Apropå teorier ska jag ta och bjuda på lite dylikt. Håll i er.
Aftonbladetets rundtur med Mats den 4:e aug (FUP s. 150)
Citat:
"Mats berättade att han och Linda egentligen hade tänkt att åka till Fulufjällets nationalpark när Linda kom hem från jobbet på lördagen. Det var en resa på ca 6 timmar tur och retur. De skulle hämta broschyrer vid nationalparken."
(Edit: notera - vem sjutton åker i 6 tim för att hämta broschyrer...?)
Artikel i Aftonbladet 21 sep 2009 (FUP s. 153)
Citat:
"-Alltså, jag borde inte säga det här, men jag tror jag vet vem det är som tagit Linda, säger Mats.
Vem då, undrar Felipe (fotografen, min anm.).
- Hennes före detta kille, säger Mats och fäller sin första tår under vår resa.
- Jag vill inte ens tänka på det. Om det är han är det kört. Då finns hon inte längre."
Enligt Mats (såsom det är återgett i tidslinjen i tidningen) skulle de
kl. 19:45 den 1:a aug 2009 ha varit vid Stora Kopparbergs kyrka i Falun. Det är några minuter från Sturegatan med bil.
Jag återkommer igen till det jag skrivit tidigare om hur beräknande Mats har agerat.
Vi ska komma ihåg att Mats inte är särskilt tekniskt kunnig. Jag har tidigare varit inne på att Mats uppfattning om "telefonspårning" troligen var att det handlar om att spåra samtal, och att SMS på något vis är "säkert" i jämförelse.
Notera alltså återigen den tidpunkt Mats uppgett för Aftonbladet,
19:45 den 1:a augusti. Att de då var vid kyrkan i Falun. Lägg sedan på den tid, 8-10 minuter, det tar att åka hem till Sturegatan och därefter parkera bilen samt gå upp i lägenheten. Vad är klockan då?
Ungefär 19:59...
Inse vilken bomb det är för Mats när utredarna kopplar honom till
Åselby-trakten kl 19:59 genom mobiluppkopplingen när Mats skickar SMS:et...
Innebörd
Så vad betyder detta? Jo, det betyder att Mats strax efter det att Linda dött hade en plan. Om den gjorts upp innan eller efter mordet är svårt att säga, men Mats skickade mycket medvetet SMS:et vid just den tiden, 19:59, därför han hade tänkt sig att säga att han var hemma då. I SMS:et gav han tips/svarade på frågor angående hotell i Falun m.m. och SMS:et är långt och avancerat skrivet. Mats stod stilla med bilen när SMS:et skrevs - om det skrevs ca. 19:59. Det är i alla fall vad jag hittills trott.
Scenario
Det börjar växa fram ett annat scenario. Det finns en möjlighet att han skrivit SMS:et i förväg (Nokia 1112 har praktiskt nog en Utkast-folder för SMS). Mats slog igång mobilen, SMS:ade och stängde sedan av. Han ville absolut inte att någon skulle ringa till honom - han skulle ju behöva svara om han "var hemma" (vilket han inte var) och att svara när man sitter och kör bil och säga att man sitter hemma i soffan med Linda... Nej, det går ju inte.
...och det är just här problemet ligger. Mats vill inte ha mobilen igång när han är i mördar- & uppstädningstagen. Att skriva ett så pass långt och knöligt SMS som det var frågan om är inte gjort i en handvändning på en Nokia 1112. Mats skulle då behöva ha mobilen igång i kanske 5 minuter på en lördagskväll där det dessutom är hög "risk" för att folk ringer honom. Mats tror ju troligen också att samtal är spårbara, men inte SMS.
Planen
Om Mats skrivit SMS:et i förväg, då är det nästan 100% säkert att han hade en plan att mörda Linda. Det är nog ingen slump att det finns "glada" foton på dem från två dagar innan (på caféet i Torsång - vem av dem var det som bad någon fotografera dem, och varför?)
Håll i minnet att Mats planerat matsedlar veckor i förväg och har en massa andra fyr för sig när det gäller vissa typer av planeringar. Mats KAN planera när han VILL. Sedan att han ofta inte vill är en annan femma.
Åselby
Så vad har detta då att göra med Åselby och kl 19:59?
Jo, om vi utgår från att Mats hade en plan - då är vändplanen vid Norra Bertilsbo redan utsedd som dumpningsplats i förväg. Det kan till och med vara så att Mats vid något tillfälle förberett platsen.
I så fall har Mats också en utarbetad tidplan. Han vet när Linda slutar jobbet. Han vet hur lång tid bilfärden till N Bertilsbo t o r tar. Han har förberett ett SMS (för att kunna skicka och ge sken av att allt är bra - för vem skulle SMS:a om hotell när man är i full fart med mord & uppstädning...?). Han har redan bestämt sig för att säga att Linda gick ut på kvällen och försvann. Det är möjligt att turen till Citygross var oplanerad, men om Linda sagt något till arbetskamraterna om att handla på Citygross så måste de ju synas där, annars är det misstänkt. Tvättiden är bokad, det ser bra ut. De ska ha hemmakväll och tvätta.
Utgår vi från att Mats hade en plan så mördas Linda i lägenheten strax efter hemkomsten. (Det finns en liten möjlighet att hon mördas i / vid bilen, men då måste han "få med henne" på en biltur som i alla fall tar dem hyfsat utom synhåll).
Mats åker sedan ut och dumpar henne i N Bertilsbo, för att återvända direkt till Falun.
Det är nu problem uppstår för Mats, han inser att han har saker kvar att göra (eller har planerat att göra dem sedan tidigare men ligger efter i tidschemat). Han åker mot Åselby-trakten till för att slutföra sin plan.
Så varför SMS:ar Mats från Åselby-trakten? Jo, för han är tvungen att göra det i förhållande till sin plan. Han har redan innan bestämt sig för en historia, hållpunkter/tider etc.
Jag var tidigare inne på att Mats tappar luften helt i förhören när Åselby kom på tal på grund av att han insåg att historien om hans rundtur faller. Men jag börjar tro att det handlar om mer än så. Att ljuga (eller minnas fel) om en rundtur är ju EN sak. Men, Åselby torpederade inte bara Mats rundturshistoria. Åselby torpederade hans plan.
Var det så, vilket jag nu ser mycket väl är sannolikt, att Mats hade en genomtänkt plan så insåg Mats när Åselby kom upp i förhören att ett mordåtal precis hade kopplat grepp om honom. Därav att han inte ens ville kännas vid det, inte ens genom en lögnaktig historia. Åselby är i princip det enda Mats inte "fabricerat" något omkring. Kanske just för att det är så oerhört känsligt.
Sätt ovanstående i sammanhang med att Mats redan den 4:e augusti åker runt med Aftonbladet. Han exekverade redan då en "mediaplan". Det finns en röd tråd i detta. Mats kommunicerar med SMS (Åselby), med media, med spåtanter o.s.v. Jag börjar luta mer och mer åt att detta snarare är en del av en plan än av att han "tog saker på volley" den 2:a augusti och körde "på känn".
Den 11:e september 2009 sköts Mats mediaplan i sank av Leif GW Persson. Undra på att Mats blev tokig...
När Mats sedan blev presenterad för detta med Åselby så, ja. Det var nog droppen för honom.
Fundera lite på ovanstående teori/scenario. Synpunkter?