2017-08-01, 18:54
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det ska vara överförbart och missfärga och vara såpass att det stannar kvar (viss resistens mot sjövatten givetvis).
Vad är turkost i en soppåse på Granliden aktuell kväll?
(erinrar mig i skrivande stund att en oäkta "kork" till vin släppte färg nåt anskrämligt då den blev fuktig)
Har erfarenhet av en turkos plastpåse som färgade av sig när den blev blöt.
Citera
2017-08-01, 19:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Meningen att MR skulle åka dit? Så han skulle bara ta det, utan att ange henne, det gick ju sådär...

Han skulle nog inte nå fram till rättvisan hoppades nog JM.

En läglig skuldtyngd överdos på ett hotellrum.

Eller så hoppades hon fly utomlands med honom, och så hade han od:at där efter att ha burit resväskorna.
Citera
2017-08-01, 19:11
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ja, hon är intressant och tacksamt nog har jag inga blods-, vänskaps- (har hon en endaste vän?) eller andra anknytningar till den vedervärdiga Johanna.
Det är två otäcka varelser som sitter bakom låsen och kanske det blir någon mer när hon-djävulen själv inser att hon är rökt...

Om man räknar in skogstokiga mördargroupies som "vänner" så har hon åtminstone en (utöver de bittert förkylda i tråden):

https://mobile.twitter.com/IsabellaRubin2/status/888371783983931392
https://mobile.twitter.com/IsabellaRubin2/status/888705896695595008
Citera
2017-08-01, 19:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Jag drömmer för övrigt om bandet som JM erkänner båda morden på. Det vore mumma.
Citera
2017-08-01, 19:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Om drunkningslungor ser ut som vid kvävning och en blöja används som kvävning och tejpas fast tillfälligt med en tejp runt skallen - så är det givetvis inte omöjligt.
Däremot tror jag inte JJ återgett sanningen till MR om händelseförlopp.
Lägger några tankar kring detta, utifrån att denna dialog har hänt. Det vet vi heller inte.
Grundfakta:
Aki har ansetts vara en drunkningsolycka officiellt sett, men det mumlas i buskarna.
Sett till kiselalger drunknade han dock inte i Hjälmaren.

Anledning att snacka med MR:
Betona allvarsgrad.

Ev orsaker:
Bli av med honom (varför?*)
För att varna (han är mån om MR. Står de varann så nära att det är värt riskerna?)
Visa att man är kapabel till en hel del (MR uppfattade det dock inte som hot).

Hur betonas allvarsgrad:
Via att återge ett förlopp som vore trovärdigt i enlighet med den officiella bilden.

Varför mörklägga:
För att det är vedervärdigare utfört än han vill tillstå?
För att inte röja fler personers inblandning (vilket annat förlopp kräver?)

* Har han själv nån form av vinstvinning i att MR lämnar JM då detta de facto är andemeningen i samtalet?

Ang:
"Om drunkningslungor ser ut som vid kvävning och en blöja används som kvävning och tejpas fast tillfälligt med en tejp runt skallen - så är det givetvis inte omöjligt"

Jag är inte experten -- jag hade föreställningen att man var tvungen att dra in "nånting" i lungorna för att få drunkningslungor. På mig låter det där som om ingenting passerar -- eller så passerar kiselalger. Men det är klart, jag kan ha fel. Det passerar väl mer än vid jämförliga "torra" kvävningar. Vilket får en att undra om det är vattnet eller möjligheten att "kippa andan" som kunde vara agenten i drunkningslungor. Alltså om det räcker med det "muskulära" (om det är det det är) eller om vatten ska tränga in lungvävnaden. Eller annan vätska eller tjockare (?) gas.

Vi kan behöva sätta upp ett laboratorium för att bekräfta det där.

Shit vi är inte utbildade fast anställda medecine doktorer.
Citera
2017-08-01, 19:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det ska vara överförbart och missfärga och vara såpass att det stannar kvar (viss resistens mot sjövatten givetvis).
Vad är turkost i en soppåse på Granliden aktuell kväll?
(erinrar mig i skrivande stund att en oäkta "kork" till vin släppte färg nåt anskrämligt då den blev fuktig)

Du menar att hon kastar upp diskhodörren i skrevet på honom, griper soppåsen ur sin hållare med två händer och svingar den resolut om huvudet på honom, varpå han trycks ner i diskhon, som är påfylld inför handdiskningen?

Ja, Ica Supermarkets plastkassar hade grönt tryck på sig.

Jag tror du kan ha ett scenario färdigt där.

Åklagarn!
Citera
2017-08-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Har erfarenhet av en turkos plastpåse som färgade av sig när den blev blöt.

