Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-14, 09:07
  #1
Medlem
gralehs avatar
Hej!

Hur länge stannar egentligen rester från hasch i kroppen när man rökt resp ätit?

Jag pratade idag med en naturläkare eller vad man säger, som sa att om man rökt på så kan det stanna i t.ex. levern i ett år. Under detta året kan man alltså få trippar o sånt från ingenstans, i synnerhet men om man försöker avgifta sig.

Jag fick aningen panik eftersom jag har rökt och fått dålig tripp och därför är livrädd jag ska få nån tripp från ingenstans.

Hilfe?
Citera
2017-07-14, 09:10
  #2
Medlem
nej, thc lagras inte, men restprodukter av thc, det man söker efter på pissprov.
kan inte ge dig en trip!
Citera
2017-07-14, 10:45
  #3
Medlem
Precis som ovan skrivet behöver du inte oroa dig det minsta.

Finns ett flertal olika cannabidoidsyror i trichomerna (kristallerna som ger kletigheten på budsen). THC är endast en av alla aktiva ämnen man traditionellt gjort mätningar med. I USA har man dock börjat mäta andra ämnen som man med forskning kopplat mot de medicinska effekterna.

Syrorna är fettlösliga och kan teoretiskt bindas i fettvävnaden. Små mängder gör det rent praktiskt också.
Men du kan inte på något sätt bli "hög" av det efteråt om ditt fett används till energiförbränning. Mängderna är mikroskopiska i jämförelse med vad du behöver för att känna någon mental skillnad. Finns inga som helst dokumenterade vetenskapliga belägg för detta. Inte heller för att psykos existerar som begrepp. Endast "The Fear" existerar men kan inte ge några men eller allvarligare konsekvenser än att du blir rädd av en för stark överdriven dos vid intagandet.

Levern agerar ju filter för blodet i kroppen. Så man kan hävda att allting hamnar där i slutändan på ett eller annat vis. Alltså en enkel förklaring till det mesta om man vill verka kunnig inom området.

Men just levern har som funktion att bevara det den filtrerar och eventuellt bryta ner det. Av alla fettdepåer man har är det den minst sannolika att släppa ut det då kroppen inte använder dess fetter vid energiförbrukning.
Så professionellt är det ren kvacksalveri att börja babbla om levern och vad som finns där. Såvida du inte är alkoholist eller liknande då du förstår levern extremt snabbt.

Har bott både i LA och Amsterdam genom åren. Aldrig någonsin har jag träffat någon som blivit hög efteråt. Aldrig. Inte ens hört talas om det annat än ryktesväg. Aldrig heller läst om det i alla white-papers jag gått igenom inom forskningen.
Citera
2017-07-14, 10:48
  #4
Medlem
soligts avatar
Som de ovanför har skrivit, är det ungefär som att du skulle bli bakfull på på midsommar av ölen du drack vid påsk.. Kroppen renar sig själv
Citera
2017-07-15, 21:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hej!

Hur länge stannar egentligen rester från hasch i kroppen när man rökt resp ätit?

Jag pratade idag med en naturläkare eller vad man säger, som sa att om man rökt på så kan det stanna i t.ex. levern i ett år. Under detta året kan man alltså få trippar o sånt från ingenstans, i synnerhet men om man försöker avgifta sig.

Jag fick aningen panik eftersom jag har rökt och fått dålig tripp och därför är livrädd jag ska få nån tripp från ingenstans.

Hilfe?
Men herregud skärp dig, lyssna inte på "naturläkare", för de är inte läkare och vet inte ett piss om medicin eller farmakologi. Inget THC lagras, bara nedbrutna restprodukter som du pissar ut på några dagar.

Och man trippar inte av att röka gräs.
Citera
2017-07-25, 10:17
  #6
Medlem
gralehs avatar
Tack så mycket alla för era svar!

