2017-08-11, 16:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Två saker som jag reagerat på:

1. Pappa Jörgen är kritisk till hanteringen av sonen Patriks försvinnande. Han jämför med försvunna minderåriga och dementa. Det är ju självklart att man hanterar en frisk vuxens försvinnande på ett annat sätt än om ett barn eller en förvirrad åldring försvinner. Det borde Jörgen förstå.

2. Den 21 juli säger Jörgen Linfeldt: "Det kan vara möjligt att han tagit en paus från allting. Han vill hålla sig undan och vara i fred. Vi visste som sagt att han inte mådde bra alls helgen innan, säger Jörgen."

Okej! Det hela kanske inte är så mystiskt. Pappan nästan bekräftar att det kanske handlar om ett frivilligt försvinnande.

Relativt tidigt i tråden, åtminstone halvvägs in, så skrev jag om att Patrik mycket väl kunde hålla sig "gömd" hos någon vän, bekant eller partner.
Eller så ägnar sig pappan åt önsketänkade, vilket är mycket mänskligt att göra i hans situation eftersom alternativet är betydligt värre.

I en del andra trådar har anhöriga till försvunna personer varit sakliga och rationella i sina uttalanden. Det har inte varit bra, enligt trådarna. Det har tytt på något skumt. Antingen att de vet något om försvinnandet eller att de inte bryr sig om sin anhöriga.

I detta fall har föräldrarna agerat irrationellt och känslosamt. Det är visst inte heller bra.
Citera
2017-08-11, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
jag hade åkt själv på varje jävla Observation ,tror man hade varit desperat .

Det håller jag med om. Tror att ingen skulle få mig att sitta still hemma och vänta.
Men om det kommer in många rapporter, kanske långt ifrån din hemort, kanske på flera olika orter samtidigt.
Då blir det ogörligt.

Föräldrarna hade inte den blekaste aning om att HP gruppen skulle växa till det den gjorde.

Men jag tror faktiskt vi kommer att få se fler liknande Facebook grupper framöver.
Citera
2017-08-11, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hmm,ja nu blev ju detta lite jobbigt ,att jag då inte frågade honom vad han hette ,men var i sällskap utav mina äldre släktingar och det kändes ohyfsat utav mig att gå runt och fråga folk vad de heter ,jag ville ju inte heller störa den killen med konstiga frågor ,när han såg ut att må bra och var glad.
Håller man på och frågor folk saker bara sådär random ,kan de ju bli både irriterade varför man går på dem och även undrandes ,så därför lät jag bli.
Tyckte denne kille såg ut att må prima ,så varför störa då ?

jaha ,nu kommer jag förevigt undra om det var P. jag stod 5 meter ifrån .Helskotta också......Varför frågade jag inte om vad han hette? ..Suck..Han hade mellanblont hår som var välklippt ,men dock med den där "luggen" som p. har .

Kommentarer på detta ?

iallafall gick denne kille på Skövdetåget mot Göteborg ,det är det enda jag vet.

Förstår dig.
Möjligen kan man gå fram och säga att "nu vet jag inte om jag blandar ihop dig med någon annan, men är du möjligen Patrik?"
Det skulle ju kunna vara vilken Patrik som helst, t ex din sons kompis eller en grannes son.

Men innerst inne kanske du också tänkte att det inte var Patrik?
Citera
2017-08-11, 16:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Eller så ägnar sig pappan åt önsketänkade, vilket är mycket mänskligt att göra i hans situation eftersom alternativet är betydligt värre.

I en del andra trådar har anhöriga till försvunna personer varit sakliga och rationella i sina uttalanden. Det har inte varit bra, enligt trådarna. Det har tytt på något skumt. Antingen att de vet något om försvinnandet eller att de inte bryr sig om sin anhöriga.

I detta fall har föräldrarna agerat irrationellt och känslosamt. Det är visst inte heller bra.

Jag tror att själva ovissheten om den anhöriges öde måste vara bland det värsta för de anhöriga. Att inte veta... Och då är det naturligt att man inte alltid handlar rationellt
Citera
2017-08-11, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Två saker som jag reagerat på:

1. Pappa Jörgen är kritisk till hanteringen av sonen Patriks försvinnande. Han jämför med försvunna minderåriga och dementa. Det är ju självklart att man hanterar en frisk vuxens försvinnande på ett annat sätt än om ett barn eller en förvirrad åldring försvinner. Det borde Jörgen förstå.

2. Den 21 juli säger Jörgen Linfeldt: "Det kan vara möjligt att han tagit en paus från allting. Han vill hålla sig undan och vara i fred. Vi visste som sagt att han inte mådde bra alls helgen innan, säger Jörgen."

Okej! Det hela kanske inte är så mystiskt. Pappan nästan bekräftar att det kanske handlar om ett frivilligt försvinnande.

Relativt tidigt i tråden, åtminstone halvvägs in, så skrev jag om att Patrik mycket väl kunde hålla sig "gömd" hos någon vän, bekant eller partner.

Om man utgår från att Patrik skulle ha fått en psykos utlöst av sin depression, kan man jämföra hans situation med en dement eller annan jämförbar person som inte är kapabel att ta hand om sig själv.

Man kan ju inte utesluta att det är det som har hänt.
Citera
2017-08-11, 16:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag såg ditt inlägg efter att jag hade skrivit mitt inlägg.

Jag skulle nästan vilja drista mig till att påstå att fallet är mer eller mindre löst. Detta med anledning av att pappan faktiskt säger: "Han vill hålla sig undan och vara i fred." Hade pappa Jörgens sagt:"Han kanske vill hålla sig undan och vara i fred." och då hade vi fortfarande inte haft en aning om vad som ev. hänt och inga ledtrådar.

