Citat:
Ursprungligen postat av
Provokatör
Besitter verkligen
Fridolin, Ferm & Fritzon all denna makt? Är det deras besök på Medborgarplatsen som sätter dagordningen för polisens prioriteringar? Eller vilka fler politiker har visat sitt stöd och engagemang på plats?
DN:
"Under torsdagen besökte Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och gruppledaren och talespersonen för migration Maria Ferm Medborgarplatsen och svarade på frågor från ungdomarna. Även socialdemokraten Heléne Fritzon, migrationsminister och biträdande justitieminister, besökte Medborgarplatsen."
Polisen Södermalm fick en fråga på Twitter:
Jens Kittel @jens_kittel 17h17 hours ago
"@YB_Sodermalm Varför görs ingen inre utlänningskontroll på demonstranterna?"
YB Södermalm @YB_Sodermalm 17h17 hours ago
"Vet ej. Tror inte det är praktiskt möjligt i nuläget."
Tobias Tobbis @tobbis345 17h17 hours ago
"Är det värdegrundsomöjligt eller pressomöjligt eller något annat? Lagen gäller inte längre om värdegrund kan gå före 😔"
YB Södermalm @YB_Sodermalm
Replying to @tobbis345 @jens_kittel
"Med tanke på att
många folkvalda politiker är där och stödjer manifestationen så saknas nog den politiska viljan nu"
Dialogen ovan reser ett antal mycket obehagliga frågor:
- Gör polisen Södermalm en riktig tolkning av 'den politiska viljan'?
- Inser inte polisen det olämpliga i att låta ministerar styra deras verksamhet?
- Har den för tillfället styrande politikern rätt att sätta polisens dagordning?
- Hur högt upp sanktioneras polisens praktiserande av rapporteftergift?
Tänk er att vi kan ha ett helt annat styrande parti inom en framtid, ett parti med en helt annan politisk agenda som skulle sätta helt andra prioriteringar för polisen i deras arbete.
Jag vill inte att vare sig någon Miljöpartist eller SD'are heller för den delen ställer sig över vår lagstiftning och dess praktiserande, utvecklingen är mycket skrämmande och det går fort nu, mycket fort.
/Provokatör
Ja, det Kan hända att vi snart får ett bra islamistiskt parti! Och då blir det lag och ordning igen! Jag tycker den där Saralagen verkar trevlig, förstår inte varför så många verkar ha något emot den? Har vi en feministisk regering är det väl rimligt att vi också får en Sharalag, eller kanske en Sofialag.
Jag tyckte att vår regering gjorde ett starkt intryck under sin resa till Iran. Jag och många andra kvinnor i Sverige blev inspirerade, och köpte fina sjalar. Det är förstås lite varmt att ha på sig nu på sommaren, men skam den som ger sig och förresten är det praktiskt eftersom man slipper tvätta håret.
Bra att barnen som sittstrejkar får kaffe. Det enda som oroar mig är att Man ger så småbarn kaffe, kan det verkligen vara lämpligt? Är inte detta en alldeles för stark dryck för dem? Välling vore väl ändå mer passande?
Sedan går jag inte i närheten av Medborgarplatsen nu. Det är inte för att jag är rädd för barn, men när så många barn samlas på en plats kan det ju ändå busas en hel del.
#jagärintedär
Rymdkrafs!