2017-08-16, 19:03
Medlem
Milan.Barcas avatar
Förstår inte hur en vettig människa kan lägga så mycket pengar på denna bil. Helt otroligt hur plastig och billig interiören är. Ser riktigt billigt ut.
Citera
2017-08-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Absolut, Mercedes satsar på el framför gas, å andra sidan kan man ifrågasätta deras satsning på biogas som inte föll så väl, en smart biltillverkare sprider sina ägg och lägger inte allt i samma korg för att kunna vara flexibla när någon teknik tar täten, just nu finns det inget givet svar, om man inte frågar aktörer med äggen i en och samma korg, som Tesla...

Detta besvarar fortfarande inte min frågeställning hur de enorma investeringskostnaderna för att få laddare på plats ute i samhället, skolor, simhallar, arbetsplatser, centrum osv ska bekostas...

Elbilen har fler tunga puckar att hantera, det sinnessjukt höga inköpspriset gör att du får en pay-off tid på decennier, elhybrider flera år.
I min mening saknas laddplatser för att hantera en bilflotta som består utav 80% eldrivna bilar, varken infartsparkeringar, skolor, museer och andra offentliga platser har det...

Med gas: konkurrenssituationen mellan bensinmackar kan utnyttjas och helt eller delvis kan ansvaret läggas över circle-k och OKQ8 m.fl
Ett biogasnät finns som går att utnyttja/konvertera
Med el: kommunal mark som infartsparkeringar, simhallar och skolor måste bestyckas, nätstationer och elcentralen måste byggas ut då ett par snabbladdaruttag på en välbesökt mack med kanske 1000 tankningar om dagen i Stockholmsregionen, förstå om så många besök ska bemötas med en snabbladdning(30 min) när vår mackar är beräknade för Pit stop på 2-3 min...

Kan vi ta för givet att ICA skänker gratis laddplatser på sina 1300 butiker i Sverige utan någon form av kick-back?

För 9:e gången, vem tar notan för att samhället ska kunna bemöta en bilfotte som drivs enbart av el?
Vill ni inte erkänna att det behövs fler laddplatser än era husuppfarter?
Laddstolpar är inga magiska frön som stoppas i backen, nätägare, elektriker, grävare osv måste kopplas in, och alla ska ha mat på bordet!
Det är ju inte så att varenda parkeringsruta i hela landet måste elektrifieras ögonaböj. Vi som kör elbil laddar nästan allt hemma, laddmöjlighet behövs endast på långresor. Man behöver inte ladda när man är på Ica eller bibblan..

Det som behövs är laddmöjlighet hemma för de som inte har samt snabbladdare för långresor.

Elbilar är dyra i inköp, det kommer de inte alltid att vara. Bilen i sig är ju mycket enklare än en fossilbil och har alltså potential att bli billigare än en sådan. Nu måste dock tillverkarna slå ut stora utvecklingskostnader på väldigt få bilar, därav priset. Jag räknade på min förra elbil, en Leaf, och kom fram till att den började löna sig vid 16000 mil. Ganska långt men inte decennier.
Citera
2017-08-16, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Det är ju inte så att varenda parkeringsruta i hela landet måste elektrifieras ögonaböj. Vi som kör elbil laddar nästan allt hemma, laddmöjlighet behövs endast på långresor. Man behöver inte ladda när man är på Ica eller bibblan..

Det som behövs är laddmöjlighet hemma för de som inte har samt snabbladdare för långresor.

Elbilar är dyra i inköp, det kommer de inte alltid att vara. Bilen i sig är ju mycket enklare än en fossilbil och har alltså potential att bli billigare än en sådan. Nu måste dock tillverkarna slå ut stora utvecklingskostnader på väldigt få bilar, därav priset. Jag räknade på min förra elbil, en Leaf, och kom fram till att den började löna sig vid 16000 mil. Ganska långt men inte decennier.

Onödigt att ägna sig åt hårklyverier, men jag snittar 1500-2000 mil per år, så jag skulle landa runt 9-10 år, och helt ärligt, Nissan Leaf, i bästa fall kan väl den bilen beskrivas som en vagina utrustad med 4 hjul, har den ens 5 år i sig innan den vittnar och går sönder?

