2017-08-03, 23:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om det var planerat så hade man ju valet att förbereda dränkning nära bryggan för att bespara sig en längre transportsträcka, tung hantering och även större risk för skador på kroppen.
Lasta in i bilen lär inte var värst svårt. Ekar inte ett dugg över sjön heller dess innan.
Bekymra dig du mer för skador i ditt eget överfall. Han är stoppad i en vadderad sovsäck serru. Ha!
Citera
2017-08-03, 23:32
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Självklart kan hon det. Det kan vara en tanke hon bär, hon är ju socionom. Att starta företag/hem alltså. Hon gjorde ju försök redan med den där polisen hon var ihop med, flera år innan Aki. Villa Rosa eller vad det nu hette.
...som sen börjar gro som ett frö när föräldrarna börjar tala om att sälja. Därav snabb vigsel och livförsäkringar. Sen swisch in i flyktingbranschen.

Edit. Lite störda saker att krydda det hela med. JM hade bilder på sig själv på sin eskortsida, antar de inte var så välklädda men smyckena stack visst ut: Pearls for girls.
Edit nr 2. I Villa Rosa kallade hon sig för Johanna Fosshagen.
Å f-n. Det har jag missat. Edit 2, det tycker nog inte hennes syster om.
Citera
2017-08-03, 23:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ok. Men har dom inte kollat om blodet under naglarna kommer från han själv?
Från höger hand har man bara funnit blod på en tops (nagelskrap) och detta blod har kommit från en man; övriga tops endast indikation på blod men inget DNA som kan jämföras mot person. - Vänster hand: Tre tops: indikation på blod (inget DNA som kan jämföras mot person); två: inget blod; däremot sekret-DNA, och detta DNA talar i viss mån (+1) för att det är samma som det man funnit från blodet på topsen på höger hand. - Det är små mängder man funnit men de skulle kunna användas till att utesluta vissa personer, alt. att få en högre träffgrad än +1.
Citera
2017-08-03, 23:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Å f-n. Det har jag missat. Edit 2, det tycker nog inte hennes syster om.
Vore väl lagom kränkande tänkt, lite lätt hämnd av en störd och avundsjuk dotter...
2007 träffar hon polisen. 2008 ses systerns efternamn gällande Villa Rosa och honom:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:kHX7aiqMMX4J:vakanser.se/jobb/forestandare%2Btill%2Bbehandlingshem%2B2/+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Citat:
Smyckestillverkaren Pearls for girls har expanderat kraftigt sedan starten 2005. Sedan 2007 har omsättningen ökat med hela 498 procent.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:AhdKaAGzRrAJ:www.ekuriren.se/nyheter/omsattningen-okade-med-nastan-500-procent/+&cd=8&hl=sv&ct=clnk&gl=se
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 23:44.
Citera
2017-08-03, 23:53
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Självklart kan hon det. Det kan vara en tanke hon bär, hon är ju socionom. Att starta företag/hem alltså. Hon gjorde ju försök redan med den där polisen hon var ihop med, flera år innan Aki. Villa Rosa eller vad det nu hette.
...som sen börjar gro som ett frö när föräldrarna börjar tala om att sälja. Därav snabb vigsel och livförsäkringar. Sen swisch in i flyktingbranschen.

Edit. Lite störda saker att krydda det hela med. JM hade bilder på sig själv på sin eskortsida, antar de inte var så välklädda men smyckena stack visst ut: Pearls for girls.

Fick kalla kårar när Johanna vid rättegången deklarerade (tror det var där) att ingen skulle vilja köpa huset nu. De skulle vara glada om de fick ut hälften av värdet efter det som inträffat....

Hon räknade kallt med att klara sig och att få offra sig och köpa det till en skitsumma. Hon log nog stort inombords medan hon lade fram beklagande över detta.... Kuslig kvinna, beräknande!
Citera
2017-08-03, 23:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag missade fetade, tar det via dig. Nej, det tror inte jag heller. Där hänger jag kvar vid anledningen barn/hållhakar/skilsmässa och falsk deal från JM för min del. Jag ser det mer som om Aki blev ett omedvetet verktyg i hennes händer, ett medel (livförsäkring) för att nå ett mål (Granliden) och att han inte hade en susning.
Hon skyr inga medel och ser folk som potentiella serviceinstanser för att nå sina egna mål. Lite som en depå för däckbyte eller gratis blåbärsoppa på Vasaloppet.
Serva mig, tack.
Jag tror inte ens hon ser människor som människor. De är som en praktisk verktygslåda. Fast man kan väl känna kärlek till en sån också iofs.

Självrättfärdigande är det eviga mantrat. Med det påslaget 24/7 och ingen som upplyser en om att man inte är ensam i världen etc så kan lite av varje hända. Världen uppstår och går under i huvet på JM utan att omgivningen märkt att vällingen svalnat. Alla oförrätter AP gjort mot henne, kunde ha gjort, kanske gjorde, skulle kunna komma att göra -- för att inte tala om alla problem som världen består i, väller fram och sveper in hennes annars säkert "ganska 'sakligt'" (för hennes själv) upplevda planering i en mysigt hemtrevlig bomull.

"Så här måste vi nog göra, och ja, AP är ju inte bara en loser och ett svin, för han har ingen framtid med oss, och sen är han ju sjuk och det blir ett kiv, och barnen får han inte ta, för hur länge tror du Aki skulle klara sig i Teheran eller Syrien för den delen, där dör det folk precis hela tiden, stackars jävla dumma finne. Han hade ändå säkert tänkt att lämna mig, och skulle dött i förtid så det är likaså bra det här så kan han hjälpa barn från andra länder och vad afghanerna kommer älska mig och Granliden och jag behöver nån som tar hand om de jävla tvillingarna det blir en fin erfarenhet när de ska överleva i tjyvsverige dom dumma jävlarna. Och när de sticker upp så har vi hela Hjälmaren kvar att ta av. Var var jag? Hur ligger ögonbrynen? Tjuff tjuff jag kan nog än."
Citera
2017-08-03, 23:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Fick kalla kårar när Johanna vid rättegången deklarerade (tror det var där) att ingen skulle vilja köpa huset nu. De skulle vara glada om de fick ut hälften av värdet efter det som inträffat....

Hon räknade kallt med att klara sig och att få offra sig och köpa det till en skitsumma. Hon log nog stort inombords medan hon lade fram beklagande över detta.... Kuslig kvinna, beräknande!
Tack, det har jag helt glömt.
Det är verkligen ett horribelt uttalande som kopplas direkt till själva Granliden och just försäljning.
Som om hon väser ut med eter och avsky, usch.
Citera
2017-08-04, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Självrättfärdigande är det eviga mantrat. Med det påslaget 24/7 och ingen som upplyser en om att man inte är ensam i världen etc så kan lite av varje hända. Världen uppstår och går under i huvet på JM utan att omgivningen märkt att vällingen svalnat. Alla oförrätter AP gjort mot henne, kunde ha gjort, kanske gjorde, skulle kunna komma att göra -- för att inte tala om alla problem som världen består i, väller fram och sveper in hennes annars säkert "ganska 'sakligt'" (för hennes själv) upplevda planering i en mysigt hemtrevlig bomull.

"Så här måste vi nog göra, och ja, AP är ju inte bara en loser och ett svin, för han har ingen framtid med oss, och sen är han ju sjuk och det blir ett kiv, och barnen får han inte ta, för hur länge tror du Aki skulle klara sig i Teheran eller Syrien för den delen, där dör det folk precis hela tiden, stackars jävla dumma finne. Han hade ändå säkert tänkt att lämna mig, och skulle dött i förtid så det är likaså bra det här så kan han hjälpa barn från andra länder och vad afghanerna kommer älska mig och Granliden och jag behöver nån som tar hand om de jävla tvillingarna det blir en fin erfarenhet när de ska överleva i tjyvsverige dom dumma jävlarna. Och när de sticker upp så har vi hela Hjälmaren kvar att ta av. Var var jag? Hur ligger ögonbrynen? Tjuff tjuff jag kan nog än."
Inte tjuff tjuff. Tjop ska det vara när huvuden rullar.
Citat:
J: David kommer erkänna, jag känner David. Han kommer inte stå ut med att hans mamma sitter i fängelse, han kommer erkänna, han kommer berätta tjop. Då sitter ni där, vad var det hon sa, jag skrev till och med ett datum på den där lappen det här är förövarna eller brottslingarna eller vad fan man säger, det här datumet fick ni av mig namn och förklaring på vilka som har dödat min pappa. Vet ni varför jag skickar, för att jag vill ha det dokumenterat vilket datum ni fick det här därför att han kommer erkänna. Han kommer erkänna och då tjop. Kenneth tjop Torbjörn.
Citera
2017-08-04, 00:04
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Bra!
Det är ju högst troligt att några av de udda tfn-kontakterna dagarna före mordet på AP är relaterat till det. Rimligen bör någon form av möte för genomgång ägt rum eller någon diskussion av detaljer, inköp, ersättning, tider etc. Det kan ju vara DB eller JB (eller JJ) som förmedlat kontakten och/eller instruerat vederbörande.

JJ framstår onekligen som JM:s "go to-guy" under perioden. Hans kompis yy hamnar förstås i ljuset (sades det inte också att JJ kände killen som sålde korv till AP samtidigt som JJ gjorde bankomatuttag intill?).

Ser man det så här så framstår det ju närmast som en nödvändighet att JM tar hjälp av flera omkring sig och styr och ställer för att kunna åstadkomma det hela.

Teoretiskt kan det ju vara så att JM bett om hjälp att hitta ngn som kan "skrämma" AP men sen har JM själv beställt mordet.

Synar man JJ:s förhör där han talar om att han aldrig kommer erkänna det där mordet och att man borde se till de som sett sin mor misshandlas så kan man väl trots allt tycka sig ana där att han "omvänt" erkänner medhjälp i form av att ha förmedlat kontakter el dyl.

Den där yy vad är det för figur?

Det ser ju ut som om barnen är med och planerar för någon attack på AP.

Om man vänder på steken och tänker så här: Säg att JM säger till barnen att nu måste vi ta och trycka dit AP för att han är förjävlig med sina påhitt och polisanmälningar, och tänker ta tvillingarna ifrån oss och sabba vår ekonomi. Nu måste vi ha en kille som kan vara med och hålla i honom lite så att vi kan skrämma honom och se till att han tar tillbaka polisanmälan och avsäger sig tvillingarna. Vi ställer ut en balja vatten där eller där och så håller vi honom under ytan i omgångar till han ger med sig.

Ger inte det ett lite mer realistisk upplägg som är lättare att svälja för alla som ska involveras?

Och så hjälps man åt att tänkea ut hur man ska kunna hålla honom under vattnet på det sättet utan han får några synliga skador och kan anmäla dem för misshandel.

Och sen går det antingen snett, eller AP blir förbannad och vägrar, eller så har JM planerat för fullbordad dränkning med goonen de skaffat i förväg, eller så köpslår hon med honom där och då.

Och goonen får sina pengar och en flygbiljett till en flight där i gryningen.

Är vi hjälpta av att se det så?

Det ger lite realism för mig.

Jo, och så behöver ju inte uttagen eller utbet. till barnen förstås betyda att de "gjort det" utan det kan vara som förmedling till den köpte goonen.