Jag har nyligen använt denna påse för dusch (av gipsat underben). Helt vattentätt.

Kanke kan användas omvänt?
Citera
2017-08-01, 19:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Om drunkningslungor ser ut som vid kvävning och en blöja används som kvävning och tejpas fast tillfälligt med en tejp runt skallen - så är det givetvis inte omöjligt.
Däremot tror jag inte JJ återgett sanningen till MR om händelseförlopp.
Lägger några tankar kring detta, utifrån att denna dialog har hänt. Det vet vi heller inte.
Grundfakta:
Aki har ansetts vara en drunkningsolycka officiellt sett, men det mumlas i buskarna.
Sett till kiselalger drunknade han dock inte i Hjälmaren.

Anledning att snacka med MR:
Betona allvarsgrad.

Ev orsaker:
Bli av med honom (varför?*)
För att varna (han är mån om MR. Står de varann så nära att det är värt riskerna?)
Visa att man är kapabel till en hel del (MR uppfattade det dock inte som hot).

Hur betonas allvarsgrad:
Via att återge ett förlopp som vore trovärdigt i enlighet med den officiella bilden.

Varför mörklägga:
För att det är vedervärdigare utfört än han vill tillstå?
För att inte röja fler personers inblandning (vilket annat förlopp kräver?)

* Har han själv nån form av vinstvinning i att MR lämnar JM då detta de facto är andemeningen i samtalet?

Förslag till motiv
Angående varför JJ ville skrämma bort MR.
Jag minns inte var och när, men jag har för mig att både JJ och JB har uttryckt missnöje med att MR hade pengar och åkte omkring med JMs nya Volvo. Det borde ha varit dom i stället…

Kanske insåg JJ också att om MR skulle gå med på att mörda GM och AM så fanns det risk för att säcken skulle knytas ihop så ordentligt att även JJ och JB riskerade att råka illa ut. JJ och JB kan ha haft som målsättning att avstyra att JM fick MR att mörda GM och AM.

JJ var tydlig med att han var bestört över att JM och bl.a. JB skulle dra till Thailand strax efter mordet på Göran. Om det stred mot hans rättsmedvetande eller om han insåg att det skulle bidra till att rikta blickarna mot JM och att hon riskerade att dra med honom i fallet låter jag vara osagt.

Citera
2017-08-01, 19:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag drömmer för övrigt om bandet som JM erkänner båda morden på. Det vore mumma.
Verkligen. Det drömmer jag också om.
Tänk bara att få slippa läsa om dessa fjortisbrev där hon bedyrar sin oskuld och berättar hur "sjukt" allt är och ger polisen uppläxning med sina egna hypoteser.

Senaste brevet avslutas så här:
Citat:
Polis är så taggade att finna bevis som binder mig vid brott att dem inte änns kontrollerar sitt egna material", skriver Johanna Möller senare i brevet.
Avslutningsvis anklagar hon flera av sina närmaste för att ljuga och säger att påståendet att hon bett sin dotter misshandla Aki Paasila är "helt sjukt". Johanna Möller avslutar sitt brev till tingsrätten med orden:
"Jag kan inte änns se film om dem slåss."
"Jag kan inte änns se film om dem slåss"

Är lite svårt att få in så många skrivfel i en enda mening, men hon lyckas med det.
Är som en 13-14-åring har skrivit.

Är nog kombinationen av total brist på självinsikt, extrem hybris och skriv/stav-felen som gör att folk tycker att hon verkar så korkad. För enligt RPU:n så är hon "genomsnittligt begåvad".

Några detaljer ur RPU:n i ämnet:
Citat:
Möllers funktionsförmåga bedöms dock inte vara reducerad till följd av de dysfunktionella personlighetsdragen.

Möller har genomgått en längre universitetsutbildning till socionom, vilket talar för att hon åtminstone är genomsnittligt begåvad.

Möller höll sig sysselsatt med läsning och genom att skriva brev större delen av dygnet.
Blir lite skraj av hennes dygnet-runt-brevskrivande. Det måste bli ett avslut på detta. Hoppas, hoppas därför på att den avslöjande hemliga inspelningen kommer in.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-08-01 kl. 19:46.
Citera
2017-08-01, 19:45
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Helt klart är det den polis som hade ärendet som sjabblat något nog, visst det kan ju tyckas vid en första anblick att det kunde vara en helt vanlig ordinär drunkningsolycka men via rättegången och FUP så har vi ju fått till livs att varningsklockorna ringde för fullt redan i initialläget, mycket illa skött kort sagt.

