2017-07-19, 20:55
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShinePhoenix
enligt hemsidan du länka så får jag 18484 och står total skatt 22,8%.. stämmer ju inte...

Kolla på posten Jobbavdrag.
Om din arbetsgivare betalat in för mycket, så lär du få tillbaka det som återbäring.

Hur svårt är det att förstå?
Senast redigerad av Xer0 2017-07-19 kl. 20:58.
Citera
2017-07-19, 20:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
enligt hemsidan du länka så får jag 18484 och står total skatt 22,8%.. stämmer ju inte...
Varför skulle inte det stämma menar du ?
Citera
2017-07-19, 22:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Så jag har nu fått mitt första riktiga jobb eller vad man ska säga. och tänkte räkna lite hur mycket jag skulle få efter skatt (nettolön).
Har en fast månadslön på 23932 kr brutto.

Så jag använde mig utav olika hemsidor men alla visa lite olika.. men skiljer några hundra bara.. men dom flesta hamnar runt 18400 som nettolön.. Men både jag och pappa min tycker det är alldeles för mycket som netto (vad som hamnar på mitt bankkonto).. känns lite fel att alla räknar fel.. Är 22 år gammal.
Har vi båda fel eller är det så att alla sidor missar något, glömt att räkna på något?

Så finns det någon här som kanske kan hjälpa mig?
tips på ett sätt att räkna ut? Har skattetabell 34, och 31,24% skatt i min hemkommun. medlem i svenska kyrkan. men det är inte så viktigt då den ligger på 0.9% för min del.

Hur mycket kommer jag ha kvar, dvs det som hamnar på mitt konto efter alla avdrag? för som sagt 18400 känns verkligen helt fel och för mycket..

Struntar i alla tillägg som kommer till, då jag har traktamente, ob, övertid. m.m. vill veta min fasta månadslön vad den hamnar på som netto.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Beror på vilken kommun du bor i, vilken skattesats kommunen har och bl.a. därför vilken tabell de drar efter.
Citera
2017-07-19, 22:37
Medlem
Luxuss avatar
Om det är ett sommarjobb det handlar om ska du titt på jämkning också.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/4302.4.39f16f103821c58f680006632.html

Obs, jämka gör man om man inte når upp till en viss årsinkomst, exvis vid sommarjobb eller om man blrjar jobba sent på året.
Citera
2017-07-19, 23:38
Medlem
Citat:
Så jag har nu fått mitt första riktiga jobb eller vad man ska säga. och tänkte räkna lite hur mycket jag skulle få efter skatt (nettolön).
Har en fast månadslön på 23932 kr brutto.

Så jag använde mig utav olika hemsidor men alla visa lite olika.. men skiljer några hundra bara.. men dom flesta hamnar runt 18400 som nettolön.. Men både jag och pappa min tycker det är alldeles för mycket som netto (vad som hamnar på mitt bankkonto).. känns lite fel att alla räknar fel.. Är 22 år gammal.
Har vi båda fel eller är det så att alla sidor missar något, glömt att räkna på något?

Så finns det någon här som kanske kan hjälpa mig?
tips på ett sätt att räkna ut? Har skattetabell 34, och 31,24% skatt i min hemkommun. medlem i svenska kyrkan. men det är inte så viktigt då den ligger på 0.9% för min del.

Hur mycket kommer jag ha kvar, dvs det som hamnar på mitt konto efter alla avdrag? för som sagt 18400 känns verkligen helt fel och för mycket..

Struntar i alla tillägg som kommer till, då jag har traktamente, ob, övertid. m.m. vill veta min fasta månadslön vad den hamnar på som netto.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Varför har du skattetabell 34? Låter som att du bör ha tabell 32. Googla "skattetabell 32" så ser du hur mycket skatt som arbetsgivaren bör dra.

Notera att effektiv skatt inte kommer bli 32,14 % + begravningsavgift - du har t ex jobbskatteavdrag som sänker din effektiva skatt.

