2017-08-16, 05:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Såklart ska vi dock inte låta människoliv gå till spillo. Dem som är här är vårt ansvar och dem borde kommunen ha en handlingsplan för.
Så om jag åker till Rumänien som turist och super bort alla mina pengar och tvingas tigga för att få ihop mer pengar för att kunna supa, då ska den Rumänska socialtjänsten ge mig pengar till detta?
Citera
2017-08-16, 09:14
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så om jag åker till Rumänien som turist och super bort alla mina pengar och tvingas tigga för att få ihop mer pengar för att kunna supa, då ska den Rumänska socialtjänsten ge mig pengar till detta?
Absolut inte. Så funkar det ju heller inte att man får betalt för att dricka alkohol. Du har nog missförstått saker och ting.
Citera
2017-08-16, 09:45
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Det är viktigt att bära med sig att det inte går att förbjuda fattigdom. Det som krävs är riktade insatser för att skapa jobb och utbildning för dem som befinner sig utanför samhället.

Vad gäller romer som kommer hit från resten av Europa är egentligen det stora problemet att samma välfärd inte finns i hela Europa. Egentligen hela världen. Större tryck borde läggas på EU nivå att medlemsländerna ska ta hand om deras egna medborgare.

Såklart ska vi dock inte låta människoliv gå till spillo. Dem som är här är vårt ansvar och dem borde kommunen ha en handlingsplan för.
"Det är viktigt att bära med sig att det inte går att förbjuda fattigdom"...och inte heller dumhet tydligen. Det är bara meningslösa ord, du är kanske inte medveten om varför man inför förbudet i Vellinge?

Det handlar inte om Kalle som vill ha en krona utanför systembolaget utan det systematiska tiggeriet som romerna står för.

Vad det gäller Kalle och hans kompisar så är det inte jobb och utbildning som krävs i första läget. Det är psykiatrisk vård och hjälp att komma ur missbruket av alkohol eller narkotika. Dessa människor har samhället ett ansvar för att hjälpa.

Om vi ska prata romer så kommer de till största delen inte från resten av Europa utan från Rumänien och Bulgarien. Dessa länder får en otrolig massa pengar i bidrag från resten av EU, tydligen 471 miljarder under en 7 års period till Rumänien (dock ingen säker källa på det källa: http://hotpot.se/politik/justitieministern-chockad-over-hur-mycket-bistand-rumanien-far/). Att sedan dessa länder inte klan hantera problemet kan inte vara Sveriges sak att klara upp.

Det finns regler hur länge en eu-medborgare får uppehålla sig i ett annat eu-land bryter man mot dessa regler är man i landet illegalt. Varför ska det vara Sveriges ansvar att försörja andra länders medborgare?

Sedan är det inte så att det bara är själva tiggandet som är problemet, det drar med sig massor med kriminell verksamhet som prostitution, rån, stöld, bedrägerier, människohandel mm. Detta tycker du att Sverige ska underlätta och sponsra?

Kostnad för att riva lägret på Industrigatan i Malmö: http://www.skd.se/2016/03/29/notan-klar-for-migrantrivning/

Gatuprostitutionen i Malmö: https://www.sydsvenskan.se/2015-06-02/eu-migranter-saljer-sex-oppet-pa-malmos-gator

Stölder begångna av eu-migranter: http://www.expressen.se/kvallsposten/liga-lastade-skapbilar-med-stoldgods--doms-och-utvisas/

Bedrägerier utförda av eu-migranter: http://www.pt.se/nyheter/dova-tiggare-misstanks-for-brott-10572189.aspx

Människohandel i samband med tiggeri: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6430036

Brott mot äldre: http://www.gp.se/ledare/h%C3%A5kan-bostr%C3%B6m-tala-om-%C3%A5ldringsbrotten-1.114406

"Det som krävs är riktade insatser för att skapa jobb och utbildning för dem som befinner sig utanför samhället." Det är en lösning på ett helt annat problem än tiggeriet på gatan.
Citera
2017-08-16, 19:51
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
...
Det är rätt att de som lider av missbruk eller psykiska svårigheter behöver vård och inte arbete.

Men när det gäller de andra människorna som har hamnat i kläm. De som har blivit övergivna av samhället. Framförallt romer. De behöver vår hjälp. Vi ska hjälpa dem därför att dem är här. Det är det enda rätta.

Att skicka iväg dem hade varit att sparka hårt mot någon som redan ligger. Men du bryr dig inte om liv som förstörs? Du är likgiltig inför mänskligt lidande, bara du slipper se tiggarna tigga?
Citera
2017-08-16, 21:02
Medlem
Citat:
Det är rätt att de som lider av missbruk eller psykiska svårigheter behöver vård och inte arbete.

Men när det gäller de andra människorna som har hamnat i kläm. De som har blivit övergivna av samhället. Framförallt romer. De behöver vår hjälp. Vi ska hjälpa dem därför att dem är här. Det är det enda rätta.

Att skicka iväg dem hade varit att sparka hårt mot någon som redan ligger. Men du bryr dig inte om liv som förstörs? Du är likgiltig inför mänskligt lidande, bara du slipper se tiggarna tigga?
Varför behöver romer vår hjälp? Är där något fel på dem? De kan inte arbeta hårt som alla andra och på det viset bli rikare? Varför ska jag hjälpa dem? För att de kommit hit? Är inte det lite hårt mot de allra fattigaste i världen som aldrig kommer kunna ta sig hit?

Vem hjälper dig att logga in på Flashback?
Citera
2017-08-16, 21:10
Medlem
Citat:

Är du helt säker på att de VILL ha vår hjälp? Hela ditt tankesätt andas överlägsenhet och kolonial rasism - du vet minsann bättre än romerna vad de vill ha och behöver. Jag är inte lika säker på att de verkligen vill lämna sin livsstil - och de studier som gjorts visar inte heller att de drömmer om att leva som vi.
Citera
2017-08-16, 21:11
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Varför behöver romer vår hjälp? Är där något fel på dem? De kan inte arbeta hårt som alla andra och på det viset bli rikare? Varför ska jag hjälpa dem? För att de kommit hit? Är inte det lite hårt mot de allra fattigaste i världen som aldrig kommer kunna ta sig hit?

Vem hjälper dig att logga in på Flashback?
Dem behöver vår hjälp därför att dem befinner sig i fattigdom och ett oerhört utanförskap. De kan inte språket och har inga eller få kontakter med det etablerade samhället. Det är ovärdigt av samhället att bara vända dessa människor ryggen.

Man kan hjälpa både här och där. Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2017-08-16, 21:13
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är du helt säker på att de VILL ha vår hjälp? Hela ditt tankesätt andas överlägsenhet och kolonial rasism - du vet minsann bättre än romerna vad de vill ha och behöver. Jag är inte lika säker på att de verkligen vill lämna sin livsstil - och de studier som gjorts visar inte heller att de drömmer om att leva som vi.
Du menar att jag skulle ge uttryck för att vara överlägsen för att jag säger att dessa människor behöver tak över huvudet och en bättre tillvaro. Det är ju helt sjukt.

Vi talar om människor som tigger, sover på gatan och har ingenstans att ta vägen. Get real!
Citera
2017-08-16, 21:39
Medlem
Citat:
Du menar att jag skulle ge uttryck för att vara överlägsen för att jag säger att dessa människor behöver tak över huvudet och en bättre tillvaro. Det är ju helt sjukt.

Vi talar om människor som tigger, sover på gatan och har ingenstans att ta vägen. Get real!
En typsik von-oben attityd...
Vad VET du om vad dessa människor vill?
Citera
2017-08-16, 21:42
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
En typsik von-oben attityd...
Vad VET du om vad dessa människor vill?
Trollar du?
Citera
2017-08-16, 21:47
Medlem
Citat:
Trollar du?
Nej. Det är typiskt att människor som TROR sig vara antirasiter i själva verket är betydligt mer rasistiska än gemene man. Det är en rätt nedsättande attityd att hela tiden prata för andra och definiera deras behov utan att vet ett kungens skit om dessa grupper. Precis så gjorde den vite mannen i Afrika. Negrerna var primitiva djur men vi visste minsann hur man skulle uppfostra dem till civilicerade människor. Nu sitter du här och rapar upp saker om hur man ska göra för att romerna ska bli precis som vi - det vill säga mer civilicerade enligt ditt sett att se det.
Citera
2017-08-16, 21:52
Medlem
Citat:

Jag såg en dokumentär om rumänska romer där några uttalade sig om hur hemskt det var under kommunisttiden eftersom de blev fråntagna sin kultur. Hur deras kultur var innan kommunismen vet vi nog båda, och att de under kommunismens era fick tak över huvudet är nog inte heller någon vild gissning, likaså vanligt arbete. Men detta var visst inte vad personerna i dokumentären ville ha.
Givetvis finns det romer som vill ha "vår" livsstil, men man ska nog inte utesluta att det finns de som inte vill ha den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in