2017-07-24, 00:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Jag skulle vilja få feedback på några av mina frågor i inlägg.

1. Hur vanligt var det att vanligt folk tänkte på "DNA" spår -92?
Känns mer som senare CSI serier..

2. Vad heter "Hanna" vittnet? Kan nån kolla om hon har släkt som kan förknippas med nämnda "pilotmän"?

En annan sak..om man kollar årtalet 2004 inom pilotmänstankarna, ett anonymt tips kommer upp och likhundar markerar. Har något hänt? Vill någon sätta dit gm då eller har familjen vädjat till allmänheten 2004?

Något brann väl plötsligt? Kan hon eldats upp och det sista spåren försvann?

DNA var väldigt nytt 1992.

"Hanna" heter "SE". Jag vill inte lägga ut hennes namn.

Det går inte att elda upp någon, inte ens instoppad i en majbrasa och än mindre med bensin. Det enda sättet att göra pulver av någon är i en krematorieugn. Men det klart, användbara, ytliga spår kan ju naturligtvis brännas/eldas bort, även om det ändå behövs det en ganska betydande "brasa".
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-24 kl. 00:41.
Citera
2017-07-24, 00:32
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och lika viktigt är det att försöka få grepp om Helenas umgängeskrets. Högst sannolikt återfinns gärningsmannen kanske inte direkt intill Helena, men väl i närheten av någon av hennes kompisar.
Absolut! Känns dock som den bilden är ganska klar i jämförelse, men du har helt rätt!
Citera
2017-07-24, 00:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men att döma av de PM som bland andra jag har fått med tipset om KGM samt bidrag från andra med insikt i Helenas umgängeskrets känns KGM som den hetaste kandidaten hittills. Lägg därtill att Pernilla Wadebäck inte längre vill dementera att "pilotmannen" inte ska ha nämnts i tråden. Detta betyder inte automatiskt att KGM är "pilotmannen", men varför ändå inte börja där och nysta och se vart det leder?

Ja jag kan inte annat än hålla med dig i allt det du skriver.
Citera
2017-07-24, 00:44
Medlem
Citat:
DNA var väldigt nytt 1992.

"Hanna" heter "SE". Jag vill inte lägga ut hennes namn.

Det går inte att elda upp någon, inte ens instoppad i en majbrasa och än mindre med bensin. Det enda sättet att göra pulver av någon är i en krematorieugn.

Tack! De svaren hjälper mig lite att sålla och leta vidare själv.

Gällande DNA som du säger va nytt då, så struntade väl gm i skorna och ringarna mm. Skor som skor..

Ska kolla lite runt S.E. Antar att det kan vara alkoholproblem eller annat eftersom Polis inte tar henne på allvar. Det upplevde jag i intervjun med Polis.

Tack för svaret om att inte kunna elda upp en kropp. Visste inte detta.

Vädjar liksom många andra här på FB att någon kan bekräfta Pilot. Ge ett konkret bevis på Varför det är Pilot.

Och till Pernilla W! Utan reportageserien ni gjorde skulle inte det här kommit fram. Och hur skulle då nånsin fallet kunna lösas?
Helenas anhöriga förlitade sig på Polis i 25 år...? Det som Polisen lyckats bäst med i Helenafallet är att skydda Pilotmannen som setts sista gången med Helena. I hela 19 år...
Fy f.n
Citera
2017-07-24, 00:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Tack! De svaren hjälper mig lite att sålla och leta vidare själv.

Gällande DNA som du säger va nytt då, så struntade väl gm i skorna och ringarna mm. Skor som skor..

Ska kolla lite runt S.E. Antar att det kan vara alkoholproblem eller annat eftersom Polis inte tar henne på allvar. Det upplevde jag i intervjun med Polis.

Tack för svaret om att inte kunna elda upp en kropp. Visste inte detta.

Vädjar liksom många andra här på FB att någon kan bekräfta Pilot. Ge ett konkret bevis på Varför det är Pilot.

Och till Pernilla W! Utan reportageserien ni gjorde skulle inte det här kommit fram. Och hur skulle då nånsin fallet kunna lösas?
Helenas anhöriga förlitade sig på Polis i 25 år...? Det som Polisen lyckats bäst med i Helenafallet är att skydda Pilotmannen som setts sista gången med Helena. I hela 19 år...
Fy f.n

Ja, polisen kommer inte att kunna lösa detta, det visste jag redan efter några år. Det är upp till oss andra att försöka klara det här - eller i vart fall skaka fram detaljer som polisen kan ha hjälp av för att göra ett genombrott. Det verkar som att polisen "tvingades" att göra ett ryck när de insåg att Radio Skaraborg skulle göra en programserie. Att göra ett ryck på egen hand långt tidigare verkar alltså inte ha föresvävat dem?
Citera
2017-07-24, 00:53
Medlem
Citat:
Jag förstår inte heller logiken i detta. Varför ta risken att återvända och bli påkommen? Jag tror att när polisen hittade den första skon nöjde man sig där för kvällen och återupptog sökandet på måndagsmorgonen. Vitsen för alla gärningsmän måste ju vara att snarare undanröja spår än att lägga ut spår? Och inte kunde väl gärningsmannen veta om hur läget var på söndagskvällen och på måndagsmorgonen när allt tog fart på riktigt? Såvida inte gärningsmannen fanns i Helenas familjs omedelbara närhet och hade "inside information"? Men varför ens då riskera att sätta sig i klistret genom att placera ut ännu fler föremål?

jag är inne på din linje. På tok för riskabelt att åka tillbaka och placera ut skor och ringar. Och framför allt varför? Då kan man ju undra varför inte övriga klädesplagg hittats? Nej ni snurrar till det för mycket.

Sen verkar många tro att hundar är ofelbara maskiner. Tänk er att man hittar en sko, då ville man så klart få verifierat av familjen att det är Helenas. Sen går man ut och söker igen och hittar nästa. Det är väl inget konstigt med det? Bra mycket mer logiskt än att någon tomte springer ut och lägger en sko i efterhand
Citera
2017-07-24, 00:56
Medlem
Citat:
Men att döma av de PM som bland andra jag har fått med tipset om KGM samt bidrag från andra med insikt i Helenas umgängeskrets känns KGM som den hetaste kandidaten hittills. Lägg därtill att Pernilla Wadebäck inte längre vill dementera att "pilotmannen" inte ska ha nämnts i tråden. Detta betyder inte automatiskt att KGM är "pilotmannen", men varför ändå inte börja där och nysta och se vart det leder?
Nu har inte alla fått de uppgifter som du pratar om och av det som framkommit I tråden så är det inte mycket att gå på.
*Han var tystlåten
*Han var ingen gängtyp
*Han bodde i Mariestad -92
*Han bor i Mariestad nu
*Han har sambo och barn
*Han var tillsammans med en vän till Helena -92
*Han har jobbat på E-lux
Det är väl allt som framgått. Fyll på om ni vet mer eller det jag missat.
Citera
2017-07-24, 00:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
jag är inne på din linje. På tok för riskabelt att åka tillbaka och placera ut skor och ringar. Och framför allt varför? Då kan man ju undra varför inte övriga klädesplagg hittats? Nej ni snurrar till det för mycket.

Sen verkar många tro att hundar är ofelbara maskiner. Tänk er att man hittar en sko, då ville man så klart få verifierat av familjen att det är Helenas. Sen går man ut och söker igen och hittar nästa. Det är väl inget konstigt med det? Bra mycket mer logiskt än att någon tomte springer ut och lägger en sko i efterhand

Och en sak som jag alltid har undrat över är: Var det polismannens privata "gosehund" eller var det en "vanlig" polishund ("standard-Schäfer")? Eller var det en tränad spårhund som av en händelse fanns i polishuset?
Citera
2017-07-24, 00:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Nu har inte alla fått de uppgifter som du pratar om och av det som framkommit I tråden så är det inte mycket att gå på.
*Han var tystlåten
*Han var ingen gängtyp
*Han bodde i Mariestad -92
*Han bor i Mariestad nu
*Han har sambo och barn
*Han var tillsammans med en vän till Helena -92
*Han har jobbat på E-lux
Det är väl allt som framgått. Fyll på om ni vet mer eller det jag missat.

Enligt vad som verkar vara en trovärdig källa kan vi lägga till:

- Han var på stadshotellet den aktuella kvällen.
- Han klängde på Helena.
- Det finns uppgifter som säger att han gärna stötte på tjejer fastän han hade flickvän.

Plus:

- Han hade "pilotglasögon" på ett skolfoto från 1982/1983 års skolkatalog.
- Hans och flickvännen "KB" ska ha separerat 2001 och det året påstås "pilotmannen" ha tagits in på ännu ett förhör.

För övrigt passar han in i mallen som säger att hans namn inte tidigare har förekommit på nätet eller i sociala medier. Hans ålder passar också in.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-24 kl. 01:07.
Citera
2017-07-24, 01:02
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Allt är av intresse, men vilken jäkla risk att gömma henne där för att senare hämta henne igen. Jag menar, gärningsmannen med medhjälpare kunde ju inte veta om det skulle bli fullt pådrag redan på söndagen och då omöjliggöra en hämtning. Nu dröjde det ju till måndagen innan försvinnandet började välla ut över stan, men det kunde ju inte de inblandade veta i förväg? Men återigen: Såvida inte någon av de inblandade fanns i den innersta kretsen redan på söndagen och hade "inside information". Men även om så var fallet känns detta upplägget oerhört riskfyllt. Det ligger väl närmast till hands att misstänka ett "bustips"?
Av nyfikenhet på din teori....
Om hon dumpades och sedan flyttades så innebär det ju inte enbart större risk utan även att den tumult de hamnar i psykiskt sett ändrar karaktär. En olycklighet blir mer av medvetna val med tiden. Tror du att det var en olycka eller en avsikt att skada Helena? Vem tror du kan ha gjort detta och med vilket motiv? Hur tänker du kring detra?
Citera
2017-07-24, 01:04
Medlem
Citat:
Och en sak som jag alltid har undrat över är: Var det polismannens privata "gosehund" eller var det en "vanlig" polishund ("standard-Schäfer")? Eller var det en tränad spårhund som av en händelse fanns i polishuset?
Någon tränad spårhund kan jag inte tänka mig att det var. Polismannen undrat man också över. När han hittar skon plockar han upp den och går hem till HA familj och visar upp den där. Tog de foto innan de plockade upp skon? Tog de den med handskar på? Placerade de skon i en påse så den inte skUlle bli kontaminerad? Osv. Det spärrades inte ens av!
Citera
2017-07-24, 01:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Av nyfikenhet på din teori....
Om hon dumpades och sedan flyttades så innebär det ju inte enbart större risk utan även att den tumult de hamnar i psykiskt sett ändrar karaktär. En olycklighet blir mer av medvetna val med tiden. Tror du att det var en olycka eller en avsikt att skada Helena? Vem tror du kan ha gjort detta och med vilket motiv? Hur tänker du kring detra?

Helt omöjligt att svara glasklart på de frågorna. Jag vill tro att det som hände var oavsiktligt. Men man vet ju inte. Det behöver inte ha funnits något motiv. Något gick bara fel av egentligen ingenting. Kanske. Jag menar, till exempel ett närmande är ju inget motiv. Det bara händer.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-24 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in