2017-07-30, 14:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja om vi förutsätter att kiselalgsbristen är korrekt uppmätt och verkligen odisskutabelt kan visa att Aki drunknat i icke-sjövatten. Då är hans drunkningsdöd inget annat än ett mord, helt klart.

Men kan man verkligen enbart hänga upp hela åtalet på kiselalgsbristen när domstolar i andra länder vägrar acceptera denna analys rättsligt??
Måste inte åtmindstone kiselalgerna vara ytterligare en punkt på listan över mordbevis? Nu har vi bara "skumma beteenden" före och efter Akis död - men inget tillvägagångssätt hur han dränktes, ingen plats där det skulle ha kunnat ske och inga gärningsmän. Det håller inte enligt mitt tycke.

Vad bevisar frånvaron av kiselalger från Hjälmaren i Akis lungor och andra organ?
Att han inte drunknat i Hjälmaren. Är det bevisat med 100% säkerhet eller "bara" med 99% säkerhet eller med någon annan sannolikhet?
Visst utgör kiselalgerna ett viktigt bevis, men vi måste också beakta andra bevis och indicier.
Här är några exempel:
– Stämplingarna till mord på Aki.
– Giftermålet ca 8 månader före mordet till omgivningens stora förvåning.
– Den förfalskade livförsäkringen ca 7 månader före mordet och ansträngningar att teckna fler livförsäkringar.
– De motstridiga uppgifter som JM spritt om Aki som knarkande våldsman och god familjefar, t.ex.
– Motstridiga uppgifter som "jag ringde sos för jag såg båten". I larmsamtalet uppger hon att hon då upptäckte båten.
– Någon höll på med båten tidigt på lördagsmorgonen. Aki hade varit död ca 10 timmar eller mer då han påträffades ca 9:45 på lördagsförmiddagen.
– Aki påträffades död på ca 1 m djup intill bryggan, nära stranden.
– Aki var en god simmare.
– Krav på snabb utbetalning av livförsäkringen.
– Krav på snabb kremering.
– Den förfalskade bouppteckningen.
– I februari uppger Aki att JM är otrogen med tre olika män på kort tid. JM beskriver att relationen var bra.
– JM uppger att hon var den enda vuxna på Granliden, utöver Aki, då han dog.
– Till vittnen har Aki uppgett att han var rädd för JM. "Aki ville fly för att han var rädd för Johanna."/DS i FUP.
– JM uppger drunkning, trafikolycka, arbetsplatsolycka, hjärtfel och överdos som dödsorsak till olika personer.
– Temsning har visat att JM ljugit om sina rörelser i samband med Akis död.
– Varför ringde JM till AB strax innan hon ringde sos-alarm och talade som om inget hänt?

Jag har säkert glömt något dussintal av de indicier som finns och som tyder på att JM mördade Aki. Ett eller ett par av dessa indicier kan anses graverande, men ändå inte räcka till fällande dom. Allt tillsammans lämnar IMO inte utrymme för tvivel om att det är JM som ansvarar för Akis död. Jag delar helt tingsrättens bedömning angående detta.

Citera
2017-07-30, 14:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför suckar du över att vi fortsätter spåna över hur Aki kan ha mördats??
Eller tycker du att det är löst kanske?
Det är det inte och så länge inget tillvägagångssätt kan presenteras är risken väldigt stor att JM frias för Akis mord. Men du undrar hur det är ställt och tycker att både vi och utredarna ska sluta spekulera...?

Det är ju tejpremsan över munnen som du tjatat om som jag menar - det går inte att effektivt tejpa honom över munnen och sedan slita bort den tejpen utan att det syns. Det rycks ut hårstrån och blir småskador på huden och under huden.
Att "ALDRIG skriva om nån tejpning" är inte riktigt det du gjort...
Jag suckar över dina ideliga feltolkningar och upprepningar.
Nej - du har tjatat om tejpning av extremiteter, sen lyckats glömma flertal ggr att jag sagt att han isf hade kläder på sig och malt om att skinn slits bort, du har sen fortsatt om tejprester på huden som ska synas och mitt svar var ideligen att det inte sitter på huden. Fortsättningsvis har jag betonat att det högst troligt inte var nån spårsäkring vid obduktion via krimtekniker. Sen börjar du om snörfåror vilket är rent skräp och jag börjar undra om du var under obduktionsplåten och tjuvlyssnade:
Att ens dra in hängning/strypning/snörfåror i sammanhanget är nämligen helt absurt när bred silvertejp diskuteras.