Ja det var ju en annan sak jag hörde, att om man röker på lagras detta i fettet så när man sedan tränar så kan man få en tripp. Känns ju lagom roligt liksom. Inte kunnat träna sedan jag hörde det, varit livrädd.

Men då är det safe alltså, tack!
Citera
2017-07-25, 10:20
  #7
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Som de ovanför har skrivit, är det ungefär som att du skulle bli bakfull på på midsommar av ölen du drack vid påsk.. Kroppen renar sig själv

Haha ja men eller hur.
Det låter ju ganska udda om man skulle uttrycka det så.
Citera
2017-08-12, 15:40
  #8
Medlem
gralehs avatar
En annan fråga.
Kan man liksom få en snedtrippad effekt som sitter i i månader efter man fått en snedtripp en gång?

Jag rökte på där i början på juni, rökte inte så mkt men sneade.
Hämtade mig till dagen efter och livet gick på.

En vecka senare fick jag panikångest från ingenstans. Jag kämpar nu sedan dess med ångest som ligger på hela tiden, nedstämdhet + panikattacker som kommer och går. Jag har också utvecklat mer OCD och är paranoid kring mat, svårt att äta för jag tror att maten är förgiftad (fast jag vet ju att den inte är det).

Började få fysiska symtom också. Feber. Illamående. Kräkningar.

Fått mediciner utskrivna (fluoxetin, sobril) men vågar inte ta dem. Fick panikångest av att ta sobril t.ex. Ångesten lade sig dock men det tog kanske 45 min.

Pratade med läkare, var livrädd att jag fått nån sen psykos. Läkarna sa att det är förmodligen stress/utmattning pga allt skit som hänt sista året (separation efter 9 år långt förhållande där killen var misstänkt sociopat), mobbning på jobb och massor av annat slitsamt.

Så kom ju då den här naturläkaren och jiddrade om att hasch stannar kvar i kroppen 1-2 år.
Och idag sa mamma åt mig att min ångest jag har nu troligtvis är pga att jag rökt. Att det kan förstöra livet. Jag sa jag snackat med läkarna om det och de säger det är kopplat till separationen och stressen med jobbet. Mamma sa då att "ja de röker säkert själva, läkarna, skyddar sig och ljuger för dig". Kan tillägga att jag pratat med säkert 5 olika läkare för jag var så rädd. Alla gav samma info.

Jaha tack.
Nu är jag livrädd igen.

Så för att jag rökte 2 bloss där en gång och snedtrippade, är livet kört nu?
Kan man sabba sig själv på det sättet?
Kan hasch trigga igång grejer i hjärnan?
Har jag sabbat kopplingar i hjärnan nu på nåt sätt så jag kommer ha ångest för alltid?

Kan tillägga jag alltid haft ångestproblematik och haft panik förut men aldrig på denna nivå och alltid kopplat till något. Jag kan få en våg av obehag över mig från ingenstans. Rädsla liksom. Stark känsla av rädsla, känns det som. Och konstant hjärtklappning och skit.
__________________
Senast redigerad av graleh 2017-08-12 kl. 15:44.
Citera
2017-08-12, 16:33
  #9
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hej!

Hur länge stannar egentligen rester från hasch i kroppen när man rökt resp ätit?

Jag pratade idag med en naturläkare eller vad man säger, som sa att om man rökt på så kan det stanna i t.ex. levern i ett år. Under detta året kan man alltså få trippar o sånt från ingenstans, i synnerhet men om man försöker avgifta sig.

Jag fick aningen panik eftersom jag har rökt och fått dålig tripp och därför är livrädd jag ska få nån tripp från ingenstans.

Hilfe?
Efter ett röktillfälle så finns THC spårbart i blodet 8-10h.
Och i urinen 1-7 dagar.

Har du ätit så går det inte svara på frågan, då det är först kroppen slutar ta upp cannabinoiderna som klockan börjar ticka.

