2017-08-26, 17:36
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
En rätt hygglig teori. Kanske att jag skulle vilja ändra på ett par saker, men sak samma. Fortfarande vill jag tro att det fanns en bil med redan från början, även om Helena sågs gå med "mannen i pilotglasögon" på Marieholmsbron. Även "Hannas" vittnesmål ringer fortfarande i mina öron, i vilket hon säger att hon hörde minst två upprörda mansröster som pratade i mun på varandra - samt en skrikande/gråtande kvinna. Ok för att det kan finnas varningsflagg för "Hannas" vittnesmål, antingen hela eller delar av det. Däremot är det fullt möjligt - om än "just in time" - att gärningsmannen har typ ihjäl Helena vid 02:20 i Kohagen och hinner springa iväg (osedd?) för att hämta en bil som sedan observeras vid kanske 02:40 på cykelvägen. Alltså: En ensam gärningsman kan har klarat av detta (men då faller "Hannas" vittnesmål", men vittnesmålet från killarna på Hällristningsvägen står sig [om de nu talar sanning?]) eller så var det en bil med redan från början (minst två "män") och "Hanna" hör rätt och killarna ser rätt. Men klart är ju att grunden för det som händer läggs inne på stadshotellet, om inte förr så troligen vid det där telefonsamtalet. Och märk att om Helena ringde hem vid 01:30 hade "intressenten" minst en halvtimme på sig att tänka ut hur han skulle närma sig Helena.

Ungefär så ja. Detta drama startades inne på stadt, och inte tidigare på kvällen. Tyvärr var Helena på fel plats, och definitivt vid fel tillfälle. Pilot var "lättretlig" av någon anledning just den kvällen.
Citera
2017-08-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
NEJ, det kan det inte. Svartaxiföraren dog vid relativt hög ålder i en husbrand i Braxbolet 2010, Hannas son dog av en knivskada (dråp) i sin bostad i M-stad, tror det var tidigare än 2010 minns ej nu. Såg att dråpet på Hannas son, Pede* Forsel* skedde juli 2009.

Jag tackar för det svaret!
Citera
2017-08-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Finns fler syskon som hade bil...

Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Co.ny?

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Ja främst.
Med ett annat efternamn? Om det är så, är det halvsyskon kanske? Ser att det finns tre personer med samma efternamn (men inte Malmgr*n) födda på 50-talet på samma adress 1970.
1990 har det dykt upp två manliga Malmgr*n till födda -71 och -72. Även dessa kan ha haft körkort och bil.
Nio syskon, halv och hel?
Citera
2017-08-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Det väcker mina funderingar...,

Jag kan inte svara för vad Ugglan menar och tänker inte försöka MEN oj vad han har rätt ur MINA perspektiv.

Dina källor kanske inte kan bedömas som icke trovärdiga bara si så där MEN visst kan man anse att DU är mindre trovärdig! JAG anser det iallafall!

Här sitter du och talar om hur du skyddar dina källor, med PR är avstängd för att DU varit oärlig mot honom om MIN identitet! Är inte han en källa, vad är han då? Intressant tanke.....

Jag kan med säkerhet säga att DU är hans källa till sitt lilla hotmail då DU är den enda som fått just det namnet av mig.

Tänk att JAG kände mig elak som lurade DIG, DET är ironi när den är som allra bäst! Just de initialerna var dina prinzezzan! Helt ärlig trodde jag inte att DU, av alla, skulle vara ett troll!

Du utsätter folk för fara, av ren nöjes skull, eller skyddar du dig själv genom att försöka ta kontroll över en tråd där inte känslig info ska komma fram som kan störa DIG?

Tråden handlar om Helenas försvinnande, inte om dig, eller....? Ser du dig som en del av det? Skärp dig!
DU BORDE SKÄMMAS!!!!
Vänta här nu - det här är viktigt tycker jag.
Men det behöver förklaras och förtydligas. Vad har hänt här egentligen?

•Har du lämnat ut ditt namn till Prinzezzan?
•Men inte ditt rätta namn?
•Och du menar att Prinzezzan i sin tur har lämnat det vidare till PR?
•Vad är det för initialer som var Prinzezzans? Förstår inte den meningen riktigt.
•Och PR har skrivit "hotmail" till dig? Och blivit avstängd.
Citera
2017-08-26, 18:15
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
I sin helhet skrev jag: "Fast det handlar inte om att din källa är trovärdig - du bokstavligen krigar igenom ditt försvar av PR. Det blir så för mycket, helt enkelt, att det i sig väcker funderingar om sakers tillstånd."

Det är alltså ditt sätt att ibland rent desperat försvara PR som är det intressanta - det om trovärdigheten kommer faktiskt längre ner på skalan ...

Intressant historia som Rudge skriver om. Citat från Rudge inlägg: "Jag kan med säkerhet säga att DU (Prinzezzan, min anm.) är hans källa till sitt lilla hotmail då DU är den enda som fått just det namnet av mig." Så du läcker alltså information - och just till PR? Där ser man.

Jag ställer en konkret fråga till dig, Prinzezzan: Är du inblandad i Helenas försvinnande?

Inte för att jag är särskilt insatt i fallet eller bor i Mariestad eller nåt men en enkel titt bakåt i denna tråd avslöjar ju att Prinzezzan är en av dem som försökt dragit igång tråden vid flera gånger tex 2008 med genomgångar av fallet och så. Varför skulle någon som är inblandad göra det?
Citera
2017-08-26, 18:19
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Vänta här nu - det här är viktigt tycker jag.
Men det behöver förklaras och förtydligas. Vad har hänt här egentligen?

•Har du lämnat ut ditt namn till Prinzezzan?
•Men inte ditt rätta namn?
•Och du menar att Prinzezzan i sin tur har lämnat det vidare till PR?
•Vad är det för initialer som var Prinzezzans? Förstår inte den meningen riktigt.
•Och PR har skrivit "hotmail" till dig? Och blivit avstängd.

I mina ögon, jag känner ingen här personligen, är Rudge den trovärdigaste. Utan tvekan!
Citera
2017-08-26, 18:23
Medlem
Citat:
I sin helhet skrev jag: "Fast det handlar inte om att din källa är trovärdig - du bokstavligen krigar igenom ditt försvar av PR. Det blir så för mycket, helt enkelt, att det i sig väcker funderingar om sakers tillstånd."

Det är alltså ditt sätt att ibland rent desperat försvara PR som är det intressanta - det om trovärdigheten kommer faktiskt längre ner på skalan ...

Intressant historia som Rudge skriver om. Citat från Rudge inlägg: "Jag kan med säkerhet säga att DU (Prinzezzan, min anm.) är hans källa till sitt lilla hotmail då DU är den enda som fått just det namnet av mig." Så du läcker alltså information - och just till PR? Där ser man.

Jag ställer en konkret fråga till dig, Prinzezzan: Är du inblandad i Helenas försvinnande?
Jag känner mig helt förvirrad nu.. vad är det egentligen som hänt?? Snälla kan någon förklara 😊
Citera
2017-08-26, 18:27
Medlem
Verkar vara svårt att få in en passande bil i spekulationerna.
Pilot kanske använde samma bil som BW åkte dit med. De promenerade tillsammans till bilen efter bron..Det ska ha varit en vit opel.

Freja som är insatt i den tidens uteliv i Mariestad, kanske kan bidra med hur snacket gick ang BW .....info om KM verkar vara framtaget det som finns just nu.
Eftersom BW körde en vit bil till statt, talade med H, bodde vid tillfället vid bron, kände Helena bättre än KM, talade på fyllan om försvinnandet på ett uppseendeväckande sätt, hur gick tongångarna kring honom?
Visst har han nämnts frekvent i tråden men få från Mariestad har berört att han var den sist kända som talade med H samt övriga punkter.

Hur och varför kom det sej att PR blev misstänkt. Det tog lång tid att bli rentvådd, vad sas det kring det på gatorna i stan när det begav sej? Ni med anknytning från Mariestad har hört en hel del...skulle vara intressant varför folk såg PR som skyldig vid den tiden?

