Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Jag skulle säga att det har att göra med östrogen i dricksvattnet - på grund utav allt P-piller som knaprats sen... 60-70-talet? Det är ju östrogen som användaren sedan pissar ut i avloppsvattnet, vilket inte tas bort i reningsverken utan går vidare ut i dricksvattnet. Och könshormoner i dricksvattnet gör en hel del.
På samma gång kan jag säga att jag noterat att det är stor skillnad även på unga flickor mot när jag gick i högstadiet på 90-talet - de har idag betydligt större bröst idag än på min tid. När jag gick i åttan-nian så var en normal B-kupa hos klasskamraterna något man vände sig för - idag har fan tolvåringar C eller D-kupa...
Mja, du har liten bra tanke där.
MEN det skulle då vara enkelt mätbart. Östrogen är ett enkelt mätbart hormon. Reningsverken tar dessutom reda på ganska mycket av sådant ändå, vi har bakteriebaserade reningsverk och så vidare, sen ut i mälaren (här i stockholm iaf) och det skulle VÄLDANS mycket p-piller till för att få en påverkan.
Än en gång, mina fria tankar. Säger inte att det är så.
Mognadsgrad har jag faktiskt en förklaring på, när det gäller flickor.
Ju bättre levnadsstandard ett samhälle har, desto tidigare kommer framförallt flickor att gå in i puberteten.
Det är mätbar skillnad mellan nu och när exempelvis industriella revolutionen började på 1700-1800talet.
Vi människor försöker ju som desperat föröka oss.
Om man skulle kolla på Afrikas fattigaste delar så skulle min tes vara att där mognar flickor senare än här i väst.
Och sen har vi skillnaden med att pojkar mognar senare än flickor, framförallt nu i modern tid.
Varför kan jag inte ge en bra förklaring på.
Men här, än en gång, tänker jag på, att pojkar inte får vara pojkar i skoltiden.
Så fort man gör nånting som är typiskt pojkar,stökar och tar plats, så skall det bekämpas eller diagnostiseras med diverse bokstäver.
ADHD eller liknande, som egentligen skulle kunna förklaras med en grabb som gör, vad körande hormoner i kroppen skriker att grabben ska göra.
Men tonårstjejers beteende är tabu att ifrågasätta, enligt feministiska läror.
Ser ni vart röda tråden går här, med att kasta in mena-ungar i mixen ?
Betänk.