Och hur ska man få trippar av cannabis som är metaboliserad till icke psykoaktiva substanser?
Om det passar sig, så nästa gång skrattar du i ansiktet och frågar "vad inbillar du dig att ljuga ska ge dig?".
Sen kan du räkna med det mesta som säg därefter är lögner också.

Så nej, du kommer inte få mer trippar av cannabis, men har du psykisk ohälsa så kan du triggat igång nått där.
För Cannabis är en utlösare av flera(alkohol, stress och traumatiskt händelse), och har man genetik för psykisk ohälsa.
Så kan cannabis ta upp detta till ytan, dock är detta nått man hade ändå fått till slut.
Om nu det är så att du har psykisk ohälsa i botten.
Och vill man inte sluta använda cannabis, så se till köpa strains med hög CBD, då detta motverkar utbrott till viss del eller helt.
Citera
2017-08-12, 16:36
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
En annan fråga.
Kan man liksom få en snedtrippad effekt som sitter i i månader efter man fått en snedtripp en gång?

Jag rökte på där i början på juni, rökte inte så mkt men sneade.
Hämtade mig till dagen efter och livet gick på.

En vecka senare fick jag panikångest från ingenstans. Jag kämpar nu sedan dess med ångest som ligger på hela tiden, nedstämdhet + panikattacker som kommer och går. Jag har också utvecklat mer OCD och är paranoid kring mat, svårt att äta för jag tror att maten är förgiftad (fast jag vet ju att den inte är det).

Började få fysiska symtom också. Feber. Illamående. Kräkningar.

Fått mediciner utskrivna (fluoxetin, sobril) men vågar inte ta dem. Fick panikångest av att ta sobril t.ex. Ångesten lade sig dock men det tog kanske 45 min.

Pratade med läkare, var livrädd att jag fått nån sen psykos. Läkarna sa att det är förmodligen stress/utmattning pga allt skit som hänt sista året (separation efter 9 år långt förhållande där killen var misstänkt sociopat), mobbning på jobb och massor av annat slitsamt.

Så kom ju då den här naturläkaren och jiddrade om att hasch stannar kvar i kroppen 1-2 år.
Och idag sa mamma åt mig att min ångest jag har nu troligtvis är pga att jag rökt. Att det kan förstöra livet. Jag sa jag snackat med läkarna om det och de säger det är kopplat till separationen och stressen med jobbet. Mamma sa då att "ja de röker säkert själva, läkarna, skyddar sig och ljuger för dig". Kan tillägga att jag pratat med säkert 5 olika läkare för jag var så rädd. Alla gav samma info.

Jaha tack.
Nu är jag livrädd igen.

Så för att jag rökte 2 bloss där en gång och snedtrippade, är livet kört nu?
Kan man sabba sig själv på det sättet?
Kan hasch trigga igång grejer i hjärnan?
Har jag sabbat kopplingar i hjärnan nu på nåt sätt så jag kommer ha ångest för alltid?

Kan tillägga jag alltid haft ångestproblematik och haft panik förut men aldrig på denna nivå och alltid kopplat till något. Jag kan få en våg av obehag över mig från ingenstans. Rädsla liksom. Stark känsla av rädsla, känns det som. Och konstant hjärtklappning och skit.
Där är flera besvarade ser jag.

Mycket av det psykiska du gör här, är att du nojjar och antagligen underblåser symtomerna.
Du med dina problem, så bör du vara extremt noggrann med vilken cannabis du tar och om du ens gör det någon mer gång.
THC är jävligt duktig på lyfta upp såna här saker till ytan, CBD har omvänd effekt.
Citera
2017-08-13, 00:26
  #11
Avstängd
Mobilladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Tack så mycket alla för era svar!

Ja det var ju en annan sak jag hörde, att om man röker på lagras detta i fettet så när man sedan tränar så kan man få en tripp. Känns ju lagom roligt liksom. Inte kunnat träna sedan jag hörde det, varit livrädd.