Om utveckling fortsätter enligt statistiken här: http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/

Hur ska vi bilägare som inte har ett extremt inrutat liv likt en austistiker där vi enkom rör oss mellan arbetet och villauppfarten?
De bilägare som bor i lägenhet? De som gillar att golfa? Fiska? Kanske Åke till stugan ute på landet osv
Om elbilen ska bli ett seriöst alternativ för alla bilister och således bli ett seriöst alternativ för alla typer av bilister måste det kanske inte till laddplatser vid bibblan, men köpcentrum, gatuparkeringar och infartsparkeringar, och inte bara storstäder, småstäder och landsbygd måste utrustas, och att MAX slänger upp tre trötta uttag sina såkallade restauranger, hur ska denna investering bekostas, pö om pö installering kommer göra att elbilen hamnar på efterkälken, och blir då inget bra alternativ....

Det kanske blir det nya efter parabolerna i miljonprogrammen, istället för diskar så ser vi balkongdörr efter balkongdörr på glänt med långa skarvsladdar uthängandes för att ladda gatans alla vaginor på hjul, som med största sannolikhet inte lever tills den börjar tillbaka sig...
Citera
2017-08-16, 23:21
Medlem
Citat:
Onödigt att ägna sig åt hårklyverier, men jag snittar 1500-2000 mil per år, så jag skulle landa runt 9-10 år, och helt ärligt, Nissan Leaf, i bästa fall kan väl den bilen beskrivas som en vagina utrustad med 4 hjul, har den ens 5 år i sig innan den vittnar och går sönder?

Om utveckling fortsätter enligt statistiken här: http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/

Hur ska vi bilägare som inte har ett extremt inrutat liv likt en austistiker där vi enkom rör oss mellan arbetet och villauppfarten?
De bilägare som bor i lägenhet? De som gillar att golfa? Fiska? Kanske Åke till stugan ute på landet osv
Om elbilen ska bli ett seriöst alternativ för alla bilister och således bli ett seriöst alternativ för alla typer av bilister måste det kanske inte till laddplatser vid bibblan, men köpcentrum, gatuparkeringar och infartsparkeringar, och inte bara storstäder, småstäder och landsbygd måste utrustas, och att MAX slänger upp tre trötta uttag sina såkallade restauranger, hur ska denna investering bekostas, pö om pö installering kommer göra att elbilen hamnar på efterkälken, och blir då inget bra alternativ....

Det kanske blir det nya efter parabolerna i miljonprogrammen, istället för diskar så ser vi balkongdörr efter balkongdörr på glänt med långa skarvsladdar uthängandes för att ladda gatans alla vaginor på hjul, som med största sannolikhet inte lever tills den börjar tillbaka sig...
Jag har kört elbil i fyra år, jag fiskar och åker till stugan precis lika bra med den. Enda skillnaden jag märker är att jag gör det betydligt bekvämare än förut.

I dagsläget köper man dock inte en elbil för att spara pengar, det är sant. Tror dock leafen håller ihop betydligt längre än vilken audi som helst..

Att köpa en elbil idag är lite som att köpa mobiltelefon 1993. Inte alls prisvärt. Som ni kanske minns ändrades det där ganska snabbt och den fasta telefonen är det inte många som använder längre, trots att den måste vara mycket bättre. Man kan ju prata flera dagar i sträck i den...

Elbilen kommer bli mycket bättre (=längre räckvidd) de närmaste åren, därefter kommer priserna börja sjunka. Vem kommer köpa en fossilbil den dag det finns en elbil med samma räckvidd och pris som motsvarande fossilbil? Då kommer den verkliga boomen och vi kommer nog få se några av de stora tillverkarna falla.
Citera
2017-08-17, 00:47
Medlem
PeterNosters avatar
Lite siffror om Model 3:

Räckvidd: 35,4 mil
Laddning med Supercharger: 208 km på 30 minuter.
Hemmaladdning: 48km/tim, 240 Volt 32Ampere
Batterigaranti: 8 år/16000 mil

Räckvidd: 50 mil
Hemmaladdning: 59km/tim, 240 Volt 40Ampere
Batterigaranti: 8 år/19200 mil
Citera
2017-08-17, 08:00
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite siffror om Model 3:

Räckvidd: 35,4 mil
Laddning med Supercharger: 208 km på 30 minuter.
Hemmaladdning: 48km/tim, 240 Volt 32Ampere
Batterigaranti: 8 år/16000 mil

Räckvidd: 50 mil
Hemmaladdning: 59km/tim, 240 Volt 40Ampere
Batterigaranti: 8 år/19200 mil

Och vi som bara har 16 Ampere huvudsäkring i våra gamla hus får vänta en evighet...
Citera
2017-08-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Och vi som bara har 16 Ampere huvudsäkring i våra gamla hus får vänta en evighet...
Det där är amerikanska siffror, de har inte 400v. Här blir strömstyrkorna lägre, säg att du laddar 3x6A så klarar du antagligen huvudsäkringarna och få ca 2-3 mil i timmen.
Citera
2017-08-17, 09:28
Medlem
goosehunters avatar
Att ställa om gammal teknik, bensin/diesel, och övergå till ny teknik, eldrivet dvs, tar alltid lång tid. Det är ett stort åtagande.