Nu har vi åtminstone något litet tecken som kan ge en vink om vad som kan ha hänt.

(Detta förutsätter att Nyheter24 citerat Jörgen Linfeldt korrekt. Media har ju en förkärlek att vinkla och omformulera det som sagts.)

Tror inte det var så han sa, utan "möjligheten finns att han håller sig undan frivilligt"
Citera
2017-08-11, 17:04
Medlem
Till dessa orter går det långtradare väldigt ofta från Hallsberg kanske dagligen:
Braås
Arvika
Eskilstuna
Tyskland

Dessa orter vet jag inte hur ofta det går långtradare till men troligtvis rätt ofta:
Göteborg
Skövde
Köping
Umeå
Flen
Borås
Polen
Jag har en känsla (ej medium) att han kan ha slängt väskorna och fått åka med någon av långtradarna. Mycket vanligt att de har lastat eller lossat på eftermiddagen. Man tror att alla i Sverige känner till fallet med P och borde hört av sig. Men som jag sagt tidigare så har inte ens ungdomar i hans ålder i nära kommuner en aning om detta fall som många tror är vida känt.
Tänker att tradarna till Köping och Eskilstuna är kanske mest intressanta då det har förkommit obs där även om de inte är säkra. Någon som jobbar på Volvo och vet hur ofta de kommer? Dagligen, på eftermiddagar etc?
Volvos hyttfabrik ligger precis intill där det sägs att sista väskan hittades.
Citera
2017-08-11, 17:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Till dessa orter går det långtradare väldigt ofta från Hallsberg kanske dagligen:
Braås
Arvika
Eskilstuna
Tyskland

Dessa orter vet jag inte hur ofta det går långtradare till men troligtvis rätt ofta:
Göteborg
Skövde
Köping
Umeå
Flen
Borås
Polen
Jag har en känsla (ej medium) att han kan ha slängt väskorna och fått åka med någon av långtradarna. Mycket vanligt att de har lastat eller lossat på eftermiddagen. Man tror att alla i Sverige känner till fallet med P och borde hört av sig. Men som jag sagt tidigare så har inte ens ungdomar i hans ålder i nära kommuner en aning om detta fall som många tror är vida känt.
Tänker att tradarna till Köping och Eskilstuna är kanske mest intressanta då det har förkommit obs där även om de inte är säkra. Någon som jobbar på Volvo och vet hur ofta de kommer? Dagligen, på eftermiddagar etc?
Volvos hyttfabrik ligger precis intill där det sägs att sista väskan hittades.

Just det ja, det var precis det jag tänkte på precis innan jag somnade. Kanske klev han av i Hallsberg för att fundera på hur han skulle göra, ta en paus eller åka till mamma och pappa. När han går där i sina funderingar ser han Volvo och bilarna får ett infall att ge sig iväg (vet inte om det är möjligt att gömma sig bland lasten) Det kan förklara varför väskorna lämnats kvar, kände väl att det enbart skulle bli jobbigt att konka runt med väskor om han nu skulle ut på äventyr. Så hade nog jag känt.
Citera
2017-08-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Just det ja, det var precis det jag tänkte på precis innan jag somnade. Kanske klev han av i Hallsberg för att fundera på hur han skulle göra, ta en paus eller åka till mamma och pappa. När han går där i sina funderingar ser han Volvo och bilarna får ett infall att ge sig iväg (vet inte om det är möjligt att gömma sig bland lasten) Det kan förklara varför väskorna lämnats kvar, kände väl att det enbart skulle bli jobbigt att konka runt med väskor om han nu skulle ut på äventyr. Så hade nog jag känt.

Han kanske inte behövde gömma sig utan bara fråga om han fick åka med. Ingen skulle ha reagerat på honom. Ja givetvis chauffören men han vet säkert inte att denna grabb är saknad och att man letar efter honom. Kanske fick han åka med dit denne åkte. Inte helt otänkbart enligt mig och skulle kunna förklara varför han bara försvann (om han nu gjort det).
Om jag ska spåna vidare så kanske han tog en tradare till ev. Köping = ev obs.. gick runt där = obs gick tillbaka och följde med en ny tradare till Eskilstuna = nya obs etc.. jag vet inte men inte otänkbart då chaufförerna gärna låter folk åka med.
Citera
2017-08-11, 17:48
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Jag tänkte precis på en sak, om någon hade hämtat Patrik i Hallsberg där väskorna hittades borde det då inte finnas spår från bildäck? Jag antar att polisen har redan kollat upp detta med sökhundar eller något

Det har säkert åkt fler fordon där!
HUR skulle polisen veta, att just "de där smala däcken" tillhörde det fordon, som hämtade Patrik????
Citera
2017-08-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man försöker för ett ögonblick tänka sig in i föräldrarnas situation:

Polis och Missing People letar efter en avliden person, iaf efter en tid.
Men du som förälder tycker att flera av vittnesmålen från olika ställen i Sverige verkar trovärdiga. En sliten Patrik. Förvirrad. Men polis och Missing People vill inte medverka till sådant eftersök.

Vad skulle ni då göra som föräldrar?

Precis!
Man skulle göra allt o lite till.
Citera
2017-08-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Det har säkert åkt fler fordon där!
HUR skulle polisen veta, att just "de där smala däcken" tillhörde det fordon, som hämtade Patrik????

Ja men jag tänkte om de kollade upp det när de upptäckte att han hade försvunnit. Jag borde inte spekulera men kanske har någon hämtat upp Patrik och de har låtit väskorna vara kvar för att vilseleda alla? Jag läste nämligen idag en nära anhörig fb post några dagar innan Patrik försvann som gör att jag tänkte på detta men det var nog ett dåligt sammanträffande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in