Det är visserligen en svår avvägning när det gäller olyckor på det här sättet men som sagt, tillräckligt många varningsklockor ringde samtidigt så fallet skulle ha utretts som mord från start och då hade vi troligen inte haft tragedin med GM och AM att dryfta.

JM hade varit inlåst och besparat sina anhöriga den sorg hon nu har förorsakat dem.

Marie och Maria hette ju snutbrudarna som var först ute i Granliden och som alltså kastade sina erfarna (nåja ...) polisblickar på "drunkningsoffret" Aki där han låg och guppade upp-och-ner i sjön Hjälmaren.

Och slentriankänslan tog nog överhanden lite väl mycket kan väl misstänkas (även om de ju aldrig i hela sitt födda liv skulle erkänna det!) över den här klichéartade axelryckningen till drunkningsolycka.

Överrapporteringen till vakthavande befäl blev väl därefter kan misstänkas.

Men vad hette den tjänstgörande filuren som tog emot rapporten; har det framkommit? - kan ju vara intressant att veta - så att han (för det kan väl knappast varit en hon, det också?) kan få lite välförtjänt läpp han också!

I alla fall; man kan nog lugnt säga och påstå att den här sommaren 2017 nog inte tillhör någon bland de bästa just dessa tre poliser upplevt i sitt liv ... nu när allt som kunde gjorts (mycket) bättre från scratch alltså dras fram i dagsljuset.

Men vet ni vad?
Jag tycker faktiskt inte synd om dom det minsta lilla - för det finns andra det är mycket mer synd om i denna mycket illa skötta historia.
Citera
2017-08-01, 19:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
När han skrev det där var mordet avskrivet som olycka. Självklart var han inte rädd att någon konstapel skulle komma sättandes och undra vad han menade på fb!
Sedan när folk började fråga vad som hänt ville han avdramatisera sitt tilltag som hade skett i ett ångerfullt ögonblick.
Glöm inte att folk lever sina liv på fejjan numer.

Tror inte JJ och JM, när de nu hade klarat sig
ur Akimordet, började skapa snackisar om det hela, DET vore obsklass (om vi ska vara sådana) om något.
Tänk på att vi nu ser på saken i backspegeln med helt "andra ögon".

Ja, jag ger dig att det vore dumt om allt vore lugnt, men han ränner ju runt och pratar om det på andra håll också. Det beror väl lite på tidslinjen.

Och det går väl radera saker från fejan i efterhand?

Om man nu lever sina liv på fejan och det där var bokstavligt ment och sen dyker JM ner på det samma dag, och han låter det ligga, och hon låter det ligga kvar, vad säger det om JJ:s "liv"? Att vi borde låsa in honom utan rättegång och han fattar nada?

Hur är det, går saker man lägger där med meddelande till ens "vänner" automatiskt, eller måste dessa besöka sidan ibland för att titta efter uppdateringar?

Jag tror inte det är sant. Här lägger man ner sin tid och så är di så dumme?
Citera
2017-08-01, 19:55
Medlem
Grandiosos avatar
Man poängterar Möllerskans farlighet, den ondska hon besitter, men det hade inte varit mycket
bevänt med hennes farlighet om hon inte haft folk omkring sig som villigt ställde upp
på alla hennes sattyg mot andra. Det lockas med löften om pengar och uppehållstillstånd,
och så sluter man upp kring henne och hennes mordiska planer.
Det kan sedan också förvisso utspela sig slug och längre tids manipulation ledande in
på fördärvets vägar men syvende och sist så har alla en fri vilja och bestämmer själva
vilka val man gör. Här valde man att mörda och misshandla åt henne.
Det var valen man gjorde. Man kunde valt att avstå men valde att gå
madam Möller till viljes.

Här hade nu Möllerskan tillgång till knarkande och kriminell ohyra från tredje världen.
Utan den tillgången knappast så mycket utfört i mordväg gissningsvis.

Jag tror inte hon själv "tog hand om" exmaken utan där lär också någon eller några gjort
det smutsiga jobbet åt henne. Överhängande risk tyvärr för att denna någon eller dessa några
slipper undan att lagföras för det skedda.

Johanna Möller är konstaterat farlig och ondskefull.
Men utan andras hjälp på vägen hade udden tagits av denna farlighet och ondska.
För jag tror inte hon klarat av att ta livet av folk på egen hand. Eller misshandla andra
som misshagat henne.

Ps: Herrar som Stalin, Hitler och Pol Pot hade inte heller haft mycket till farlighet att
"skryta med" om det inte funnits en massa galningar som mer än gärna slutit upp
omkring dem och deras ondskefulla avsikter.
Senast redigerad av Grandioso 2017-08-01 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in