2017-07-26, 11:12
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Fortfarande inte ett ljud om MP i media
Dom kommer nog inom en snart framtid att släppa att dom nu kallar sig Klimatpartiet och tar kraftfullt avstånd från allt vad MP någonsin sagt och gjort.

Vad gäller Löfven så slipar han nog just nu på en spektakulär undanmanöver som helt tar fokus från trådens ämne. Vidöppna gränser och en amnesti åt samtliga asylsökande/flyktingar/invandrare innan lunch kanske?
Citera
2017-07-26, 11:13
Medlem
fishANDchipss avatar
Om Stefan Löfven beslutar att ge de aktuella ministrarna sparken redan i eftermiddag, finns det ens några givna kandidater som kan ta över ministerposterna?
Citera
2017-07-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En lite paranoid teori skulle ju kunna vara att man vill skapa kaos just nu. För att väljarna skall "ta sitt förnuft tillfånga" vid nästa års val & vilja ha en tydlig & kompetent majoritet som man då hoppas blir alliansen.

Eftersom det fortfarande är jämnt mellan blocken så kan det mycket väl vara så att denna regering ska framstå som regeringsoduglig.

Framstå? Den är regeringsoduglig. Men att det ska framgå mer tydligt för väljarna.
Citera
2017-07-26, 11:14
Medlem
Stones avatar
Läste precis Göran Greiders krönika i Expressen. Han menar att Löfvèn är för vingklippt för att kunna leda S i nästa val. Han tar upp det eftersom Alliansen sparar en skadeskjuten Löfvèn till valkampanjen till riksdagen 2018. De kan hacka på hans inkompetens.

Det får mig att fundera om inte Löfvèn kastar in handduken och lämnar regeringen och ordförandeposten. Margot Wallström blir ny ordförande för S och ett extra val hålls. Wallström får ta in sina ministrar och sätter riktningen att något sånär överleva extra valet men som kan segra i rikdsgadsvalet. Hon är ju väldigt populär samt framställt sig som en tuff kvinna.

edit: alternativt Magdalena Andersson, men jag tror att hon är för "ung" i sossarna för att kunna samla leden.
Citera
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Undra hur förtroende för svetsaren är inom det egna partiet?
Tror ens sossarna själv på honom?
För att försöka förklara det hela på ett enkelt sätt...
Om du har Hemorrojder och analklåda så har du ett rövhål som irriterar och du är givetvis inte nöjd med detta, idag transplanterar vi inte rövhål men vi kan bota dig och du vill givetvis behålla ditt rövhål fram till det är friskt och inte ger dig några besvär.

Sossarna har ett sjukt och irriterande rövhål i Stefan Lövfen men detta rövhål går inte att bota och kommer att fortsätta ställa till problem och obehag, men sossarna kan till skillnad från dig byta sitt rövhål mot ett som orsakar mindre obehag och problem...men dom kommer att få dras med sitt sjuka rövhål tills dom skaffat ett nytt.

#intemittrövhål
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Som envackerblomma vänligt påtalade för mig så finns det möjlighet att ge talmannen uppdrag att kalla till sammanträde under sommaruppehållet i riksdagsarbetet om 115 ledamöter ställer sig bakom det. Då ska sammanträde hållas inom tio dagar.
Är osäker på om Alliansen utnyttjar denna möjlighet, men ser inget skäl till att de inte skulle göra det.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/riksdagsordning-2014801_sfs-2014-801
Partiledarna blir nog inte så populära bland riksdagsmännen om dom måste avbryta sitt jättelånga betalda sommarlov.
Citera
2017-07-26, 11:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Som envackerblomma vänligt påtalade för mig så finns det möjlighet att ge talmannen uppdrag att kalla till sammanträde under sommaruppehållet i riksdagsarbetet om 115 ledamöter ställer sig bakom det. Då ska sammanträde hållas inom tio dagar.
Är osäker på om Alliansen utnyttjar denna möjlighet, men ser inget skäl till att de inte skulle göra det.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/riksdagsordning-2014801_sfs-2014-801

Värt att notera är förstås att SD med sina 50 ledamöter inte hade kunnat göra detta på egen hand.
Jag har för mig att de sade att de skulle göra det på presskonferensen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
V inte med på Alliansens misstroendeförklaring, man ska göra en egen tydligen.
SR Ekot, kl.11.00

Spel för galleriet. Jonas Sjöstedt vet att han bara kommer få ett skit att säga till om när sossarna regerar. Nu skiter han i byxan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nej enda jag tror som kan utlysa ett extra val är Löfvéns bitterhet och det skulle inte förvåna mig för sig.

Men det var just det jag menade är inte risken stor att det inte blir något extra val och att man istället behåller någon form av en Expeditionsregering?

Dom två stora partierna M och S är ju ändå nere för räkning, fast nu verkar ju M rest sig vid 9e sekunden.

Ja Löfven kan tjura som ett barn. Det är den mentala åldern han egentligen har.

Jag tror dock att antingen så avgår Löfven själv. Magdalena Andersson är utsedd att ta över. Därav fick hon sköta Almedalen (detta kan redan vara planerat). Väljer han sitta kvar så avsätter han de tre ministrarna.
Citera
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Det är väl käckt att konsekvenserna av Alliansens privatiseringshysteri visar sig, men nu verkar de inte ha minsta förmåga att ta ansvar. Det finns inte ett spår av självkritik, men visst låt dem ta över sedan har vi ett ordinarie val om ett år.
Citera
2017-07-26, 11:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Läste precis Göran Greiders krönika i Expressen. Han menar att Löfvèn är för vingklippt för att kunna leda S i nästa val. Han tar upp det eftersom Alliansen sparar en skadeskjuten Löfvèn till valkampanjen till riksdagen 2018. De kan hacka på hans inkompetens.

Det får mig att fundera om inte Löfvèn kastar in handduken och lämnar regeringen och ordförandeposten. Margot Wallström blir ny ordförande för S och ett extra val hålls. Wallström får ta in sina ministrar och sätter riktningen att något sånär överleva extra valet men som kan segra i rikdsgadsvalet. Hon är ju väldigt populär samt framställt sig som en tuff kvinna.
Margot Wallström tvärvägrade väl att bli partiledare tidigare vill jag minnas. Men det sa ju Göran Persson också så det kan ju förändras.
Citera
2017-07-26, 11:16
Medlem
"Gustaf Tronarp
33 min sedan
Tillsammans med Sverigedemokraterna har Alliansen majoritet i riksdagen. Det innebär att misstroendeomröstningen ser ut att gå igenom"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dV2no/akesson-antligen-vill-alliansen-gora-slag-i-saken

Hotade/lovade inte Lövfén med nyval om det blev misstroende mot fler än en minister?

"Löfven kommer inte låta det gå till en misstroendeförklaring mot flera ministrar, enligt Expressens uppgifter.
Börjar oppositionen jaga alla tre statsråden för att misstroendeförklara dem kollektivt så kommer Löfven hota med att utlysa extraval, enligt uppgifter till Expressen."

http://www.expressen.se/nyheter/lofvens-maktspel-efter-it-lackorna/

Iofs uppgifter från Expressen och inte direkt från Lövfén.. och han höll ju inte löftet om att avgå eller att det skulle bli omval tidigare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in