2017-08-09, 00:18
Medlem
Jag håller på att brygga ca 15 liter flädermjöd och har en påse kaliumsorbat och en påse kaliummetabisulfit (vinsvavla) som jag hade tänkt att använda som jässtopp. Bekymret jag har är att alla doseringsanvisningar är i gram och då jag bara ska ha i 1,5g vinsvavla och 1,5g kaliumsorbat och jag inte äger någon våg som mäter särskilt exakt så är jag rädd för att antingen svavla sönder mjödet eller få en olycka i flaskorna.

Är det någon som vet hur många kryddmått eller teskedar 1-2 gram av dessa tillsatser är? Har letat runt efter anvisningar på mått istället med har inte hittat något någonstans. Tacksam för hjälp.
Citera
2017-08-09, 00:23
Bannlyst
Prova med den här "kalkylatorn" https://www.recepten.se/artiklar/maatt_enheter.html
Citera
2017-08-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodybiff
Prova med den här "kalkylatorn" https://www.recepten.se/artiklar/maatt_enheter.html

Tack! Går kanske att jämföra med någon krydda där hoppas jag. Frågan är givetvis hur stor skillnad det är i vikt mellan olika saker. Kan ju inte vara helt avgörande stor skillnad hoppas jag.
Citera
2017-08-09, 16:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Tack! Går kanske att jämföra med någon krydda där hoppas jag. Frågan är givetvis hur stor skillnad det är i vikt mellan olika saker. Kan ju inte vara helt avgörande stor skillnad hoppas jag.
Kanske mot salt/socker, svårt och avgöra.
Finns billiga vågar i Kina, som väger mg tom, nått som jag haft stor nytta av när man testbrygger saker(pga de väldigt små mängderna man behöver).

Men sen är det inte svårt och se hur många gram på en oöppnad påse, och sen delar man så man får den mängd man behöver.
Citera
2017-08-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kanske mot salt/socker, svårt och avgöra.
Finns billiga vågar i Kina, som väger mg tom, nått som jag haft stor nytta av när man testbrygger saker(pga de väldigt små mängderna man behöver).

Men sen är det inte svårt och se hur många gram på en oöppnad påse, och sen delar man så man får den mängd man behöver.

Ja jag får väl investera i en billig våg som mäter små mängder till nästa bryggning. För påsarna jag har innehåller 50g vardera så det blir svårt att dela det i lika stora delar. Får ta och chansa lite denna gången.
Citera
2017-08-10, 20:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Ja jag får väl investera i en billig våg som mäter små mängder till nästa bryggning. För påsarna jag har innehåller 50g vardera så det blir svårt att dela det i lika stora delar. Får ta och chansa lite denna gången.
Gör det, det är bra till massor av andra saker.
Citera
2017-11-10, 09:16
Medlem
Finns billiga ''knarkvågar'' i din närmsta tobaksbutik annars som väger rätt noggrant.
Citera
2018-09-22, 22:48
Medlem
Bumpar den här tråden då jag är i samma sits igen. Har inte skaffat någon knarkvåg och undrar om någon mer kanske har koll nu? Skulle tro att 2-3g som jag behöver är ca 1/2-1 tsk av de olika ämnena men vill helst få det rätt. Förra gången lyckades jag chansa rätt, men kommer inte ihåg hur mycket jag hade i.

Någon som har kaliumsorbat och kaliummetabisulfit som brukar väga men använda mått som kan ge mig lite guidning?

Denna gången blir det ett jordgubb/rabarbermjöd istället. Förra flädermjödet blev klockrent.
Citera
2018-09-22, 22:58
Medlem
Kan skicka med receptet som jag vill minnas mitt flädermjöd ifall någon vill testa det.

3,5 kg bra honung.
15 liter källvatten.
Vinjäst/mjödjäst (kommer inte ihåg vilken jag använde)
1 sats med egen flädersaft (ca 50 fläderblomster).
2 liter blåbär.

Blanda ut honungen i vattnet och se till att det löser sig (värm helst inte honungen). Häll ner jästen och saften. Lägg i blåbär och låt det jäsa med i ca 1 vecka innan du tar bort blåbären. Tappa om mjödet när jäsningen är över och ha i jässtopp. Vänta i en vecka och tappa om igen. Buteljera i flaskor och lagra i minst 6 månader.

Tyvärr försvann den vackra blåbärsfärgen allt eftersom att det lagrades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in