2017-07-20, 17:39
Medlem
cybergrodans avatar
Polisen fick ju använda låssmed för att ta sig in i lägenheten, en man i 50-årsåldern greps i trapphuset (troligen pappan till barnen/man till kvinnan i lägenheten). Om dörren var låst borde GM rimligtvis ha nyckel på sig, om mannan i trappen är GM, varför använder man då inte hans nyckel istället för att vänta in en låssmed? När det brinner sådär borde man rimligen ha väldigt bråttom att se sig in...

Självklart kan det finnas många förklaringar till detta. Han kan ha kastat nyckeln, varit iväg och kommit tillbaka senare utan nyckeln, hoppat ut genom ett fönster osv... Det kan också betyda att han inte är GM, men det är kanske inte så sannolikt. Oavsett så tycker i alla fall jag att detta var lite mysko...
Citera
2017-07-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Närmare bestämt låtit bli att betala underhållsbidrag.

Kanske hade han tänkt sticka från frugan och ungarna även i Sverige, och tyckte det var billigare och mindre omständligt att helt enkelt ta dem av daga.

Han har kanske barn med en annan kvinna som han har inte betalat underhåll till?
Citera
2017-07-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Kort sagt så kan man säga att lagtexten innebär att familjeförsörjaren är tvungen att försörja sin familj, om han inte gör det , eller bara latar sig och slår dank upprepade gånger , så kan det bli böter eller fängelse i högst två år

Japp, försörjningsansvar

Nja, inte riktigt, det är så att många länder har sådan lagstiftning - Detta därför att männen inte ska rymma ifrån familjen och bli typ lösdrivare, luffare eller vagabonder
Men hon har knappast anmält honom för att han är arbetslös i Polen, utan att han har säkert spelat eller supit upp stålarna. Så det har nog pågått saker innan det blivit anmälan osv
Citera
2017-07-20, 17:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterx8689
Verkar vara från Bosnien, men hans religiösa bakgrund är inte känd. Kan vara bosnienserb? Tror inte religion har med brottet att göra.

Vad jag förstår så finns det inga riktiga uppgifter i ärendet än...
Citera
2017-07-20, 17:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Det är ett typiskt muslimskt beteende. Bara i Pakistan så hedersmördas cirka 3000 människor om året, vanligtvis flickor eller kvinnor. 3000 om året, bara i Pakistan.

Nämn ett europeiskt land där 3000 människor hedersmördas varje år.

Poängen här är att omständigheterna här inte tyder på hedersmord. Eller menar du att småbarn brukar få halsar avskurna för att återupprätta släkthedern? Att såna här mord aldrig begås av t ex vanliga svenskar? Att muslimska män aldrig dödar sina hustrur av andra skäl än heder?
Citera
2017-07-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Skulle inte förvåna mig om det senare visar sig att kvinnan har sökt hjälp av myndigheter i Sverige mot honom och inte fått någon.

Det var det första jag tänkte också och det skulle inte förvåna alls om det är så.
Citera
2017-07-20, 17:53
Medlem
Citat:
Nej, vi diskuterar hedersmotiv och eventuellt religiösa motiv. Det är inte alls irrelevant.

Vad menar du tyder på att detta skulle vara hedersrelaterat? Såvitt jag förstått är det inte ens bekräftat att han är muslim. Det finns inget som tyder på att detta skulle vara kopplat till religion, i så fall får du gärna förklara hur du tänker.
Citera
2017-07-20, 17:53
Medlem
AdFontess avatar
Citat:
Vi kan ju gå på detta också, istället för själva namnet.

Det man inte ska glömma, blandäktenskap är inte ovanligt för människor i/från Balkan och på grund av kommunismens avtryck andra sätt att leva och förhålla sig till religion.

Bara för att nån heter "Safet", "Ibrahimovic" eller "Emir Kusturica" går det inte att säga helt exakt vilken "religiös övertygelse" finns under ytan eller om den ens finns.
Citera
2017-07-20, 17:56
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Mäns våld mot kvinnor — när tar det slut?
Prata med era söner, era kompisar.

Bara för att det verkar som att GM är en störd och kränkt bosnier behöver det inte finnas koppling till invandring!

Hoppas att Zara, Henrik, Jonas och Malena gör nya starka utspel efter detta.
Citera
2017-07-20, 18:07
Medlem
En granne har sagt till en tidning att MGM var uppe och drack hela natten. Kanske var det därför som han misslyckades med branden, om det var han som startade den, han var helt enkelt för full. Om han med branden hade tänkt att det skulle brinna i mer än i ett rum.
Citera
2017-07-20, 18:10
Bannlyst
Det kan faktiskt vara så enkelt som

Om inte jag får dig, ska ingen annan ha dig.

Ponera att hon träffat en ny man och vill lämna honom. I hans sjuka huvud är kärleken till henne större än till barnen, nästan en besatthet. Alltså är de collateral damage.
Citera
2017-07-20, 18:11
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Det finns inget som tyder på någonting. Du vet lika lite som jag. Jag spekulerar om vad det kan röra sig om. I en viss del av världen så sker sådana här saker på löpande band. Jag tänker inte sluta spekulera om eventuella hedersmotiv bara för att du säger åt mig att inte göra det. Vem är du liksom?

Ja men i Bosnien händer det verkligen inte på löpande band. Jag pratar om religiöst inspirerat hedersmotiv. Skulle denna person visa sig vara ett undantag då kan jag säga att han är ett ganska sällsynt undantag. Jag tror på annat motiv. Om man får spekulera (alla andra gör ju det redan) så kanske var han instabil, med möjlig ptsd eller annan psykisk sjuka, kanske fick han veta att barnen inte var hans, skulle förklara varför han mördade dem också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in