Citat:
Jag har läst Lars Borgnäs bok, även om det var många år sedan. Jag minns ganska bra vad Borgnäs teori gick ut på, och de inlägg som Lawnmoverman2011 postar här går knappast att undvika. Som jag har förstått det skiljer sig alltså inte det Lawnmoverman2011 skriver från det som Lars Borgnäs skriver, åtminstone inte i något väsentligt avseende. Naturligtvis kan jag ha missuppfattat enstaka detaljer i både Anders Helins och Lars Borgnäs teorier, men det är väl inte värre än att någon som har bättre koll kan rätta mig i så fall:Anders Helins teori var att TH, TA och barnet hade gått tillsammans med da Costa in på rättsläkarstationen. Där inne skall man ha haft något perverst sexuellt för sig. Sedan skall da Costa ha dödats, och kroppen styckats. Med på rättsläkarstationen fanns alltså ett barn, och enligt Helin var det barnet som sedan kunde berätta om hur det här hade gått till. Helin nämner inget om att någon polis eller arkitekt skulle ha varit inblandad.
Lars Borgnäs teori går också ut på att läkarna skall ha styckat da Costa, men några andra likheter verkar inte finnas. Borgnäs menar att da Costa dog hos arkitekten på Östermalm. Efter da Costas död skall arkitekten ha placerat liket i sin bil, och åkt till en bekant i Täby Kyrkby som var polis. Polismannen i Täby Kyrkby skall sedan i sin tur ha satt arkitekten i kontakt med sin granne TH, som var läkare och seriemördare. TH har sedan på något sätt kommit i kontakt med TA, som också var läkare. De båda läkarna styckade sedan da Costa tillsammans på rättsläkarstationen. Det är oklart om Borgnäs menar att polisen och arkitekten närvarade vid själva styckningen. Borgnäs nämner inget om att något barn skall ha varit med.
Citat:
Dåvarande justitiekanslern Göran Lambertz skriver i sin blogg att han var bekant med Borgnäs bok, och seriemördarteorin. Han skriver också att han under sin granskning av da Costa-fallet ibland var övertygad om att läkarna var skyldiga. Det framgår inte vilken av de här två teorierna som JK då kan ha anslutit sig till, Helins eller Borgnäs. Någon som vet?När Lambertz skickade de sammansvärjningsmail som blivit kända från sin tjänsteadress till van der Kwast var det långt efter att han hade haft en formell roll som granskande JK i Quick-fallet. Detta till skillnad från här, när han är aktiv som JK med att granska da costa-hanteringen samtidigt som han inleder samarbete med Lindeberg och Borgnäs.
Citat:
Göran Lambertz är antagligen den ende i landet som fortfarande tror att Sture Bergwall är en seriemördare, så det är ju inte omöjligt att Lambertz trodde också på Lars Borgnäs teori. Jag kan tänka mig att det kan ha spårat ur lite om de satt där och drack öl, och mest diskuterade strypsex och bajsiansk statistik. Kanske inte så konstigt att Lindeberg drog sig ur den här granskningen i så fall.
Vems uppgift var det trion skulle granska, Lindebergs eller Borgnäs? "...beslöt bl.a. att vi skulle försöka göra en så saklig och djup granskning som möjligt av ett av de viktigaste bevisen mot läkarna, och se vart det ledde."
- Då det var Lindeberg som kunde avbryta den gemensamma granskningen kan man anta att det var han som satt på nyckeln, på källan.
- Det skulle också kunnat vara Borgnäs uppgift, något resonemang han ville driva som Lindeberg inte ville låna ut sitt namn till. Om då Lambertz inte var bekväm med att följa Borgnäs vidare utan Lindeberg, var det då ett utslag av Lambertz integritet?
- Då det var Lindeberg som kunde avbryta den gemensamma granskningen kan man anta att det var han som satt på nyckeln, på källan.
- Det skulle också kunnat vara Borgnäs uppgift, något resonemang han ville driva som Lindeberg inte ville låna ut sitt namn till. Om då Lambertz inte var bekväm med att följa Borgnäs vidare utan Lindeberg, var det då ett utslag av Lambertz integritet?
Senast redigerad av Draifos 2017-07-18 kl. 23:14.
Senast redigerad av Draifos 2017-07-18 kl. 23:14.