Det är fortfarande lukrativt att sälja olja. Där finns många miljarder att göra ännu. Oljebolagen kommer dö ut den dag då elen är standard. Dom vill säkert skjuta på sin död så länge det går. Bilindustrin och oljebolagen går ju lite hand i hand med vartannat.

Alla vi som läser här kommer i framtiden att köra en elbil. Ge att 20år till så är vi nog där.
Citera
2017-08-17, 11:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Sätt i en spik istället för säkring!
Du skaffar en powerwall som du laddar på natten och som du sen laddar bilen med. Full fart, likström direkt.
Citera
2017-08-17, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Att ställa om gammal teknik, bensin/diesel, och övergå till ny teknik, eldrivet dvs, tar alltid lång tid. Det är ett stort åtagande.

Det är ingen idé att lyfta sådana här resonemang och funderingar, elbilskramarna är helt oförmögna till att läsa den minsta kritik riktad mot elbilar, kan likväl skriva på mandarin eller nåt.

Ingen elbilsägare vill kännas vid att vi kommer få runt 7% extra belastning på elnätet som vintertid och köldknäppar är så pass belastat att vi tvingas köpa in utländsk el, ingen elbilskramare vill resonera och kring ett problem där något som är 100% belastat, belastas ytterligare med 7%, mänsklig finurlighet och tiden ordnar detta.
Tillrop som att vi lyckades göra hjulet används som argument för att bemöta ovan nämnda dilemma, den typiske elbilskramaren är inte bara dryg, utan uppenbarligen korkad och oförmögen till att föra resonemang som höra hemma i vuxenvärlden...

precis som ellbilskramarens sår efter att frugan lämnat dom då föreläsning nr 10 000 i ordningen om hur fantastiska elbilar är blev för mycket, i övriga samhället är det vida känt att självgoda och korkade teslaköpare är något lika tilltalande som oralsex från en piraya

Kommer vi någonsin få höra ett resonemang kring hur, vad och vem som ska bekosta den enorma mängd ladduttag som måste på plats vid tex infartsparkeringar och köpcentrum?

-Men jag bor i villa och har ladduttag på villauppfarten och min arbetsplats, det du!

Grattis säger vi till det efterblivna och självupptagna särmongot med elbil, men du måste sätta dig ner, andas lugnt och hålla i bordskanten, du är inte mänsklighetens referenspunkt för hur alla homosapiens bor och pendlar till jobbet...
av denna anledning så måste du i alla fall börja förstå problematiken med att det i princip saknas laddplatser, samtidigt som vi ska ha 200 000 elbilar i landet inom 2-3 år i detta land...

-lalalalalala, människan är finurlig!
Citera
2017-08-17, 18:58
Moderator
Citat:
Kommer vi någonsin få höra ett resonemang kring hur, vad och vem som ska bekosta den enorma mängd ladduttag som måste på plats vid tex infartsparkeringar och köpcentrum?
Nu är det väl så att framtiden inte är vikt för en typ av bilbränsle, troligtvis kommer det finnas en massa olika alternativ, el, hybrid, laddhybrid, vätgas, bensin och diesel, kanske etanol / metanol, biodiesel mm.

Men varför skulle det behövas en en mängd laddstolpar vid varje infartsparkering och köpcentrum? Finns det bensinpumpar vid varje parkering idag?

De som kör elbil får väl lära sig att precis som de som kör fossilbilar idag, planera. Jag kör ju inte tills bilen stannar, vet jag med mig att jag ska köra långt dagen efter och det inte finns nåt bra tankställe på vägen så tankar jag innan, jag planerar.
Om jag haft en elbil och sett att laddningen börjar ta slut så hade ivf. jag laddat innan jag körde till ett köpcentrum för att parkera. Jag tror ju inte att majoriteten av nuvarande och kommande elbilsägare är så mycket dummare än så.

