Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 16:17
Medlem
Har sållt alla mina fonder / aktier för några veckor sedan och tänker inte investera en krona innan det vänder.
Vad gör jag med de pengar jag har på ISK? - vill ju inte skatta för dessa som jag fattat att man måste...

Ett avanza sparkonto eller vad e ditt tips??
Citera
2017-08-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har sållt alla mina fonder / aktier för några veckor sedan och tänker inte investera en krona innan det vänder.
Vad gör jag med de pengar jag har på ISK? - vill ju inte skatta för dessa som jag fattat att man måste...

Ja precis. Sparkonto är det som gäller om du vill minimera risk. Låter du bara pengarna ligga i ISKn måste du skatta för dom
Citera
2017-08-19, 18:53
Medlem
Om du tror att du kommer placera pengarna inom en inte allt för avlägsen framtid så hade jag låtit de ligga kvar. Det är sant att man skattar löpande på kapitalet som ligger i en isk, oavsett om det är placerat eller inte. Men samtidigt skattat man extra engångsbelopp när man flyttar in och ut pengar i en isk.
Citera
2017-08-19, 18:57
Medlem
Öppna konto hos SBAB. 0,65 % ränta och fritt att flytta pengar hur du vill, när du vill. En helt ok deal tycker jag.

Det enda som är dåligt är att du inte kan ha ett kort kopplat till SBAB-kontot så du måste fföra över därifrån till ditt vanliga varje gång du vill använda pengarna.

https://www.sbab.se/
Citera
2017-08-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Om du tror att du kommer placera pengarna inom en inte allt för avlägsen framtid så hade jag låtit de ligga kvar. Det är sant att man skattar löpande på kapitalet som ligger i en isk, oavsett om det är placerat eller inte. Men samtidigt skattat man extra engångsbelopp när man flyttar in och ut pengar i en isk.

Iofs en bra poäng. Det hade jag inte tänkt på, den där skatten när man flyttar pengarna. Sedan om jag inte är helt ute o cyklar så räknas väl ISK-kontot av varje kvartal? Så TS borde väl kunna ha slantarna liggandes där till 31 september utan att betala någon extra skatt?
Citera
2017-08-19, 19:57
Medlem
destinaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Öppna konto hos SBAB. 0,65 % ränta och fritt att flytta pengar hur du vill, när du vill. En helt ok deal tycker jag.

Det enda som är dåligt är att du inte kan ha ett kort kopplat till SBAB-kontot så du måste fföra över därifrån till ditt vanliga varje gång du vill använda pengarna.

skicka över pengarna till staten låter smart...
Citera
2017-08-19, 20:31
Medlem
Om du är så säker på att allt skall ner så hade jag investerat pengarna på ditt ISK på något bear-certifikat med önskad hävstång på omx30 om de nu är de indexet du tror skall ner , och sedan när du tycker de gått ner tillräckligt så säljer du , så tjänar du pengar i nedgången med
Citera
2017-08-19, 21:16
Medlem
Enfinfluas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin_s
Om du är så säker på att allt skall ner så hade jag investerat pengarna på ditt ISK på något bear-certifikat med önskad hävstång på omx30 om de nu är de indexet du tror skall ner , och sedan när du tycker de gått ner tillräckligt så säljer du , så tjänar du pengar i nedgången med

Helt rätt!
Verkar vara väldigt många som är 100% övertygade om att kraschen kommer vilken dag som helst men väldigt få som vill "shorta"... Undrar varför?
Citera
2017-08-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel

Vad fick dig att göra detta just nu?
Har själv funderat i samma banor, speciellt efter att jag läste följande inlägg:
https://blogg.avanza.se/avanza/10-ar-sedan-finanskrisen-en-aterblick/

Hade varit väldans trevligt och kunna shoppa billiga bolag vid en eventuell nedgång
Citera
2017-08-19, 21:32
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfinflua
Helt rätt!
Verkar vara väldigt många som är 100% övertygade om att kraschen kommer vilken dag som helst men väldigt få som vill "shorta"... Undrar varför?

Well, har man inte koll på certifikaten eller futures så är det nästan att rekommendera att inte ge sig in. Du kan ju torska bara på volatilitet eller stoppar. Sen är det väl svårt att hitta spridning.

Däremot bör jag kanske göra det... Hmm.. Det ser väldigt lovande ut för ett fall... Sprida på kort OMX, lång Guld och lång BTC kanske inte är en särskilt dålig idé just nu?
Citera
2017-08-19, 21:42
Medlem
Facebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3

Inflationen låg på 2% juli månad.
Citera
2017-08-19, 22:20
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Modigt att satsa allt på ett kort på det viset. Du är allstå fullständigt övertygad som att kronan är en säker placering?

Jag hade defnitivt åtminstone satsat på att sprida valutarisken bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in