2017-08-04, 18:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja och vad är upp på en boll?
Det kan vara åt alla håll. Om bollen ligger på marken är upp (i golvets referenssystem) den punkt som är längst från golvet. I bollens referenssystem finns givetvis ingen högsta punkt, då alla punkter (på ytan) är lika långt ifrån centrum.

Det jag tror att Sebban vill åt är att om man högst upp på en boll, så tittar man neråt mot horisonten, det kan man ju inte enligt hittepå-modellen för att horisonten alltid "höjs till ögonhöjd". Vilket givetvis är fel.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-08-04 kl. 18:14.
Citera
2017-08-04, 18:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Så jag upprepar! Var du än befinner dig på en glob så är du alltid på dess högsta punkt. Är det korrekt?

Nej, man får lära sig i småskolan att den högsta punkten på planeten heter "Mount Everest". Skolkade du just den dagen eller?
Citera
2017-08-04, 18:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Var du än befinner på en glob så är du alltid på dess högsta punkt och du tittar alltid nedåt. Stämmer det? Om du nu befinner dig ute till havs och tittar 360 grader runt horisonten, så ser du att havsnivån vid horisontlinjen alltid är i ögonhöjd, har kurvatur upp, i vilken riktning du än tittar. Vad är det som höjer havsnivån runt hela horisontlinjen och var på globen befinner du dig då?

Du är ju inte jätteförtjust i vetenskap och matematik men hur stor vinkel tror du det är till horisonten och hur stor noggrannhet tror du att ditt ögonmått har?

Ser du skillnad på 0,04 grader?
Kan du på hundra meters avstånd avgöra om en person är 175 eller 180? Kan du avgöra om personens ögon är i din ögonhöjd? Nej det kan du självklart inte...
Citera
2017-08-04, 18:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, man får lära sig i småskolan att den högsta punkten på planeten heter "Mount Everest". Skolkade du just den dagen eller?
Ska man vara petig så är Mount Everest högsta punkten över havet. Längst från jordens centrum är Chimborazo, ett berg i Anderna.
Citera
2017-08-04, 18:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Där du befinner dig, globskalle!

Där jag befinner mig så finns det massor med saker som är högre. Sitter t.ex och kikar på en ask och den ser definitivt ut att vara högre. Och utan att ha räknat på det så tror jag även Kaknästornet som är några mil från mig är "högre".

Vad är det egentligen du vill säga?
Att horisonten alltid är i ögonhöjd? Nja det tvivlar jag på, ligger just nu i en hängmatta och med rak nacke ser jag bara himmel i ögonhöjd. Om jag däremot lyfter på huvudet och tittar mot horisonten så ser faktiskt horisonten ut att vara i ögonhöjd.

Kan det möjligen finnas en korrelation mellan vart jag tittar och vad jag uppfattar som "ögonhöjd"? Kan det möjligen vara så att min kropp, nackens vinkel och vart jag riktar blicken inte är ett precisionsinstrument som klarar av att detektera hundradelar av en grad?
Senast redigerad av madtop 2017-08-04 kl. 18:41.
Citera
2017-08-04, 18:39
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du svarade inte på min fråga men det blev kanske otydligt på grund av att "dig" föll bort.
Så jag upprepar! Var du än befinner dig på en glob så är du alltid på dess högsta punkt. Är det korrekt?
Det finns absolut sett ingen högsta punkt på en slät boll.

Men i alla fall, ponera att vi har en havsvik med 1 mil mellan stränderna. En person med ögonhöjd 2 meter ser då halva bredden på viken, 5km. En annan lika lång person står på motstående strand och ser även denne 5km, dvs deras horisonter berör varandra precis. De kan då se varandras huvuden över ögonen. Dra en rät linje mellan båda personernas ögon och denna linje kommer att precis beröra vattenytan mellan dem. Vi har alltså en upphöjning där mellan personerna relativt sett.

I verkliga livet kommer personerna att se lite mer av varann på grund av refraktionen i atmosfären. Ibland är förhållandena sådana att de ser varandra sväva i luften, vilket är det man kallar mirage. Just mirage är det man ser på bilder tvärs över Lake Erie som många plattisar hävdar är "bevis" på platt jord. Det är det inte vilket kan visas genom att man samlar flera betraktelser på platsen.
Citera
2017-08-04, 18:41
Medlem
Citat:
Där du befinner dig, globskalle!

Uppåt är en riktning, var man befinner sig är en position. Men eftersom ni inte förstått skillnaden på en vektor (kraft, hastighet etc.) och absoluta tal som fart och densitet så är det troligt att denna diskusion inte heller kommer utbringa i någon klarhet hur du har tänkt dig din platta skalle fungerar.
Citera
2017-08-04, 23:21
Medlem
erp.bs avatar
Hur är det nu Sebban; har du personligen varit på antarktis och sett att det inte finns någon midnattssol där? Eller har du bara hört det och litar på andra?
Citera
2017-08-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
Hur är det nu Sebban; har du personligen varit på antarktis och sett att det inte finns någon midnattssol där? Eller har du bara hört det och litar på andra?
Hej! Den här personen har varit i Antarktis i egenskap av rörmokare, se vad han har att säga.
https://www.youtube.com/watch?v=vlZdj_V3pPo
Citera
2017-08-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Det är månens reflektion i en vattenyta som är filmad, man ser vattenkrusningarna. Så fake det går.
Hur är det fejk? Berätta.
Citera
2017-08-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
Hej! Här kan du höra en en person som varit berätta om Antarktiskt.
Citera
2017-08-04, 23:46
Medlem
[quote=boldogg|61402187]Hej! Här kan du höra en en person som varit berätta om Antarktiskt.
https://www.youtube.com/watch?v=vlZdj_V3pPo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in