Men då är det safe alltså, tack!
Alla har svarat på din fråga så tråden har uppfyllt sitt syfte, men ändå så lär jag instämma med samtliga som kommenterat hur det egentligen ligger till. Jag antar att det blir ett ytterligare lugn för dig om fler och fler kommer och påstår att det är lugnt.

Restprodukter från cannabis lagras i fettet i kroppen. Detta är fakta. När du tränar så släpps dessa restprodukter loss och går in i blodet på nytt. Alltså är det som naturläkaren sagt helt sant! Det som h*n har fått om bakfoten är att restprodukterna är ej psykoaktiva! Du kommer ej märka av dom. Däremot så kan dom ge utslag på cannabis om du blir drogtestad. Det är även därför som träning är ett sådant effektivt sätt att "rena kroppen" från THC om man behöver klara ett drogtest.

Exemplet ovan var bäst: Du blir inte bakfull på midsommar av en öl du drack vid påsk.
Citera
2017-08-13, 01:30
  #12
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
En annan fråga.
Kan man liksom få en snedtrippad effekt som sitter i i månader efter man fått en snedtripp en gång?

Jag rökte på där i början på juni, rökte inte så mkt men sneade.
Hämtade mig till dagen efter och livet gick på.

En vecka senare fick jag panikångest från ingenstans. Jag kämpar nu sedan dess med ångest som ligger på hela tiden, nedstämdhet + panikattacker som kommer och går. Jag har också utvecklat mer OCD och är paranoid kring mat, svårt att äta för jag tror att maten är förgiftad (fast jag vet ju att den inte är det).

Började få fysiska symtom också. Feber. Illamående. Kräkningar.

Fått mediciner utskrivna (fluoxetin, sobril) men vågar inte ta dem. Fick panikångest av att ta sobril t.ex. Ångesten lade sig dock men det tog kanske 45 min.

Pratade med läkare, var livrädd att jag fått nån sen psykos. Läkarna sa att det är förmodligen stress/utmattning pga allt skit som hänt sista året (separation efter 9 år långt förhållande där killen var misstänkt sociopat), mobbning på jobb och massor av annat slitsamt.

Så kom ju då den här naturläkaren och jiddrade om att hasch stannar kvar i kroppen 1-2 år.
Och idag sa mamma åt mig att min ångest jag har nu troligtvis är pga att jag rökt. Att det kan förstöra livet. Jag sa jag snackat med läkarna om det och de säger det är kopplat till separationen och stressen med jobbet. Mamma sa då att "ja de röker säkert själva, läkarna, skyddar sig och ljuger för dig". Kan tillägga att jag pratat med säkert 5 olika läkare för jag var så rädd. Alla gav samma info.

Jaha tack.
Nu är jag livrädd igen.

Så för att jag rökte 2 bloss där en gång och snedtrippade, är livet kört nu?
Kan man sabba sig själv på det sättet?
Kan hasch trigga igång grejer i hjärnan?
Har jag sabbat kopplingar i hjärnan nu på nåt sätt så jag kommer ha ångest för alltid?

Kan tillägga jag alltid haft ångestproblematik och haft panik förut men aldrig på denna nivå och alltid kopplat till något. Jag kan få en våg av obehag över mig från ingenstans. Rädsla liksom. Stark känsla av rädsla, känns det som. Och konstant hjärtklappning och skit.

Du måste vila , du låter utbränd .
Alltså extrem känslig .

Den bästa medicinen e sömn, ät 4 ggr om dagen . Vätska , frisk luft . Promenader.
Lev ett väldigt enkelt liv nu ett bra tag. Hämta kraft .

Stressa ej upp dig å läs massa information . Kolla ej på Facebook osv

Lev stillsamt å tex baka en dag , se någon rolig film.

Du kommer återhämta dig rätt fort när du låter dig själv hämta kraft.

Hämta kraft kan va att lägga sig ner i soffan , blunda och inte göra någonting . 20 min
Tänk gärna på något du gillar i livet .

Ta en dag i taget , stressa ej upp dig för framtiden .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback