Citat:
Ursprungligen postat av
KSOEskribent
Någon som kan ge en aktuell status av hur det är att bo i Laholm? Söker föredragsvis svar ifrån barnfamiljer som går i husköpartankar eller som har genomfört köp. Undvik kommentarer som "kriminellt WT-slödder" eftersom jag föreställer mig att det inte förhåller sig så - utan att villaägare överlag är ansvarsfulla människor som vill sitt närområde väl. Hur är det att bo exempelvis i Veinge? Är det tryggt? Finns det grannsamverkan? Känns det som ett område som utvecklas positivt eller negativt?
Jag bor inte Laholm och har inte bott i Laholm men jag är bekant med kommunen. Du slår mig som lite för välformulerad för att jag ska tro att du ska kunna trivas i Veinge...
Mitt intryck av kommunen för några år sedan är att den är på ett sluttande plan. Folk klagade redan då på att det kom alltför många invandrare dit. Många områden i kommunen var mycket drabbade av inbrott(både lokala missbrukarförmågor och östeuropeiska ligor).
Människor klagade på att det inte flyttade några unga människor till kommunen. Eller rättare sagt: Att folk i 40-årsåldern som flyttat från kommunen för utbildning och/eller jobb på annan ort inte längre kom tillbaka till kommunen i samma utsträckning som tidigare.
De som flyttade till kommunen utifrån var ofta pensionärer som valde att bli permanentboende i sin fritidsbostad i Mellbystrand.
Kommunen ligger ganska bra geografiskt med rätt många trevliga utflyktsmål i närheten(gränsar ju till Hallandsåsen och Bjärehalvön). Det är väl det mest positiva jag kan komma på. Men det i sig har ju inte riktigt med Laholm att göra.
Här är en reklamfilm som spelades in för kommunen för några år sedan....
https://www.youtube.com/watch?v=wu9ETVB8cXM