När det uppenbarligen fanns någon som hängde efter H så intensivt så det uppmärksammades. Hur kom PR in i bilden den natten. Ingen såg honom på statt eller med H. Ingen såg honom i Mariestad överhuvudtaget? Han själv hävdar att han inte var i stan. Samtidigt fanns KM mfl där och ändå var det PR som var aktuell. Köper inte anonyma tips, det kom på flera som tom var på plats och det väckte inget drev...Här kan ni med anknytning från stan berätta mer?
Citera
2017-08-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
I mina ögon, jag känner ingen här personligen, är Rudge den trovärdigaste. Utan tvekan!

Åhh herre min skapare (nej, jag är inte religiös) men jag tappar hakan, vilket jag kanske inte borde göra med tanke på allt annat som trots allt händer här i tråden.

Jag hade inledningsvis också svårt att tolka detta samt svårt att tro att just hen har gått i en fällan som denna.
Jag kan tycka att det krävs ett förtydligande om denna historia.

Rudge; du får gärna fylla i med lite fakta. Är det som du säger, smart!

Å andra sidan måste vi trots allt beakta "andra sidan av myntets" bemötande, vilket jag hoppas vi får...
Senast redigerad av MstadBoSen1986 2017-08-26 kl. 19:01.
Citera
2017-08-26, 19:01
Medlem
Citat:

Är der sant! När jag i början intresserad mig i tråden - fick jag just en tanke om PRinzezzan - men slog bort den rätt fort - för att vara ett "uppdaterat" troll behövde vederbörande korrekt input. Kanske inte alls är så här prinzezzan - men lite konstigt - du har varit med sen dag 1 i tråden och nu när vi 9år senare hittar vårt halmstrå - GM / då talar du om - att du har bättre saker för dig?
Citera
2017-08-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Här kan ni med anknytning från stan berätta mer?

Vore intressant om användaren Prytz68 kunde komma tillbaka. Enligt egen utsago var han på Stadt, han såg Helena promenera ensam över torget efter stängning. Jag tror på att HGM var på stadt, ev. MGM måste däremot inte ha varit där.

Folk i stan har blivit som musslor och vill inge säga någonting. Kanske polisen har uppmanat de som varit på förhör att knipa käft, eller också är man rädd för vedergällning?
Citera
2017-08-26, 19:14
Medlem
Xeitums avatar
För några år sedan frågade jag Prinzezzan om hennes inställning till PR o fick ett långt svar.......

[quote=Xeitum|42387689]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Det kan hända att du vid något tidigare tillfälle redogjort mer specifikt varför du tror som du gör, alltså den/de avgörande detaljerna som "friar" PR (enl. dig), men det kanske tål att upprepas, ber ödmjukt.

Det är ju det där med de besvärliga allvarliga misstankarna från lagens företrädare, inkl. GWP, under flera år. Det måste ju ändå funnits en del för PR besvärliga omständigheter. De ändrade sig så småningom men det kan väl teoretiskt bero på att man (på någon punkt) saknade avgörande bevis för att gå vidare. (Jmf Palmemordet: 33åringen, kurdspåret, CP, polisspåret mm). M.a.o, kör man fast så försöker man med andra spår, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att den "misstänkta" man lämnar är oskyldig, utan det kan även betyda att bevisen inte räcker för åtal (o/lr dom). Menar inte att behöver vara så i detta fall, men..

Beträffande hypnosen låter det tämligen otroligt att åklagaren skulle få för sig att bygga ett åtal enbart byggt på vad som kommer fram i hypnossessioner. Dom hade säkerligen annat på fötterna också.

[quote=Prinzezzan|42431062]
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Naturligtvis skulle en åklagare inte få för sig att söka bygga ett åtal enbart på vad som kommit fram/inte kommit fram vid hypnos-sessioner, vilket jag heller inte har menat. I ett yttrande från åklagare Aldén till justitiekanslern av den 15 januari 1999 och som rör skadeståndskrav (Dnr ADÅ 4:62-98) framgår vad hon menade fanns, som pekade mot PR.

