2017-07-25, 07:30
Medlem
Jag skänker 5000 kr till välgörenhet om någon annan än Safet blir åtalad för morden. Ni har mina ord!
Citera
2017-07-25, 07:30
Medlem
Snubban007s avatar
Ny i tråden.. inte läst igenom.allt..
Är det bekräftat att mannen var på sitt jobb? "Flera oberoende vittnen" men lik förbann*t låter det fortfarande som att det inte är bekräftat..

Jag misstänker mamman själv i detta..
Citera
2017-07-25, 07:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jo håller med det måste finnas motiv. Jag tror inte att det finns något dokumenterat fall att en random gått in och dödat en tre barn med mamma på måfå, för att sedan låsa efter sig.

Som sagt jag är lite förbryllad av dessa tre oberoende vittnen. Får inte ihop något alls av händelseförloppet som just nu presenterats.

Om det inte är pappan så ser jag bara två möjligheter.

1. Mamman har fått ett psykbryt vid tanken på att KF kommer att bryta sig in när som helst, anlagt eld i lägenheten efter bästa förmåga för att hämnas lite på hyresvärden genom att förstöra lägenheten, och sedan - lite svagt och hafsigt - skurit halsen av barnen och sist sig själv.

2. Någon som mannen varit skyldig pengar, förmodligen en kriminell machojugge eller alban, har hotat pappan med att döda hans familj om han inte betalar. Pappan har inte trott att det var på allvar. Men det var det... Elden skulle i så fall vara till för att förstöra eventuella DNA-spår som mördaren kan ha lämnat efter sig, och som polisen skulle kunna hitta en matchning på i brottsregistret

Scenario 1 är mer troligt av rena sannolikhetsskäl: att det var just samma morgon som kronofogden skulle komma och vräka dem.
Citera
2017-07-25, 07:39
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det inte är pappan så ser jag bara två möjligheter.

1. Mamman har fått ett psykbryt vid tanken på att KF kommer att bryta sig in när som helst, anlagt eld i lägenheten efter bästa förmåga för att hämnas lite på hyresvärden genom att förstöra lägenheten, och sedan - lite svagt och hafsigt - skurit halsen av barnen och sist sig själv.

2. Någon som mannen varit skyldig pengar, förmodligen en kriminell machojugge eller alban, har hotat pappan med att döda hans familj om han inte betalar. Pappan har inte trott att det var på allvar. Men det var det... Elden skulle i så fall vara till för att förstöra eventuella DNA-spår som mördaren kan ha lämnat efter sig, och som polisen skulle kunna hitta en matchning på i brottsregistret

Scenario 1 är mer troligt av rena sannolikhetsskäl: att det var just samma morgon som kronofogden skulle komma och vräka dem.

Lägenhetsdörren var låst. Så scenario 2 blir knepigt då. Ifall inte denna utomstående snott nyckel och låst efter sig. Ja jag vet att det finns några lägenheter som dörren går i lås på när man stänger den men det är inte standard i svenska hyresrätter. Är vanligt utanför Sverige dock och man blir rövknullad när man glömmer nycklarna inne och stänger dörren.
Citera
2017-07-25, 07:44
Medlem
Citat:
Alltså som MGMs advokat uttalar sig så finns det inte nog med bevis för en häktning. Jävligt konstigt.

Det stod I artikeln att några av offren hade sårskador på halsen så helt hypotetiskt skulle ju mamman kunnat dö på annat sätt än av kniv? Eller har jag fel?

Går ju troll i detta ärendene och polis/åklagare runt om i landet har så jävla dåligt förtroende av allmänheten just nu att det förvånar mig när dom fortfarande håller på med sitt jävla "håll tyst för det kan påverka utredningen om man uttalar sig".

Men jag hoppas det finns ett mordvapen som är skickat på analys. Annars blir det knepigt häkta honom efter den obligatoriska utredningshäktningnen.

Alltså mannen kommer sitta häktad minst en vecka, så kallad utredningshäktning. (Googla).

Om inget framkommer på en vecka blir det knepigt.

Jag tror på en kinesiskt liga som kidnappat honom och matat honom med räkor i en bagagelucka.
Är han inte redan häktad p.g.a sannolika skäl?
Citera
2017-07-25, 07:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Är han inte redan häktad p.g.a sannolika skäl?

Jo. Jag såg det. Men verkar ju som att dom inte har på fötterna för den häktningen som jag förstått det. "För inte ens" mgm i Tova fallet har gått ut och bestridit häktning öppet.

Finns häktningsframställan/protokoll här i tråden? Har missat det isåfall.

Jag utgick att man körde på sannolika för att få till restriktioner med mera.
Citera
2017-07-25, 08:05
Medlem
Browndawgs avatar
Han anhölls på den lägre misstankegraden först. Och han har detaljerat berättat om sina timmar innan branden. Samt att nu tre oberoende vittnen bekräftar hans alibi.

Dom döda har bragts om livet innan branden säger åklagaren.

Källa Aftonbladet.

Jag får helt enkelt inte ihop detta. Något stämmer ju inte.
Citera
2017-07-25, 08:07
Medlem
Browndawgs avatar
Är det någon kunnig här som vet hur snabbt dom måste ta ställning till hans överklagning av häktningen? Känns ju som att det borde göras snabbt.
Citera
2017-07-25, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Lägenhetsdörren var låst. Så scenario 2 blir knepigt då. Ifall inte denna utomstående snott nyckel och låst efter sig. Ja jag vet att det finns några lägenheter som dörren går i lås på när man stänger den men det är inte standard i svenska hyresrätter. Är vanligt utanför Sverige dock och man blir rövknullad när man glömmer nycklarna inne och stänger dörren.

På min ytterdörr behöver man bara peta upp en liten pigg, så går dörren i lås när man smäller igen den efter sig. Någon som bor i området som kan berätta hur det var med låsen där?
Citera
2017-07-25, 08:27
Medlem
Citat:
Han anhölls på den lägre misstankegraden först. Och han har detaljerat berättat om sina timmar innan branden. Samt att nu tre oberoende vittnen bekräftar hans alibi.

Dom döda har bragts om livet innan branden säger åklagaren.

Källa Aftonbladet.

Jag får helt enkelt inte ihop detta. Något stämmer ju inte.
Ja, han anhålls först på den lägre graden i torsdags men efter förhör höjdes misstanke graden till sannolika skäll. Åklagaren kunde vänta tills söndags för att begära honom häktad men Redan dagen efter (fredag) lämnade hon begäran om häktningsförhandling till TR. Det verkar att hon varit säker på sin sak!
Citera
2017-07-25, 08:31
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
På min ytterdörr behöver man bara peta upp en liten pigg, så går dörren i lås när man smäller igen den efter sig. Någon som bor i området som kan berätta hur det var med låsen där?

Hade en anhörig som bodde på samma gård för flera år sedan. Dörren låses inifrån med dörrnyckeln om jag inte missminner mig.. sen finns det en hasp som "extralås".. och den kan ju givetvis bara stängas från insidan..
Huruvida det finns en sån liten flärp du nämner vågar jag inte svara på, men jag har inget minne av att det skall finnas...
Citera
2017-07-25, 08:31
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Jo men antar att du bor i villa då. Är vanligt på villor att det finns en sån pigg.

Håller med. Någon som bor där som kanske har koll på ifall dörrarna går i lås vid stängning? Vore ju ganska bra veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in