Tänk på att extra ob etc kommer att läggas på din vanliga lön så länge det inte rör sig om skattefri ersättning.
Citera
2017-07-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rlioar
Men ifall man betalar 500 000 kr i skatt varje år, hur mycket får man tillbaka i skatteåterbäring ungefär? Vet du det?

Sedan så vet jag inte vad en kaptialist betyder,men antar något negativt?

Du får tillbaka på återbäringen om du har betalat för mycket i skatt, dvs att skatteverkets beräkning för året varit fel (att dom trott att du ska tjäna mer än vad du gör och dragit därefter).
Citera
2017-07-19, 23:45
Avslutad
Jag tjänar bra mycket mer än du och skattar 25 % på lönen. Inga lån. Det känns konstigt att du behöver skatta så pass mycket utav din lön. Men välkommen till sosse-sverige!
Citera
2017-07-20, 08:05
Medlem
Inte så många som har förstått vad TS undrar över. Han tror alltså att det dras för lite skatt, inte för mycket.

Till TS: Beräkningarna på sidorna stämmer (ungefärligt). Man betalar inte 31% skatt på lönen för det finns något som heter jobbskatteavdrag, så att du får 18 440 netto och således betalar cirka 23% skatt verkar rimligt.
Citera
2017-07-20, 09:31
Medlem
Tjänar du 23.932kr och prel. skatt dras enligt tabell 34 så kommer du få 18.209kr netto.

Konstigt att det är flera tiotals svar i tråden utan att kunna fastslå detta.

Tabell: https://www.skatteverket.se/download/18.3152d9ac158968eb8fd2128/manadslon_tabell34.pdf

Hur detta sedan kommer stämma med slutlig skatt för inkomståret är ju en något mer besvärlig historia att reda ut, men låt säga att TS inte jobbat hela året (får lägre årsinkomst än 12*23932kr) samt kanske borde tillhöra tabell 32, 33. Ja då kommer TS få skatteåterbäring.

Skattetrycket som sådant bjuder såklart in till diskussion, men kanske finns bättre trådar för just det ändamålet?
Citera
2017-07-20, 09:37
Medlem
Det kallas jobbskatteavdrag.

Faktumet att din pappa inte har koll på detta känns lite oroväckande.
Citera
2017-07-20, 10:03
Medlem
Själv betalar jag bara 25% skatt sedan moderaternas tid.

Och de 45% skatt det skrivs om i tråden gäller bara på den delen av lönen som överstiger 35 000. Så i mitt fall om jag hade 100 000 i lön så betalar jag 25% på 35 000(26 250kr kvar) + 45% på 65 000(35 750kr kvar) alltså skulle jag få behålla 62 000 kr efter skatten dragits.

Btw skattetabell och % man skattar är inte samma sak, vilket jag trodde länge.
Citera
2017-07-20, 10:05
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rlioar
Men ifall man betalar 500 000 kr i skatt varje år, hur mycket får man tillbaka i skatteåterbäring ungefär? Vet du det?

Sedan så vet jag inte vad en kaptialist betyder,men antar något negativt?

Du får inte tillbaka bara för att du har betalat in. Du får tillbaka (eller får betala extra) om du/din arbetsgivare har betala in för lite i skatt.

T.ex du har betalat in 600kkr under året. Skatteverket räknar sen ut att med din lön+avdrag ska du egentligen betala ut 850kkr, då får du restskatt och får betala in ytterligare 250kkr.

I vanliga fall räknar arbetsgivare med lite extra skatt, då dom flesta arbetstagare hellre får till tillbaka lite i juni än att behöva betala restskatt. Men det betyder att du fått mindre lön under året pga detta, du typ "lånar ut" pengar till staten.

Utöver detta har vi arbetsgivaravgifter som politikerna lite snyggt har gömt undan ifrån arbetarna. Men det betyder att du betalar mer skatt på arbete än dom flesta inser. Lägg sen till moms osv så betalar du runt 70% i skatt om du har ~100kkr/månad. Eller typ ~40-50% för en arbetare runt 20-30kkr/månad.

Skönt iaf att skola, polis, försvar, sjukvård och pension fungerar så bra som det ska... Värde/kr som vi får i skatt är världsledande (fast åt fel håll )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in