2017-08-09, 09:43
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Det är möjligt, att pappan gjorde det på eget bevåg, men NÅGON måste ha hjälpt honom med själva åtkomsten av inloggningsuppgifterna till Facebook!

kanske (systern) eller bästa vännen hade inlogg ,sedan NinaBe undrar jag om du inte tar fel på 15 juni och 15 juli ,jag hittar bara orginal efterlysningen 23 maj och 2 länkar till Brottcentralen på expressen artiklar den 6 & 15 Juni,alltså över 2 mån gamla.
eller har jag fel ? det spelar ju ingen roll det som spelar roll är varför familjen tagit bort saker
Citera
2017-08-09, 10:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Även OM det inte är Patrik, som hittats utan ett fynd, som knyts an till honom bör det komma ut till allmänheten!
Spekulera vidare!
Ofta leder spekulationer en bit i rött riktning!

Jag skulle tro att om Patrik hittats, skulle det kommit till pressens kännedom vid det här laget.

Pressen har ofta någon kontakt inom polisen som informerar dom om händelser av intresse för allmänheten.
Det betyder förstås inte att pressen alltid informeras om alla händelser, men i det här fallet kan man tänka att allmänheten har ett intresse och att både press och polis är uppmärksamma på fallet.
Pressen kontaktar också polisen för information och har då rätt att få ta del av händelser som inte är sekretessbelagda enligt lagen.
Vi har offentlighetsprincipen om allmänna handlingars offentlighet. Det gäller om inte dessa är sekretessbelagda.

"Offentlighetsprincipen innebär att allmänheten och massmedierna ska ha insyn i myndigheternas verksamhet. Detta innebär att: alla - svenska och utländska medborgare - har rätt att ta del av myndigheternas allmänna handlingar i den mån de inte är föremål för sekretess (hemliga)."
https://www.google.se/search?q=offentlighetsprincipen+vad+är+det%3F&ie=U TF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
Citera
2017-08-09, 10:04
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
kanske (systern) eller bästa vännen hade inlogg ,sedan NinaBe undrar jag om du inte tar fel på 15 juni och 15 juli ,jag hittar bara orginal efterlysningen 23 maj och 2 länkar till Brottcentralen på expressen artiklar den 6 & 15 Juni,alltså över 2 mån gamla.
eller har jag fel ? det spelar ju ingen roll det som spelar roll är varför familjen tagit bort saker
Har/hade pappa tillgång till datorn så finns väl inloggningsuppgifterna där.
Hur många loggar ut från FB på telefon/dator?
Och har du tillgång till mailen så klickar du på ett inkommande från FB så är du inne.
Citera
2017-08-09, 10:07
Medlem
Ska polisen titta i en dator behövs husrannsakansorder från åklagare.
Citera
2017-08-09, 10:12
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Har/hade pappa tillgång till datorn så finns väl inloggningsuppgifterna där.
Hur många loggar ut från FB på telefon/dator?
Och har du tillgång till mailen så klickar du på ett inkommande från FB så är du inne.

jo du har helt rätt jag slår ju bara ner fejan på min egen loggar aldrig ut ,och om dom har fått ut hans bärbara dator vilket jag antar vid det här laget så kanske P va inne på fejan det sista på tåget och det bara var att starta browsern .

om dom inte gjort några fynd och vi antar att MPS tagit bort för att slippa "troll" vilket jag tror kan vara möjligt,varför har då föräldrarna tagit bort allt det senaste .kan dom försöka glömma inte orka se eller vad tror ni .
Citera
2017-08-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
En fråga har verkligen inte polisen rätt att komma åt uppgifter på en dator även om de inte misstänker något brott? Han är ju trots allt efterlyst i hela landet.
Nej, Han är ej misstänkt för något och att vara försvunnen är inget brott.
Polisen får inte gå in i någons dator utan misstanke om brott. Egentligen ingen poäng att hänga upp sig på facebook. Om min son försvann på det här viset och jag misstänkte sjukdom eller dödsfall så skulle nog jag skydda så mycket jag kan, vänner, bilder och annat. Det förekommer ju en hel del troll idag. Kan bara föreställa mig vilken katastrof det skulle bli om jag blev uthängd här.
Ser inte alls varför det här med pappans tillgång till hans facebook skulle vara sån stor grej. Det skapar ju bara osannolika spekulationer. Varför skulle man vilja ha gottare som leker detektiver och rotar runt i ens privatliv? Det är ju rätt tydligt att dom flesta finner en form av njutning i det här, att detektiva runt och hitta röda tråden osv.. Tror inte folk förstår vidden av att vara i den här situationen och varenda jävla grej man gör granskas.