Fler och fler boendeparkeringar får redan idag ladduttag. Ditt problem är ett ickeproblem, det behöver inte lösas över natten, det kommer växa fram i takt med att elbilsflottan växer, vilket går rätt långsamt.

Precis som idag får ju var och en se till vilket behov man har, klarar man sig i familjen på bara elbilar, eller behöver man en elbil och bränsledriven bil ( i så fall vilken typ), när man klurat ut vilket behov man har väljer man bil därefter.
Citera
2017-08-17, 19:36
Bannlyst
Generalknase|61528068]Nu är det väl så att framtiden inte är vikt för en typ av bilbränsle, troligtvis kommer det finnas en massa olika alternativ, el, hybrid, laddhybrid, vätgas, bensin och diesel, kanske etanol / metanol, biodiesel mm.

Men varför skulle det behövas en en mängd laddstolpar vid varje infartsparkering och köpcentrum? Finns det bensinpumpar vid varje parkering idag?
Därför att laddning av elbilar tar tid, förstå kaoset om vart 3:e drivmedelsstopp på en mack med 1000 stopp en vanlig vardag, skulle ta 30 min, är det bara jag som ser detta som ett extremt problem? Köer på timmar skulle utan problem uppstå, besök bilia vid Haga norra och kolla på deras gasumpar, kan lätt uppstå köer med 10-15 fordon, andas detta frihet som vill alla förknippar med bilen?

De som kör elbil får väl lära sig att precis som de som kör fossilbilar idag, planera. Jag kör ju inte tills bilen stannar, vet jag med mig att jag ska köra långt dagen efter och det inte finns nåt bra tankställe på vägen så tankar jag innan, jag planerar.
Om jag haft en elbil och sett att laddningen börjar ta slut så hade ivf. jag laddat innan jag körde till ett köpcentrum för att parkera. Jag tror ju inte att majoriteten av nuvarande och kommande elbilsägare är så mycket dummare än så.
Poängen med bil för mig och många andra är friheten, jag kan när jag vill oavsett väderlek ge mig ut utan att behöva räkna på hur många mil jag kan köra i långsamma 90 km/h utan radion och ACn på för att dit jag ska finns inte laddplatser, och finns det det måste jag planera in flera pauser på 30 min och uppåt om jag tex ska upp till fjällen, jag vill inte lägga till 2h laddtid på en bilresa som redan tar 6h

Fler och fler boendeparkeringar får redan idag ladduttag. Ditt problem är ett ickeproblem, det behöver inte lösas över natten, det kommer växa fram i takt med att elbilsflottan växer, vilket går rätt långsamt.

Mina problem med elbilar är allt annat än ickeproblem, då det till skillnad från dig grundar sig i insyn i installationsbranschen och inte vad en dåligt påläst journalist på nyteknik ljugit ihop
Om jag imorgon ska införskaffa en ny bil och står i valet och kvalet mellan el och fossila bränslen så måste det där ladduttaget upp över natten
Är 35 tusen laddbara fordon på 4 år långsamt? http://elbilsstatistik.se
Om en BRF i ett flerbostadshus med 60 garageplatser i varmgarage(som saknar motorvärmare då dessa saknar funktion vid 10+) ska bygga 40 laddplatser med en investeringskostnad på 1,5MSEK, ska staten subventionera detta?

Precis som idag får ju var och en se till vilket behov man har, klarar man sig i familjen på bara elbilar, eller behöver man en elbil och bränsledriven bil ( i så fall vilken typ), när man klurat ut vilket behov man har väljer man bil därefter.

Just så är det, och den stora massan tilltalas inte av elbilar som behöver decennier för att börja betala tillbaka sig, saknar ordentligt med laddplatser, och hur blir det när batterierna måste bytas, behöver payoff-tiden ytterligare påbackning om 10 år då.

Jag prövar igen:
Hur ska vårat redan bräckliga elnät som vid kölddippar blir så belastat att vi måste köpa in utländsk energi klara en ökning på 7% ifall majoriteten av vår fordonsflotta inom en 5 årsperiod drivs av el?
Ta den kommande vintern som kommer bli en riktig holmgång, redan i våras gick flera kommuner ut med vattenrestriktioner i vårat land, våra vattenkraftverk (som är allt annat än "grönt" då det dödat våran natur på många ställen) har redan ovanligt låga vattennivåer, blir det en kall vinter så kommer din Tesla med största sannolikhet drivas av allt annat än isbjörnsvänliga alternativ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in