Just nu gör du exakt det samma igen som börjar med hårstrån.
Denna tejp sitter kort tid och om han var nyrakad, vilket är högst troligt inför en helg, så kommer det inte slitas bort ett enda hårstrå.
Senast redigerad av develi 2017-07-30 kl. 14:09.
Citera
2017-07-30, 14:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Det står en artikel om MR i Brottscentralen idag Han började strula i tidiga tonåren; i sjätte klass rökte han hasch och intog metaamfetamin
Slutligen skickade familjen honom med människosmugglare hit till Sverige och resten vet vi ju
Han har alltså ett långvarit missbruk

Det finns mycket att notera även om MR. Hans far var drog- och spelmissbrukare. Han hävdar att han blev utkastad hemifrån när han ställde krav på fadern att sluta med missbruket. Han flyttade då till Turkiet, där han själv missbrukade hela tiden, under två års tid.
MR ger en bild av att han har en rättskänsla, men han lever inte upp till den själv, i handling. Han beskriver förutom sitt drogbruk också hur han vid ett antal tillfällen hamnat i bråk och/eller utövat våld. Långt tidigare innan han kom till Sverige och blev torped åt JM. På ett drygt halvår i Sverige hann han med grov misshandel, två olovliga körningar och "rattfylla", ett mord och ett mordförsök.
Jag kan förstå att Anki och Göran inte tyckte att han var någon svärmorsdröm...

Citera
2017-07-30, 14:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vad bevisar frånvaron av kiselalger från Hjälmaren i Akis lungor och andra organ?
Att han inte drunknat i Hjälmaren. Är det bevisat med 100% säkerhet eller "bara" med 99% säkerhet eller med någon annan sannolikhet?
Visst utgör kiselalgerna ett viktigt bevis, men vi måste också beakta andra bevis och indicier.
Här är några exempel:
– Stämplingarna till mord på Aki.
– Giftermålet ca 8 månader före mordet till omgivningens stora förvåning.
– Den förfalskade livförsäkringen ca 7 månader före mordet och ansträngningar att teckna fler livförsäkringar.
– De motstridiga uppgifter som JM spritt om Aki som knarkande våldsman och god familjefar, t.ex.
– Motstridiga uppgifter som "jag ringde sos för jag såg båten". I larmsamtalet uppger hon att hon då upptäckte båten.
– Någon höll på med båten tidigt på lördagsmorgonen. Aki hade varit död ca 10 timmar eller mer då han påträffades ca 9:45 på lördagsförmiddagen.
– Aki påträffades död på ca 1 m djup intill bryggan, nära stranden.
– Aki var en god simmare.
– Krav på snabb utbetalning av livförsäkringen.
– Krav på snabb kremering.
– Den förfalskade bouppteckningen.
– I februari uppger Aki att JM är otrogen med tre olika män på kort tid. JM beskriver att relationen var bra.
– JM uppger att hon var den enda vuxna på Granliden, utöver Aki, då han dog.
– Till vittnen har Aki uppgett att han var rädd för JM. "Aki ville fly för att han var rädd för Johanna."/DS i FUP.
– JM uppger drunkning, trafikolycka, arbetsplatsolycka, hjärtfel och överdos som dödsorsak till olika personer.
– Temsning har visat att JM ljugit om sina rörelser i samband med Akis död.
– Varför ringde JM till AB strax innan hon ringde sos-alarm och talade som om inget hänt?

Jag har säkert glömt något dussintal av de indicier som finns och som tyder på att JM mördade Aki. Ett eller ett par av dessa indicier kan anses graverande, men ändå inte räcka till fällande dom. Allt tillsammans lämnar IMO inte utrymme för tvivel om att det är JM som ansvarar för Akis död. Jag delar helt tingsrättens bedömning angående detta.
Jättebra uppspaltning. Jag diskuterade indicier en kort sväng, tog bort några påstående direkt som inte ens kommer upp i en nivå att behöva diskuteras som indicie och ska kolla mer och återkomma gentemot ditt.
Citera
2017-07-30, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Vilken planet tillhör du - Johannas galax kanske? Om du anser att hon har klarat sig galant i samhället, så talar det för att du har en extremt skev syn på rätt och fel.
Följande är alltså galant enligt dig?