Nu säger inte jag att jag står bakom föräldrarna i allt dom gör, men det finns ju inget samband alls med att bete sig konstigt i sorg/saknad och hans försvinnande.
Citera
2017-08-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nja...
Ogenomtänkt och dumt, kanske, men jag har svårt att tro att det skulle vara straffbart före en vuxen person att ex. tillfälligt bo hos en annan vuxen bekant/vän.

Man har ju rätt som myndig och vuxen att försvinna utan att höra av sig till en enda person, inte ens släktingar eller anhöriga. För vad skulle den försvunna och den som hyser personen i sitt hem dömas för.

Olaga hysande av frivilligt försvunnen person?

Det kan ju vara så att det faktiskt finns en anledning tillvarför P valt att inte berätta vart han är. Det måste ju finnas en anledning till varför han sökt jobb i Falun och velat stanna där eller hur?
Som myndig frisk person har han inga som helst skyldigheter till någon. Han kanske dessutom helt enkelt mått så jäkla ruttet att han inte orkar bry sig.
Citera
2017-08-09, 11:01
Medlem
Citat:
Det är möjligt, att pappan gjorde det på eget bevåg, men NÅGON måste ha hjälpt honom med själva åtkomsten av inloggningsuppgifterna till Facebook!
Ja eller så fick han datorn... Och P hade den inloggad på FB.
Citera
2017-08-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag skulle tro att om Patrik hittats, skulle det kommit till pressens kännedom vid det här laget.

Pressen har ofta någon kontakt inom polisen som informerar dom om händelser av intresse för allmänheten.
Det betyder förstås inte att pressen alltid informeras om alla händelser, men i det här fallet kan man tänka att allmänheten har ett intresse och att både press och polis är uppmärksamma på fallet.
Pressen kontaktar också polisen för information och har då rätt att få ta del av händelser som inte är sekretessbelagda enligt lagen.
Vi har offentlighetsprincipen om allmänna handlingars offentlighet. Det gäller om inte dessa är sekretessbelagda.

"Offentlighetsprincipen innebär att allmänheten och massmedierna ska ha insyn i myndigheternas verksamhet. Detta innebär att: alla - svenska och utländska medborgare - har rätt att ta del av myndigheternas allmänna handlingar i den mån de inte är föremål för sekretess (hemliga)."
https://www.google.se/search?q=offentlighetsprincipen+vad+är+det%3F&ie=U TF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
Precis. NA har ju gjort fler artiklar. Samt var som iglar när de sökte med hund häromdagen så jag tror inte att ett fynd gått obemärkt förbi och sen är det ju så här att någon berättar för en osv osv
Citera
2017-08-09, 11:24
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Med risk för att outa mig själv nu.

Jag skrev till P föräldrar. Båda två på PM om att jag hade funderingar på att ta med några och söka lite i och runt Hallsberg. Ödehus etc.

Har båda tillagda på messingern då jag skrivit med dom förut.

Har sett att båda har varit aktiva men ingen av dem vill läsa eller svara på mitt PM om sökande var aktuellt fortfarande.

Så med den tystnaden så tolkar jag det som att han INTE eftersöks längre.

Sen håller jag tummarna att utgången var den bästa och att han har hört av sig själv och är oskadd.
Citera
2017-08-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife

Jag skrev till P föräldrar. Båda två på PM om att jag hade funderingar på att ta med några och söka lite i och runt Hallsberg. Ödehus etc.

Har sett att båda har varit aktiva men ingen av dem vill läsa eller svara på mitt PM om sökande var aktuellt fortfarande.

Sen håller jag tummarna att utgången var den bästa och att han har hört av sig själv och är oskadd.
Känns jäkligt märkligt :O "en ruskig nagelbitarväntan"
Citera
2017-08-09, 12:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife

Om Patrik skulle hittats vid liv, borde det då inte basunerats ut?
Även om man önskar vara ifred, om Patrik skulle må väldigt dåligt eller liknande, borde det ju vara ett glädjebesked.

Kan det vara så att det har sjunkit in hos föräldrarna att Patrik med all sannolikhet inte är vid livet.
Polis ,Missing People och FIKK ligger lågt.
Inga sök inplanerade.
Inga resultat efter så många sök.

Kan tänka mig att de i det här läget inte orkar mer.

De måste känna sig väldigt ensamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in