2017-08-21, 18:59
Medlem
Polycoms avatar
Hej. Jag har försökt googlat men känner endå att det kanske finns någon här som kan saken.

Scenariot är rätt simpelt. Ett svenskt företag med ett moderbolag i utlandet har namnet "företag.se"
På deras nätverk sidor så annonserar de att deras domän namn är just "företag.se"

Dock så är "företag.se" ej registrerat.

Jag har nu köpt domänen och har i syfte att faktiskt använda den för ett privat projekt, som varken är illegalt eller smutskastar.

Kan jag bli av med domänen?
Citera
2017-08-21, 19:06
Medlem
Är föratagets namn ett vanligt ord (t ex blomman.se) så tror jag inte det är något problem alls.
Är det dock ett större föratags namn du tagit (t ex ragn-sells.se) så kan det vara knivigare.
Mindre företag som man nödvändigtvis inte känner till är det mer av en gråzon, men generellt så bör domänen tillfalla den som först registrerade den.
Citera
2017-08-21, 19:22
Medlem
Polycoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Är föratagets namn ett vanligt ord (t ex blomman.se) så tror jag inte det är något problem alls.
Är det dock ett större föratags namn du tagit (t ex ragn-sells.se) så kan det vara knivigare.
Mindre företag som man nödvändigtvis inte känner till är det mer av en gråzon, men generellt så bör domänen tillfalla den som först registrerade den.

Tack så mycket, domänen är faktiskt ett engelskt vanligt ord. Så jag antar det borde vara chill. Tack igen!
Citera
2017-08-21, 21:02
Medlem
läs på om tvisteförfarande för domännamn:
https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/for-se-domaner/

vid ett tvisteförfarande prövas ärendet mot tre rekvisit:
Citat:
Det som prövas i ett ATF-ärende är följande tre rekvisit (omständigheter):

Sökanden måste ha en rättighet (till exempel varumärke eller firma) med rättsgrund i Sverige.
Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet
Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

För att den som ansöker om tvistlösning ska kunna vinna tvisten behöver han eller hon visa att samtliga tre rekvisit är uppfyllda.
Senast redigerad av pagamama 2017-08-21 kl. 21:12.
Citera
2017-08-21, 21:33
Medlem
miikoss avatar
Om du har köpt den för att använda den privat och inte vara parkerad, så kan de inte ta domänen.

Det krävs att du har köpt den i ond tro för att det ska bli av med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in