Vi har avsaknad av alibi. Inledningsvis i utredning förhördes, enligt Aldéns yttrande, ett stort antal personer som varit på Stadshotellet kvällen/natten som Helena försvann. PR förhördes inte, ”enär det inte förelåg någon uppgift eller annan iakttagelse att han då befunnit sig i Mariestad”. Senare förhördes han dock, när det framkommit att han varit väl bekant med Helena; han hade ”haft sällskap med Helenas syster”. PR kunde inte redogöra för vad han gjort den aktuella helgen.

Anonyma ”tips”. I åklagarens yttrande kan man läsa: ”Ytterligare förhör hölls utan att misstankar förelåg mot R[…]. Härvid framkom uppgifter från R[…]:s nära omgivning att R[…] vid flera tillfällen i berusat tillstånd uttryckt sig på sådant sätt att man uppfattat att R[…] var inblandad i vad som hade hänt Helena. Sådana uppgifter fortsatte att inkomma både i förhör och såsom anonyma uppgifter.”

Sedan har vi PR:s – kan tyckas – irrationella agerande. Detta gällde ett anonymt inspelat telefonsamtal till polisen, där det, enligt åklagarens yttrande, ”framgick att en person som i allt kunde identifieras som R[…] varit i Mariestad och att denna person hade att göra med Helena Anderssons försvinnande”. Åklagaren menar att PR inte förrän på den tredje dagen berättade att det var hans röst på bandet. Advokaten skriver i en inlaga till justitiekanslern angående ersättning vid frihetsinskränkning av den 2 februari 1999 (Dnr. 3310-98-41), att PR lämnade ”tipset” angående PR (sig själv) och att denne menade att ”man borde kontrollera om R[…] haft möjlighet att besöka Mariestad den aktuella kvällen och att R[…] då haft tillgång till sin fars bil. Han sa däremot aldrig att han hade någonting att göra med Helena Anderssons försvinnande.” […] ”R[…]:s förhoppning var att han genom detta, låt vara irrationella, handlingssätt skulle kunna aktivera utredningen kring honom. Att man då skulle kunna konstatera att han inte varit i Mariestad och att faderns bil inte på något sätt var inblandad.. [sic!] Han orkade inte längre leva med att vara misstänkt för mord på väninnan ville få ett slut på den mardrömslika situationen. [sic!] Hans agerande är fullt förståeligt mot den bakgrunden.” Av advokatens inlaga framgår också att PR inte fått kännedom om att polisen fått det inspelade förrän den tredje förhörsdagen. Då han tidigare inte fått kännedom om detta, kunde han således inte upplysa om att det var hans röst på bandet. PR:s syfte med ”tipset” till journalisten var att bli grundligt kollad – och därmed helt avförd, en gång för alla – p g a jobbsituation.

Sedan har vi Leif GW Perssons gärningsmannaprofil, som PR stämde in på. Den lades fram och i tv-programmet Efterlyst uppmanades sex, sju människor som lämnat anonyma tips att höra av sig till polisen. ”Troligtvis förstärktes misstankarna efter tips man fått genom TV-programmet vilket gjorde att man beslutade sig för att anhålla R[…]”, skriver advokaten.

När det gäller hypnos-sessionerna menar åklagare Aldèn, som för övrigt inte var närvarande vid hypnostillfällena, vilket advokaten var, att ”Vid det första förhöret försattes R[…] i djup hypnos och när för utredningen väsentliga frågor började ställas avbröts förhöret av försvararen. Under följande förhör var det psykologens uppfattning att R[…] inte riktigt gick ner i hypnos och han alltså var medveten om vad han svarade.” Detta motsägs av försvararen: ”Vid förhören under hypnos, vilka R[…] själv var initiativtagare till, var hans försvarare närvarande. Det var däremot inte åklagaren. Förhörsledaren hade vid dessa tillfällen inga invändningar mot försvararens engagemang i förhöret. Utifrån de uppgifter R[…] och försvararen fått från psykologen hade allt gått rätt till och R[…] var vid samtliga förhör försatt i hypnos. De svar han lämnade under hypnosen var enligt psykologen sanningsenliga. Åklagarens påstående om motsatsen är felaktig.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in