Slarva med pengar för att pappa kan betala

Starta misslyckade bolag på löpande band

Låta sin mor(AM) ta hand om betalningar av räkningar, eftersom hon inte en klarar att sortera strumpor eller hålla rent och ordning i sitt hem

Fixa snabba cash från staten genom att bedriva flyktingverksamhet utan tillstånd

Anstiftan till mord i flera fall

Ange egna barn som möjliga gärningsmän

Be egna barn ljuga för att ge henne alibi

Kasta ut egna barn från hemmet för...

Ha sex med ynglingar i beroendeställning

Begå bedrägerier och urkundsförfalskning till livförsäkring, olika bolag och dödsboupprättningen efter Aki

Ovan ÄR anmärkningsvärt och kan inte anses som normalt eller att klara sig galant.

Jag har medvetet utelämnat det grövsta som kommer ge henne och MR livstid. Jo, sistnämnda är/var nog störd och det passade den sluga Möllerskan för hennes planer och genomföranden av illdåden. Hon tar de svagare till hjälp - de hon kan ha hållhakar på.
Hon har klarat sig galant säger jag. Allt du räknar upp är innan denna rättegång drog igång, cirka två år tillbaka i tiden. Att sen mamma och pappa gett henne pengar är deras sak och ingen har klagat innan MR flyttade in för det var inte pengarna som var problemet utan deras rasism. Varje "unge" på "östermalm" lever på sin pappas plånbok och ferraris, inget unikt i samhället för rika föräldrars barn får kärlek via bankkontot.
Citera
2017-07-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Det där jag fetat får du ge fakta på vilket du inte kommer kunna göra. Läs JB förhör och du skall se att hon pressas, spottas på, förnedras och fhl ljuger henne rätt upp i ansiktet och på inget vis ser du att JB vacklar i sanningen. Till på köpet är dessa förhör otillåtna och aldrig kommer kunna användas men det gör detsamma för man kommer inte åtala JB utan hon har likt många andra utnyttjas av åk.

Är Fhl anmäld för tjänstefel? Borde han bli.
Citera
2017-07-30, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men har inte JB redan åkt dit och straffats för olagligt droginnehav?
Fast hon kanske bara mörkade för sin tokiga mamma JM.
Det är helt osannolikt vad mamman har ställt till för sina barn.

Flera personer har i undersökningen uppgett att JB använder droger och om jag inte minns fel så har hon också varit omhändertaget på grund av samma problem.
Det har hon men personen jag citerade i citatet använde ordet missbrukar ist för missbrukat.
Citera
2017-07-30, 14:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Solglittret skrev:
"Men det är ytterst osannorlikt att Aki dött av annat än drunkning."

Två obducenter, om än erfarna (Druid och Eriksson), har aldrig sett det.
I lilla Sverige.
För att testa urvalet så bör man ha i åtanke om hur många morddränkningar det kan handla om per år och gå internationellt.
Det är säkerligen väldigt ovanligt och det lär vara en del mord som feltolkats också som en ordinär drunkning.

Med tanke på detta kom jag osökt att tänka på Nerijus Bilevicius, sexuell sadism, tejpning och hängning.
I lilla Blomberg hände detta ytterst ovanliga mord och sakkunnig vände sig till internationell forskningslitteratur i frågan och befäste att det händer även om det är ovanligt - det finns dårar som har ett sånt sadistiskt tändningsmönster och njuter av eländet.
Den erfarne professor Långström hade själv aldrig mött nån sån sadist.

I mellersta Sverige kan det snöa på midsommar. Det är ovanligt. Men det händer.

Det kan förstås vara knepigt att jämföra rent kroppsliga reaktioner på kvävning med mördarskallar, men det talar väl inte i detta fall till prof. Långströms fördel precis, offret ser ju ut som det gör för att någon har gjort så -- föreställer jag mig.

