kyrkans familjeläger. Det står i artikeln.

Om man söker en given person - visst, då kan man göra så. Att göra kontroller i godtycke mot kyrkan på det sättet, är förföljelse däremot.

Det rör sig inte om att folk har bott i kyrkan och gömts där, det rör sig om att polisen passade på att göra en kontroll när svenska kyrkan anordnade ett läger.
Och det gjorde dom rätt i. Kolla bara på fångsten! Kyrkan är ett riktigt smultronställe om man är på jakt efter illegala invandrare.
Citera
2017-08-27, 14:06
Medlem
Kyrkan kan erbjuda dem asyl i vatikanstaten kyrkan bestämmer inte över svea rikes lag.
Citera
2017-08-27, 14:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Kyrkan kan erbjuda dem asyl i vatikanstaten kyrkan bestämmer inte över svea rikes lag.

Hur många flyktingar har vatikanstaten tagit emot, lever de som de lär?
Citera
2017-08-27, 14:09
Medlem
Citat:

Så om isis terrobombare hinner fly till en moské kan inte polisen gripa hen?
Citera
2017-08-27, 14:12
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Polisen kan ha gjort rätt i detta fallet.

Jag har inte all informationen just om detta fallet.

Jag menar bara på att vissa platser sks vara fredade platser det kan hända att just denna platsen inte var en sådan fredad plats som jag avser och isåfall gjorde polisen inget fel.

Polisen ska dessutom självklart följa nuvarande lagstiftning utan att ta hänsyn till egna åsikter.

Jag anser dock att det bör införas en ny lag om att religösa platser, sjukhus och vallokaler är fredade platser för de som avser att delta eller utöva sina mänskliga rättigheter.

Nej. Det skall inte finnas fredade platser där man ska kunna undgå att bli gripen av polis.
Som brottsling skall du inte kunna känna dig säker någonstans. I synnerhet inte pga religion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in