Nedanstående är den mest trovärdiga beskrivningen av händelseförloppet när Borg spårade ur på skärgårdsfesten. Scenariot har bekräftats av ytterligare en deltagare.
1) Borg blir aspackad
2) Borg vill ha bekräftelse för sin kuk
3) Borg börjar tafsa på två manliga festdeltagare
4) Ordväxling uppstår
5) Borg kallar en kvinna för "slampa"
6) Borg börjar knuffas och blir bortmotad
7) Borg halar fram kuken och vägrar att hala in den igen
8) Värden bestämmer att Borg ska sova ruset av sig i en av gäststugorna istället för i huvudbyggnaden
9) Borg uttrycker sitt ogillande med fler nedsättande epitet
Borgs urspårning på festen var naturligtvis ett övertramp. Särskilt från en näringslivstopp av hans dignitet. Men misstaget som fällde honom var att han valde att gå ut offentligt på Facebook och bekräfta att han betett sig illa på festen, samt erkänna att han var redlöst berusad genom att svamla om "blackout".
De välmenande kommentarerna från partikamrater och vänner gjorde att saken tog fyr på allvar. Folk blev förbannade på de överslätande formuleringarna, inte minst från Moderaternas rättspolitiske talesperson Tobias Tobé som skrev "Alla kan göra fel. Ta hand om dig!" Sådana här konversationer ska ske privat, inte i offentliga statusuppdateringar på Facebook.
Det påföljande gnället på att AKB kallat anklagelserna för "allvarliga" och Dominikas yrande om att Anders är en "snäll, omtänksam och mycket jämställd sambo" gav bara ytterligare stoff till mediedrevet. Det är lätt att vara efterklok, men nog hade de tjänat på att ligga lågt, be festdeltagarna om ursäkt via privat korrespondens och i stället vänta på att skvallret lagt sig.
Om Anders Borg hade fått hjälp av sin omgivning att bli medveten om och ta ansvar för sina problem med alkohol och maskulinitet hade det inte behövt gå så här långt till att börja med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pete Bondurant
Var där.
Borg blev väldigt full och började skryta om storleken på kuken. Några bad honom lugna sig och då blev han ännu värre och utmanade minst två på kukmätning. Ingen var intresserad då försökte han greppa dessa två varav ingen är känd mellan benen utanför byxan. Han sa "det där var inget att ha mer än mask än en orm" bland annat. En person blev upprörd den andra struntade i det. Den upprördas fru/flickvän la sig i och blev kallad slampa. Borg började knuffas lite lätt med den upprörda mannen som typ motade bort Borg. Då överraskade han alla med att dra fram kuken och påstå att "sådan drake kan du ju drömma om".
Det knuffades lite och ytterligare en kvinna sa åt Borg att skärpa sig. Flera andra sa "gör inte bort dig" osv. Då kom värden och försökte lugna situationen vilket inte funkade då Borg vägrade att hala in kuken. Jag var rätt full men munhuggningen fortsatte med ett dussin personer på ena sidan och Borg på andra.
Värden tog då beslutet att hedersgästen skulle utrymma sovplatsen nummer ett i huset och att det var bäst att han flyttade till en stuga så han kom bort ifrån normalberusade gästerna i huset.
"Anders, sluta tjafsa för din egen skull och gå och lägg dig" minns jag att han sa. Då Borg tvingades ut från huset med en necessär fick han spel och började hota värden med "ett helvete" "Jag har inte gjort något, släng ut slinkorna" mm. Lite lätt knuffande men inget våld blev det.
Jag hörde aldrig honom kalla någon hora. Borde hört då jag var i Borgs närhet av kändisintresse Slinka och slampa dock men lite osäker på slinka, kan ha varit något liknande. Släppte tyvärr saken då de gått ut.
Såg ingen som fotade/filmade och det var inte det klientelet där.
Inga barn blev vittnen till detta.