Hursomhelst så finns det ju i världen flodländer som Indien och Kina, ja bättre delen av södra Asien, där folkmängden är stor och religionen påtaglig och människovärdet inte riktigt i våra trakter, där det finns drunkningstal som AE et co. bara kan drömma om. Och där behovet är stort att snabbt kunna bedöma om kropparna i Ganges et passim kommit dit genom brott eller olycka, innan de begravs. Även självmord samt dito plus försäkringsbedrägeri lär ju höra till vardagsmaten. Utöver vad vi har att göra med. Så man kan ju föreställa sig att det dykt upp en och annan "snöflinga till midsommar" på sådana håll.

Nu har ju vi då ev att göra med något som borde höra till kvävningsstatistiken, så det största materialet kommer ju då rimligen inte från flodoffer utan från kvävningsolyckor och -mord. Var det söks bäst och vilka siffror det kan handla om är kanske svårare att direkt peka ut, men lär ju inte vara helt ovanligt ändå. Vore ju förstås otroligt intressant om en sådan kvävningslunga inte bara fanns utan var indikativ om dödssättet: gas, lufttömt rum, utdragen process, växelvis öppen och stängd lufttillförsel, växelvis vätska gas etc. (ursäkta ordval/amatörmässighet). I så fall hade vi väl fått reda på det tror jag.

Så det är nog ett undantagsfenomen iofs.
Citera
2017-07-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du har rätt. Så sett skulle man vilja tänka i banor av antingen en större vattensamling/ bassäng/damm inom fyra väggar eller mycket avskilt eller fixerad kropp och vatten över mun/ansikte. Alternativt fixerad kropp och slängd i eller nedsänkt med huvudet i vatten.

Det är inte känt om det finns andra fastigheter el marker i trakten som skulle kunna erbjuda en kiselalgsfri damm el bassäng om man kom förbi med AP inrullad i en matta? Eller ett träbadkar på någons terass, ngn bondgårdsinstallation för drickande boskap, drickvattenverk/park/damm, vattenfyllt gruvhål, källsprång?

Vad händer om man monterar en presenning, ponchoregnkappa, plastsäck om AP:s hals medan han sover och sedan häller och spolar vatten i "tratten" medan någon sitter på kropp och armar? Eller fixerar kropp och huvud och spolar vatten i munnen? (Fixera med gladpack/plast mot underlag och spola vatten i ett hål för munnen när luften börjar ta slut?
Om man ska ta fasta på min idé så ska man börja med de "obestridliga förutsättningarna" ("Soppatorsk k a n det o m ö j l i g e n v a r a för..."). En attitydförändring vid problemlösning alltså: "Pst, tänk om..?!"
Citera
2017-07-30, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/monstereleven-blev-en-mordare/
"Hunden" MR är ingen radiostyrd filur, tvärtom han vågar tråtsa både sin far och sin lärare som yngling. Inte populärt detta att gå emot äldre, inte heller ställa sig upp mot lärare inom MRs kultur och "hemland". Trots det kör afghanen för fullt. "våga inte komma här och säga hur jag skall bete mig" är hans mantra.
Citera
2017-07-30, 14:33
Bannlyst
Citat:
Det står en artikel om MR i Brottscentralen idag Han började strula i tidiga tonåren; i sjätte klass rökte han hasch och intog metaamfetamin
Slutligen skickade familjen honom med människosmugglare hit till Sverige och resten vet vi ju
Läste det just och där framgick en hel del och mer finns. Mycket tacksamt att nu minst en artikel som inte gynnar MR lanserats. Oj oj vad det säkert finns om denna "21-åring", MRs rpu är också maskad men där finns en del matnyttigt. Han gillar att vara "värsting" och skryter om sin kriminalitet ända fram tills det tekniska i denna möllers härva sätter dit han. Då erkänner han men han var "hunsad" av JM blir förklaringen.
Senast redigerad av 6nysningar 2017-07-30 kl. 14:50.
Citera
2017-07-30, 14:34
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Snacka om att komma från askan rakt in i elden
Grabbfan har min fulla sympati när det gäller hans sociala liv som fullständigt gick åt helvete när han började knulla MördarJohanna
Därmed då inte sagt att jag sympatiserar med hans delaktighet i mord och mordförsök, där ser jag att både MR och MördarJohanna är glasklart skyldiga och ska dömas därefter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in