Att det "gick snett" kan ju vara ngt JM planerade för att det skulle vara mindre moraliskt belastande för barnen.
Bra funderat!
Citera
2017-08-04, 00:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ja du ser! Ett -mo från Fossmo redan där. Mo och hage är ju inte samma sak, men man kan ju släppa kreaturen på mon när man ska slå i hagen.

Hon är halvvägs till namnbytet redan där. Och idolen klar...
Citera
2017-08-04, 00:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Inte tjuff tjuff. Tjop ska det vara när huvuden rullar.

Jag tänkte mer på rullande höfter.

Men gärna huvuden ist f JM:s såna.
Citera
2017-08-04, 00:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det kan ju vara DB eller JB (eller JJ) som förmedlat kontakten och/eller instruerat vederbörande.
Har inte AP drogats så tror jag att den som åtagit sig uppdraget att dränka AP nog velat ha med sig en kollega. - Det hade varit skillnad om dödssätt fritt fått bestämmas av den som skulle mörda AP, men eftersom försäkringspengar var inblandade och det hela skulle se ut som en drunkningsolycka så var både kniv och pistol uteslutet - och n.b. JM:s resurser var begränsade: en proffs-torped var inte att tänka på.
Citat:
JJ framstår onekligen som JM:s "go to-guy" under perioden. Hans kompis yy hamnar förstås i ljuset (sades det inte också att JJ kände killen som sålde korv till AP samtidigt som JJ gjorde bankomatuttag intill?).
Tror man känner varandra ganska väl i dessa kretsar; kan fixa kontakter, osv.
Citat:
Ser man det så här så framstår det ju närmast som en nödvändighet att JM tar hjälp av flera omkring sig och styr och ställer för att kunna åstadkomma det hela.
Ja, det är hon som delar ut uppdraget - och som måste betala. Själv skulle hon inte riskera att få några blessyrer; en dränkning går inte att jämföra med en injektion, eller att lösa upp några tabletter i ett glas öl.
Citat:
Teoretiskt kan det ju vara så att JM bett om hjälp att hitta ngn som kan "skrämma" AP men sen har JM själv beställt mordet.
Från att "skrämma" är steget inte så långt till att förmedla en beställning (och kanske begära en viss ersättning för detta).
Citat:
Synar man JJ:s förhör där han talar om att han aldrig kommer erkänna det där mordet och att man borde se till de som sett sin mor misshandlas så kan man väl trots allt tycka sig ana där att han "omvänt" erkänner medhjälp i form av att ha förmedlat kontakter el dyl.
Ja, han menar att han själv helt saknar motiv - men om det finns ett motiv som heter pengar så kanske saken kan ses på ett annat sätt.
Citat:
Den där yy vad är det för figur?
Läs gärna tilläggsprototokollet jag ref. till. - Det finns många "figurer" i FUP, och JM har haft diverse olika kontakter och samarbeten som varat kortare eller längre tid, och allt har gått ut på att tjäna mycket pengar på kortast möjliga tid.
Citat:
Om man vänder på steken och tänker så här: Säg att JM säger till barnen att nu måste vi ta och trycka dit AP för att han är förjävlig med sina påhitt och polisanmälningar, och tänker ta tvillingarna ifrån oss och sabba vår ekonomi. Nu måste vi ha en kille som kan vara med och hålla i honom lite så att vi kan skrämma honom och se till att han tar tillbaka polisanmälan och avsäger sig tvillingarna. Vi ställer ut en balja vatten där eller där och så håller vi honom under ytan i omgångar till han ger med sig.

Ger inte det ett lite mer realistisk upplägg som är lättare att svälja för alla som ska involveras?
Framför allt skulle det ge JM frossa eftersom hon då riskerar att man bara tar sig ett bad; hon är säkert helt inriktad på sin försäkring och detta erfordrar planering och ett säkert genomförande. Själv assisterar hon med lättare sysslor, typ kör bil, lagar mat, skriver hotfulla sms, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in