Citat:
En rätt hygglig teori. Kanske att jag skulle vilja ändra på ett par saker, men sak samma. Fortfarande vill jag tro att det fanns en bil med redan från början, även om Helena sågs gå med "mannen i pilotglasögon" på Marieholmsbron. Även "Hannas" vittnesmål ringer fortfarande i mina öron, i vilket hon säger att hon hörde minst två upprörda mansröster som pratade i mun på varandra - samt en skrikande/gråtande kvinna. Ok för att det kan finnas varningsflagg för "Hannas" vittnesmål, antingen hela eller delar av det. Däremot är det fullt möjligt - om än "just in time" - att gärningsmannen har typ ihjäl Helena vid 02:20 i Kohagen och hinner springa iväg (osedd?) för att hämta en bil som sedan observeras vid kanske 02:40 på cykelvägen. Alltså: En ensam gärningsman kan har klarat av detta (men då faller "Hannas" vittnesmål", men vittnesmålet från killarna på Hällristningsvägen står sig [om de nu talar sanning?]) eller så var det en bil med redan från början (minst två "män") och "Hanna" hör rätt och killarna ser rätt. Men klart är ju att grunden för det som händer läggs inne på stadshotellet, om inte förr så troligen vid det där telefonsamtalet. Och märk att om Helena ringde hem vid 01:30 hade "intressenten" minst en halvtimme på sig att tänka ut hur han skulle närma sig Helena.
Ungefär så ja. Detta drama startades inne på stadt, och inte tidigare på kvällen. Tyvärr var Helena på fel plats, och definitivt vid fel tillfälle. Pilot var "lättretlig" av någon anledning just den kvällen.