Citat:
Ursprungligen postat av
JoeBiden
Klurigt egentligen. När människor får en sån där ofantligt stor summa pengar, tenderar det att göra dem i slutändan olyckliga. Vid många storvinster (jackpotsize) har det efterhand visat sig att de "lyckliga" lyckats bränna alla pengar, relationer och värderingar som de tidigare haft. Många slutar upp som olyckliga typer utan vare sig pengar, familj eller vänner.
Vad det beror på har jag ingen aning om, men det säger säg nästan självt att ifall man får en stor summa som man inte själv införskaffat, via hårt arbete, poker, lyckade affärer, indirekt via arv eller faktiskt till och med i samband med kriminalitet, blir man galen! Man tappar respekt för pengarna och förstår faktiskt inte innebörden av att sitta på x antal miljoner.
För Jessicas egen skull hoppas jag verkligen att hon lyckas navigera sig igenom lyckoruset och inte förstöra sitt liv på kuppen.
Håller till fullo med om ditt resonemang angående pengarnas påverkan på individen i förhållande till hur de har förvärvats.
Är man någorlunda smart i henne situation tänker man långsiktigt och investerar pengarna på ett vuxet sätt, i så fall tror jag chansen att få ett fortsatt bra liv är stor. För detta krävs emellertid disiplin sedan tidigare.
I förevarande fall verkar hon vara en person som, med risk för att låta fördomsfull, inte är införstådd med hur man hanterar pengar på ett vettigt sätt. Att säga upp sig som 30-åring, köpa en ferrari och resa runt jorden det första man gör kan nog föranleda en sned världsbild. När man spenderat några år på så sätt finns det nog risk att man finner sig lite bortkommen vilket i sin tur kan resultera i emotionella problem.